Reaktor ja Flow Festival istuttavat lähes 12 000 puuta juomapanteilla kerätyillä lahjoituksilla

Strategia-, design- ja teknologiayritys Reaktorin kampanjassa tarjottiin kaikille festivaalivieraille helppo ja yksinkertainen keino osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Reaktor kehitti ratkaisun, jossa festivaalikävijät pystyivät automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittamaan juomapanttinsa Suomen Luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille. Yhdellä euron pantilla istutetaan yksi puu, joka elinaikanaan sitoo ilmakehästä yhden hiilidioksiditonnin.

11 869 keräykseen lahjoitetulla pantilla istutettava puumäärä sitoo laskelmien mukaan ilmakehästä yhteensä 141 297 ihmisen kolmen päivän hiilijalanjäljen verran hiiltä.

Kampanjan tavoitteena oli istuttaa festivaalin panttilahjoituksilla riittävästi puita korjaamaan koko festivaaliväen, eli 85 000 ihmisen kolmen päivän hiilijalanjälki. Tavoite ylittyi reilusti, sillä 11 869 keräykseen lahjoitetulla pantilla istutettava puumäärä sitoo laskelmien mukaan elinaikanaan ilmakehästä yhteensä 141 297 ihmisen kolmen päivän hiilijalanjäljen verran hiiltä.

“Halusimme paitsi kerätä rahaa hiilinielujen kasvattamiseen, myös osoittaa, että tehokkain keino muuttaa ihmisten käyttäytymistä on tarjota parempia vaihtoehtoja”, sanoo Reaktorin luova johtaja Niclas Kristiansson ja jatkaa: ”Halusimme esimerkin avulla osoittaa, kuinka palvelumuotoilun keinoin voidaan yksilön tasolla pienillä, olemassaolevaan arvoketjuun tehtävillä muutoksilla saada aikaan merkittäviä asioita. Tämä konkretisoitui viikonlopun festivaaleilla ja saimme panttilahjoitusmahdollisuudesta vain positiivista, innostunutta palautetta.”

Suomen luonnonsuojeluliitto toimii Reaktorin Flow-tempauksessa lahjoitusten kerääjänä ja Madagascarilla tapahtuvan metsitysprojektin toimeenpanijana.

“Puiden istuttaminen on uusimpien tutkimusten valossa yksi tehokkaimmista ilmastonmuutoksen torjuntakeinoista. Reaktorin rakentama kokonaisuus oli oivallinen keino antaa festivaaliyleisölle mahdollisuus tehdä pieni teko suuren tavoitteen saavuttamiseksi”, sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton kehitysyhteistyökoordinaattori Laura Blomberg

Flow Festival on yksi maailman ensimmäisistä hiilineutraaleista festivaaleista. Sen hiilijalanjälki on kompensoitu vuodesta 2009 lähtien. Pääosa festivaalin energiatuotannosta toteutetaan uusiutuvalla dieselillä ja loppu sähkö on tuotettu tuulivoimalla. Alue on rakennettu pääosin kierrätysmateriaaleista ja tapahtuma myös kierrättää ja uusiokäyttää kaiken tapahtumasta syntyneen jätteen.

Reaktor on Helsingissä vuonna 2000 perustettu strategia-, design- ja teknologiayritys, joka yhdistää liiketoimintakonsultoinnin ja luovan alan palvelut väkevään teknologiseen huippuosaamiseen. Nopeasti kansainvälistyneellä yrityksellä on toimistot tällä hetkellä Helsingissä, Tampereella, Turussa, Amsterdamissa, New Yorkissa, Tokiossa ja Dubaissa. Reaktor työllistää noin 540 asiantuntijaa ja sen liikevaihto vuonna 2018 oli 79,2 MEUR.

