Ravintoloitsija perusti suomalaisin opein toimivan koulun kotikyläänsä Bangladeshiin

Suomessa ravintolayrittäjänä toimiva Ibrahim Khalil perusti kotikyläänsä Bangladeshiin sadan lapsen koulun, joka noudattaa suomalaisen peruskoulun periaatteita. Yrittäjästä on valmistunut dokumenttielokuva Kaksi kotimaata.

Koulumatka taittuu osan vuodesta veneellä.

Franchising-yrittäjä Ibrahim Khalil luki vuonna 2007 bangladeshilaisesta lehdestä, että Suomi on yksi maailman vähiten korruptoituneista maista ja että maa tarjoaa opiskelijoilleen ilmaisen koulutuksen. Tämän innoittamana hän muutti Suomeen ja pääsi opiskelemaan liiketaloutta Raumalle.

Nyt Ibrahim on Suomen kansalainen, omistaa neljä Kotipizza-ravintolaa ja työllistää ravintoloissaan 18 henkilöä. Ravintoloiden tuotot hän käyttää kotikylänsä elämänlaadun kehittämiseen. Hän on rakennuttanut sadan oppilaan koulun, joka toimii suomalaisen peruskoulun periaatteita noudattaen: koulun ovet ovat tasavertaisesti avoinna kaikille ja opetussuunnitelma takaa laadukkaan opetuksen.

”Jo lapsena ajattelin, että jos joskus saan rahaa, autan toisia ihmisiä. Olisin valmis tulemaan töihin vaikka vuoden jokaisena päivänä, koska näen suoraan, mikä vaikutus työlläni on ollut kotikylän lasten ja heidän perheidensä hyvinvointiin,” Ibrahim Khalil sanoo.

Kaksi kotimaata -dokumenttielokuva kertoo Ibrahimin työstä Suomessa ja Bangladeshissa. 20-minuuttisen dokumenttielokuvan ovat tuottaneet Kotipizza ja Anatom Pictures.

”Ibrahim on poikkeuksellisen upea esimerkki siitä, miten yrittäjä voi vaikuttaa työllään ympäristöönsä ja toisiin ihmisiin. Dokumentti on tarina yhden ihmisen työstä lähimmäistensä auttamiseksi”, Kotipizzan sisältöpäällikkö Tomi Laine sanoo.

Kaksi kotimaata -elokuva: https://www.youtube.com/watch?v=63BHxnRS4A8

Elokuvan traileri: https://www.youtube.com/watch?v=y7ZmczoNLok

Lisätiedot, kuvat ja Ibrahim Khalilin haastattelupyynnöt:

Tomi Laine, sisältöpäällikkö, Kotipizza Oyj

0400 600 294, tomi.laine@kotipizza.fi

Kaksi kotimaata dokumenttielokuva

Tomi Laine, sisältöpäällikkö, Kotipizza Oyj
0400 600 294, tomi.laine@kotipizza.fi

Koulumatka taittuu osan vuodesta veneellä.
– Suomi on maailman paras maa, sanoo yrittäjä Ibrahim Khalil

Hermannin rantatie 2 B

Kotipizza Group on suomalainen pörssiyritys, joka kehittää fast casual -ravintolakonsepteja. Sen missio on tehdä maailmasta parempi paikka suupala kerrallaan. Konserni panostaa toiminnassaan asiakaskokemukseen, digitaalisiin innovaatioihin ja vastuullisuuteen.

Kotipizza Groupiin kuuluu Kotipizza Oyj, joka hallinnoi vuonna 1987 perustettua Kotipizzaa. Kotipizza on Pohjoismaiden suurin pizzaketju ja yksi Suomen tunnetuimmista ravintolabrändeistä. Vuoden franchisingketjuksi kolmesti valitussa Kotipizzassa on ympäri Suomen noin 270 ravintolaa, 300 yrittäjää ja 1650 työntekijää, jotka tekevät 10 miljoonaa pizzaa vuodessa. Kotipizzan ketjumyynti vuonna 2017 oli 106,3 miljoonaa euroa.

Konserniin kuuluvat lisäksi vuonna 2015 avattu meksikolaistyyppinen street food -ravintolaketju Chalupa, vuonna 2017 perustettu Social Burgerjoint sekä hankinta- ja logistiikkayritys Foodstock, joka hankkii ketjuille tuoreet, laadukkaat ja vastuullisesti tuotetut raaka-aineet. Niitä ovat esimerkiksi kestävästi pyydetyt merenelävät, joita käyttävä Kotipizza sai ensimmäisenä pizzaketjuna maailmassa MSC-ympäristömerkin.

Kotipizzalaisia yhdistää rakkaus pizzaan, tahto yrittää ja rohkeus kokeilla uutta.

Kotipizza palkitsi menestyneitä yrittäjiään12.4.2018 09:00Tiedote

Kotipizza-ketju palkitsi yrittäjiään eri puolilta Suomea myynnin kehityksestä ja erinomaisista myynneistä sekä valitsi vuoden 2017 huippuyrittäjät eri sarjoissa. Lisäksi ketju antoi kunniamainintoja liiketoiminnan kehittämisestä, hyvästä henkilöstöjohtamisesta, yrittäjäyhteistyöstä ja asiakaskokemukseen panostamisesta. Palkinnot jaettiin Kotipizzan vuosittaisessa Talvipäivät-tapahtumassa, joka päättyy tänään.