Reaktor ja Flow Festival istuttavat lähes 12 000 puuta juomapanteilla kerätyillä lahjoituksilla

Strategia-, design- ja teknologiayritys Reaktorin kampanjassa tarjottiin kaikille festivaalivieraille helppo ja yksinkertainen keino osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Reaktor kehitti ratkaisun, jossa festivaalikävijät pystyivät automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittamaan juomapanttinsa Suomen Luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille. Yhdellä euron pantilla istutetaan yksi puu, joka elinaikanaan sitoo ilmakehästä yhden hiilidioksiditonnin.

11 869 keräykseen lahjoitetulla pantilla istutettava puumäärä sitoo laskelmien mukaan ilmakehästä yhteensä 141 297 ihmisen kolmen päivän hiilijalanjäljen verran hiiltä.

Kampanjan tavoitteena oli istuttaa festivaalin panttilahjoituksilla riittävästi puita korjaamaan koko festivaaliväen, eli 85 000 ihmisen kolmen päivän hiilijalanjälki. Tavoite ylittyi reilusti, sillä 11 869 keräykseen lahjoitetulla pantilla istutettava puumäärä sitoo laskelmien mukaan elinaikanaan ilmakehästä yhteensä 141 297 ihmisen kolmen päivän hiilijalanjäljen verran hiiltä.

“Halusimme paitsi kerätä rahaa hiilinielujen kasvattamiseen, myös osoittaa, että tehokkain keino muuttaa ihmisten käyttäytymistä on tarjota parempia vaihtoehtoja”, sanoo Reaktorin luova johtaja Niclas Kristiansson ja jatkaa: ”Halusimme esimerkin avulla osoittaa, kuinka palvelumuotoilun keinoin voidaan yksilön tasolla pienillä, olemassaolevaan arvoketjuun tehtävillä muutoksilla saada aikaan merkittäviä asioita. Tämä konkretisoitui viikonlopun festivaaleilla ja saimme panttilahjoitusmahdollisuudesta vain positiivista, innostunutta palautetta.”

Suomen luonnonsuojeluliitto toimii Reaktorin Flow-tempauksessa lahjoitusten kerääjänä ja Madagascarilla tapahtuvan metsitysprojektin toimeenpanijana.

“Puiden istuttaminen on uusimpien tutkimusten valossa yksi tehokkaimmista ilmastonmuutoksen torjuntakeinoista. Reaktorin rakentama kokonaisuus oli oivallinen keino antaa festivaaliyleisölle mahdollisuus tehdä pieni teko suuren tavoitteen saavuttamiseksi”, sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton kehitysyhteistyökoordinaattori Laura Blomberg

Flow Festival on yksi maailman ensimmäisistä hiilineutraaleista festivaaleista. Sen hiilijalanjälki on kompensoitu vuodesta 2009 lähtien. Pääosa festivaalin energiatuotannosta toteutetaan uusiutuvalla dieselillä ja loppu sähkö on tuotettu tuulivoimalla. Alue on rakennettu pääosin kierrätysmateriaaleista ja tapahtuma myös kierrättää ja uusiokäyttää kaiken tapahtumasta syntyneen jätteen.

Reaktor on Helsingissä vuonna 2000 perustettu strategia-, design- ja teknologiayritys, joka yhdistää liiketoimintakonsultoinnin ja luovan alan palvelut väkevään teknologiseen huippuosaamiseen. Nopeasti kansainvälistyneellä yrityksellä on toimistot tällä hetkellä Helsingissä, Tampereella, Turussa, Amsterdamissa, New Yorkissa, Tokiossa ja Dubaissa. Reaktor työllistää noin 540 asiantuntijaa ja sen liikevaihto vuonna 2018 oli 79,2 MEUR.

Kristiina Ranki, Reaktor
kristiina.ranki@reaktor.com / +358 40 839 0332

Development Cooperation Coordinator, FANC
Laura Blomberg, +358 40 144 0291, laura.blomberg@sll.fi

Samuel Sorainen, Wolfcom
samuel.sorainen@wolfcom.fi / +358 400 579 653

Tänä vuonna 85 000:lle Flow-festivaalin kävijälle annettiin helppo mahdollisuus kompensoida päivittäiset hiilidioksidipäästönsä. Palauttamalla festivaalin anniskelupisteistä ostamiensa juomien tyhjät tölkit ja pullot Reaktorin kehittämiin, automatisoituihin palautuspisteisiin, ohjautui yhden euron arvoinen panttimaksu Suomen luonnonsuojeluliiton koordinoimaan metsitysprojektiin.
Reaktor kehitti Flow Festivaalille ratkaisun, jossa festivaalikävijät pystyivät automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittamaan juomapanttinsa Suomen Luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille.