Kristiina Ranki, Reaktor
kristiina.ranki@reaktor.com / +358 40 839 0332

Development Cooperation Coordinator, FANC
Laura Blomberg, +358 40 144 0291, laura.blomberg@sll.fi

Samuel Sorainen, Wolfcom
samuel.sorainen@wolfcom.fi / +358 400 579 653

Tänä vuonna 85 000:lle Flow-festivaalin kävijälle annettiin helppo mahdollisuus kompensoida päivittäiset hiilidioksidipäästönsä. Palauttamalla festivaalin anniskelupisteistä ostamiensa juomien tyhjät tölkit ja pullot Reaktorin kehittämiin, automatisoituihin palautuspisteisiin, ohjautui yhden euron arvoinen panttimaksu Suomen luonnonsuojeluliiton koordinoimaan metsitysprojektiin.
Reaktor kehitti Flow Festivaalille ratkaisun, jossa festivaalikävijät pystyivät automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittamaan juomapanttinsa Suomen Luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille.

Metsästä pöytään ja nokasta häntään - Sastan 50-vuotisjuhlat jatkuvat ravintola Nokassa1.10.2019 12:00:36 EESTTiedote

Luonnonystäviä jo puolen vuosisadan ajan pukenut suomalainen Sasta juhlistaa merkkipäiviään tekemällä yhteistyötä muiden, samat kestävät arvot jakavien kotimaisia laatumerkkien kanssa. Sastan juhlavuosijulkistusten tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja osaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Vuoden kolmas kumppanijulkistus on jahtikauden avauksen kunniaksi villiin riistaruokaan ja lähituottajien kasviksiin erikoistunut palkittu helsinkiläinen ravintola Nokka, jonka syksyn nimikkomenu on Sastan inspiroima.

Ravintola Alexanderplats luottaa tyyliin ja makuun24.9.2019 14:41:02 EESTTiedote

Helsingin ydinkeskustan uudessa brasserie-pub Alexanderplatsissa korostuu funkis niin ruoassa kuin sisustuksessakin. Alexander Gullichsenin ja Sampo Kanteleen perustama klassikkoravintola on estetiikaltaan 40-lukulainen brasserie ja sen ruokalista koostuu etupäässä klassisista, ranskalaisen keittiön opein valmistetuista annoksista. Laadukas ja valoisa brasserie sijaitsee uudessa ravintolatilassa Eteläesplanadilla, palvellen asiakkaitaan kaikkina viikonpäivinä myöhäiseen iltaan saakka.

Heidi Mäkinen on uusi Master of Wine17.9.2019 15:57:01 EESTTiedote

Heidi Mäkinen on neljäntenä suomalaisena suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kyseessä on korkein ja vaikeimmin saavutettava gastronomiaan liittyvä ammattitutkinto, jonka on suorittanut koulutuslinjan aloittamisvuodesta 1953 lähtien kaikkiaan vain 390 ihmistä 30 maasta. Heidi Mäkinen saa MW-todistuksensa marraskuussa järjestettävässä valmistujaistilaisuudessa yhdessä 13 muun vuonna 2019 tutkinnon suorittaneen viinialan huippuammattilaisen kanssa.

Jävla-hävikkitomaattikastike vastustaa ruokahävikkiä ja koulukiusaamista26.8.2019 15:25:54 EESTTiedote

Maustekastikkeita Lappeenrannassa valmistava Jävla Sås Bolag tuo markkinoille erikoiserän Suomen ensimmäistä hävikkitomaateista valmistettua ruoanlaittokastiketta. Yksilöllinen Jävla Tomaattikastike valmistetaan suomalaisista vähittäiskauppaan kelpaamattomista, standardien vastaisista tomaateista. Jävla-hävikkitomaattikastike muistuttaa konkreettisesti paitsi ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä, ottaa yhdenvertaisuutta korostaessaan myös vahvasti kantaa koulukiusaamista vastaan. Kastikkeen tuotto lahjoitetaan Mannerheimin lastensuojeluliitolle koulukiusaamisen vastaiseen työhön.