Ravitsevaa ruokaa perheille – Keittiömaailma yhteistyöhön Vennerin kanssa

Kuva: Venner

Kotimainen Keittiömaailma ja sen keittiöt valmistava Novart aloittivat ruokakasvatusyritys Vennerin kanssa Keittiökummi-yhteistyön vuodelle 2022. Ensimmäisenä keittiöalan toimijana Novart lahjoittaa kuukausittain monipuolisia, uutta opettavia ruokalaatikoita apua tarvitseville lapsiperheille. Venner on vuonna 2018 perustettu yhteiskunnallinen ruokakasvatusyritys, jonka toiminta tähtää hyvinvoinnin tasa-arvon lisääntymiseen.

Jokainen teko on tärkeä

Vastuullisuus on Novartin liiketoiminnan ytimessä, ja vastuullisuuteen kuuluu olennaisesti myös sosiaalinen vastuu. Vallitseva koronatilanne on osaltaan heikentänyt jo valmiiksi haastavissa olosuhteissa olevien perheiden tilannetta.

"Kaikilla vastuullisilla teoilla on vaikutusta. Keittiö on kodin tärkeimpiä tiloja, johon liittyy useita vastuullisuusnäkökulmia. Merkittävänä keittiövalmistajana teemme paljon tekoja ympäristövastuullisuuden eteen”, Novartin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Satu Halla kertoo.

”Tehtaamme lämpiää biokaasulla, energiamuotona on vesivoima ja olemme esimerkiksi pystyneet vähentämään muovin määrää tuotantoprosessissa yli 50 % vuoden 2016 tasosta. Venner-keittiökummina panostamme entistä vahvemmin sosiaaliseen vastuullisuuteen. Myös hyvinvointi alkaa keittiöstä, ja esimerkiksi ruokatottumukset opitaan jo varhain lapsuudessa”, Halla jatkaa.

Venner-ruokalaatikko

Venner löytää vähävaraiset perheet yhteistyössä järjestöjen, kuntien tai seurakuntien kautta, joiden arvion perusteella apu menee Vennerin kautta kaikkein eniten sitä tarvitseville.

Ruokakonsepti muodostuu Venner-ruokalaatikosta, resepteistä ja sähköisestä kokkikurssista reseptivideoineen. Suoraan kotiin toimitettava ruokalaatikko sisältää tarvittavat ainekset viikon ravitseviin pääaterioihin 4–6-henkiselle perheelle, välipaloja ja hedelmiä, ruokaohjeet sekä Sana-solin D-vitamiinin.

”On upeaa aloittaa tämä tärkeä yhteistyö Novartin kanssa ja säännöllisen sekä uutta opettavan ruoka-konseptin kautta luoda yhdessä pitkäkestoisia vaikutuksia perheiden ruokaympäristöön. Vennerin ruokakasvatus perustuu toiminnalliseen oppimiseen ja pysyvät muutokset syntyvät juurikin siellä kotikeittiöissä. Meille on tärkeää, että apu ei jää kertaluonteiseksi vaan uudet opit jäävät elämään perheisiin ja näin toiminnasta tulee vaikuttavaa”, Vennerin yritysyhteistyöstä vastaava Janni Andonov kertoo.

”Mittaamme vaikuttavuutta toistuvin anonyymein kyselyin ja on lämmittävää huomata ja ilo kertoa, että esimerkiksi 99 % ruokalaatikon kerran saaneista perheistä koki saaneensa apua haastavaan elämäntilanteeseensa, 88 % oppineensa jotain uutta ja 80 % perheistä kertoi muuttaneensa ruokatottumuksiaan. Emme malta odottaa millaisia tuloksia säännöllisellä avulla saamme yhdessä aikaan”, Andonov kertoo lopuksi.

Lisätietoja Venneristä löydät täältä.

Lisätietoja Keittiömaailman ja Novartin vastuullisuudesta löydät täältä.

Satu Halla
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö
email. satu.halla@novart.fi

Janni Andonov
Yritysyhteistyöt
Venner Oy
email. janni@venner.fi

Venner:

Venner on vuonna 2018 perustettu yhteiskunnallinen ruokakasvatusyritys, jonka toiminta tähtää hyvinvoinnin tasa-arvon lisääntymiseen. Venner tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille helpon väylän auttaa ja voimaannuttaa yhteiskuntamme vähäosaisia ravitsevan ruuan avulla. Venner toimii myös vastuullisena työhyvinvoinnin kumppanina inspiroiden terveelliseen, hyvää tekevään ja kauden mukaiseen ruokailuun. Kaikki Vennerin ruokatuotteet sekä palvelut mahdollistavat aina apua vähävaraisille perheille. Venner –  koska ravitseva ruoka kuuluu kaikille.

Kuva: Venner

Novart Oy on Suomen suurin keittiökalusteiden valmistaja ja markkinajohtaja ammattimaisen rakentamisen kalustetoimituksissa. Novart kuuluu kansainväliseen Nobia-konserniin, joka on johtava keittiökalusteiden valmistaja Euroopassa ja yksi suurimpia koko maailmassa.

A la Carte- ja Petra-keittiökalusteiden lisäksi Novartin valikoimaan kuuluvat kylpyhuonekalusteet sekä kodin muut kiinteät säilytyskalusteet. Novartin keittiöt valmistetaan omassa Nastolan tehtaassa ja kaikki keittiöt ovat avainlipputuotteita. Kuluttajapuolella asiakkaita palvelevat maanlaajuisesti Keittiömaailma- ja Petra-ketjut. Novart työllistää noin 350 henkilöä, ja sen liikevaihto vuonna 2020 oli 85,4 miljoonaa.