Suomalaisen viinitalon vienti kasvanut miljoonaluokkaan – myy samppanjaa myös Ranskaan30.12.2019 10:31:08 EETTiedote

Suomen johtaviin huippulaadukkaiden viinien ja oluiden maahantuojiin kuuluva Viinitie on kasvattanut myyntiään merkittävästi myös Suomen ulkopuolelle. Omissa ja edustamissaan laatuviineissä markkinoiden parhaaseen hinta-laatusuhteeseen pyrkivän Viinitien strategia on toiminut Suomen lisäksi erityisesti Ruotsissa ja Norjassa kasvattaen Viinitien viennin tänä vuonna yli miljoonaan euroon. Suosittua samppanjaansa Viinitie myy myös Ranskaan.

Sasta esittelee 50-vuotisjuhlansa viimeisen lahjan19.12.2019 11:04:14 EETTiedote

Sastan juhlavuoden viides kumppanijulkistus korostaa perinteisiä suomalaisia materiaaleja, kun pellava- ja villakutomo Lapuan kankurit tuo jouluksi myyntiin rajoitetun erän huippulaadukkaita kotimaisia SASTA X LAPUAN KANKURIT -villahuopia. Huopa jatkaa Sastan juhlavuosiyhteistöitä, joita ovat Costo X Sasta -sarkalippis, Marttiinin Sasta-juhlapuukko, ravintola Nokan syysmenu ja kierrätysmateriaalista ommellut esiliinat sekä kotimaisen kiväärivalmistaja Lynxin kanssa suunniteltu metsästysase.

Sasta ja LYNX Rifles yhteistyöhön10.12.2019 11:21:01 EETTiedote

Suomalainen ulkoiluvaatettaja Sasta jatkaa 50-vuotismerkkipäivänsä juhlistamista uudella kotimaisella yhteistyöllä. Vuoden neljäs kumppanijulkistus korostaa suomalaista teknistä osaamista, kun Lynx Rifles tuo myyntiin rajoitetun erän huippulaadukkaita kotimaisia Lynx TD15 Sasta50 Special Edition -metsästyskivääreitä. Lynx-kiväärit jatkavat Sastan juhlavuosiyhteistöitä, joita ovat Coston kanssa tehty sarkalippis, Marttiinin Sasta-juhlapuukko sekä ravintola Nokan syysmenu ja kierrätysmateriaalista ommellut esiliinat.

Olo Groupin ravintoloihin suomalaista huipputeknologiaa4.12.2019 13:02:52 EETTiedote

Olo Group on valinnut kotimaisen Fredman Groupin toimittamat digitaaliset omavalvonta- ja johtamispalvelut varmistamaan ravintolatoimintojensa ruokaturvallisuutta ja vähentämään hävikkiä. Fredmanin älykkäät keittiönjohtamispalvelut automatisoivat huippuravintoloiden arkirutiineja ja helpottavat keittiöhenkilökunnan työtä minimoimalla ruoanlaittoon ja asiakaspalveluun kuulumattomia toimenpiteitä.

Jäämies Kimi Räikkönen huippukylmään yhteistyöhön15.11.2019 10:08:34 EETTiedote

F1-kuski Kimi Räikkönen on aloittanut markkinointiyhteistyön huippukylmähoitoon erikoistuneita laitteita Suomessa valmistavan CTN Groupin kanssa. Cryotech Finlandin kehittämät kylmähoitolaitteet tarjoavat lääkkeetöntä apua palautumiseen, stressitason laskemiseen sekä unen laadun ja vastustuskyvyn parantamiseen. Yhtiön uusin innovaatio, vain sähköllä toimiva CTN XCryo mahdollistaa paikallisten huippukylmähoitojen suorittamisen myös ilman nesteytettyjä kaasuja. Uutuuden odotetaan tuovan huippukylmähoidon yhä useampien hoitoa tarvitsevien iholle.

Puolet suomalaisista pk-yrityksistä sisäistänyt tietosuojalain ja sen vaatimukset7.11.2019 09:54:44 EETTiedote

EU:n yleisen GDPR tietosuoja-asetuksen tuomat velvoitteet ovat puolessatoista vuodessa sisäistetty Suomessa kohtuullisesti. Tietoturva- ja tietosuojaratkaisuihin erikoistuneen D-Fence Oy:n teettämän kyselyn mukaan valtaosa suomalaisista PK-yrityksistä (80 %) kertoo kartoittaneensa käytössään ja hallussaan olevat henkilörekisterit ja yhteystietolistat. Kuitenkin vain noin puolet (54 %) kyselyyn osallistuneista yrityksistä kertoo osaavansa huolehtia rekistereistään ja valtaosa (88 %) vastanneista myös tiedostaa, että heillä on tietosuojassaan joitain puutteita.