Reaktor ja Flow Festival istuttavat lähes 12 000 puuta juomapanteilla kerätyillä lahjoituksilla

Strategia-, design- ja teknologiayritys Reaktorin kampanjassa tarjottiin kaikille festivaalivieraille helppo ja yksinkertainen keino osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Reaktor kehitti ratkaisun, jossa festivaalikävijät pystyivät automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittamaan juomapanttinsa Suomen Luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille. Yhdellä euron pantilla istutetaan yksi puu, joka elinaikanaan sitoo ilmakehästä yhden hiilidioksiditonnin.

11 869 keräykseen lahjoitetulla pantilla istutettava puumäärä sitoo laskelmien mukaan ilmakehästä yhteensä 141 297 ihmisen kolmen päivän hiilijalanjäljen verran hiiltä.

Kampanjan tavoitteena oli istuttaa festivaalin panttilahjoituksilla riittävästi puita korjaamaan koko festivaaliväen, eli 85 000 ihmisen kolmen päivän hiilijalanjälki. Tavoite ylittyi reilusti, sillä 11 869 keräykseen lahjoitetulla pantilla istutettava puumäärä sitoo laskelmien mukaan elinaikanaan ilmakehästä yhteensä 141 297 ihmisen kolmen päivän hiilijalanjäljen verran hiiltä.

“Halusimme paitsi kerätä rahaa hiilinielujen kasvattamiseen, myös osoittaa, että tehokkain keino muuttaa ihmisten käyttäytymistä on tarjota parempia vaihtoehtoja”, sanoo Reaktorin luova johtaja Niclas Kristiansson ja jatkaa: ”Halusimme esimerkin avulla osoittaa, kuinka palvelumuotoilun keinoin voidaan yksilön tasolla pienillä, olemassaolevaan arvoketjuun tehtävillä muutoksilla saada aikaan merkittäviä asioita. Tämä konkretisoitui viikonlopun festivaaleilla ja saimme panttilahjoitusmahdollisuudesta vain positiivista, innostunutta palautetta.”

Suomen luonnonsuojeluliitto toimii Reaktorin Flow-tempauksessa lahjoitusten kerääjänä ja Madagascarilla tapahtuvan metsitysprojektin toimeenpanijana.

“Puiden istuttaminen on uusimpien tutkimusten valossa yksi tehokkaimmista ilmastonmuutoksen torjuntakeinoista. Reaktorin rakentama kokonaisuus oli oivallinen keino antaa festivaaliyleisölle mahdollisuus tehdä pieni teko suuren tavoitteen saavuttamiseksi”, sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton kehitysyhteistyökoordinaattori Laura Blomberg

Flow Festival on yksi maailman ensimmäisistä hiilineutraaleista festivaaleista. Sen hiilijalanjälki on kompensoitu vuodesta 2009 lähtien. Pääosa festivaalin energiatuotannosta toteutetaan uusiutuvalla dieselillä ja loppu sähkö on tuotettu tuulivoimalla. Alue on rakennettu pääosin kierrätysmateriaaleista ja tapahtuma myös kierrättää ja uusiokäyttää kaiken tapahtumasta syntyneen jätteen.

Reaktor on Helsingissä vuonna 2000 perustettu strategia-, design- ja teknologiayritys, joka yhdistää liiketoimintakonsultoinnin ja luovan alan palvelut väkevään teknologiseen huippuosaamiseen. Nopeasti kansainvälistyneellä yrityksellä on toimistot tällä hetkellä Helsingissä, Tampereella, Turussa, Amsterdamissa, New Yorkissa, Tokiossa ja Dubaissa. Reaktor työllistää noin 540 asiantuntijaa ja sen liikevaihto vuonna 2018 oli 79,2 MEUR.

Kristiina Ranki, Reaktor
kristiina.ranki@reaktor.com / +358 40 839 0332

Development Cooperation Coordinator, FANC
Laura Blomberg, +358 40 144 0291, laura.blomberg@sll.fi

Samuel Sorainen, Wolfcom
samuel.sorainen@wolfcom.fi / +358 400 579 653

Tänä vuonna 85 000:lle Flow-festivaalin kävijälle annettiin helppo mahdollisuus kompensoida päivittäiset hiilidioksidipäästönsä. Palauttamalla festivaalin anniskelupisteistä ostamiensa juomien tyhjät tölkit ja pullot Reaktorin kehittämiin, automatisoituihin palautuspisteisiin, ohjautui yhden euron arvoinen panttimaksu Suomen luonnonsuojeluliiton koordinoimaan metsitysprojektiin.
Reaktor kehitti Flow Festivaalille ratkaisun, jossa festivaalikävijät pystyivät automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittamaan juomapanttinsa Suomen Luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille.

Katumuusikoilta toivottiin ja saatiin rockia17.8.2019 22:28:45 EESTTiedote

Ennätysmäärä musiikinharrastajia ja muusikoita kerääntyi lauantaina Helsingin ydinkeskustaan soittamaan rockia. Rock kuuluu kaduille -tapahtumaan oli ilmoittautunut kymmenittäin yhtyeitä ja yksittäistä soittajia, jotka olivat harjoitelleet muiden rock-biisien lisäksi Metallican Enter Sandman -hitin ja esittivät sitä yhdessä ja erikseen paitsi kitaroilla, myös haitarilla, viuluilla, selloilla, bassolla ja useilla muilla soittimilla.

Muistutuskutsu medialle: IDEO @ Reaktor, palvelumuotoilulla parempi maailma, 9.8. kl 12.005.8.2019 11:50:06 EESTTiedote

Strategia-, design- ja teknologiayhtiö Reaktorilla on ilo kutsua kansainvälisiä ja suomalaisia median edustajia kuulemaan maailman johtaviin kuuluvan palvelumuotoiluyrityksen IDEOn luovaa johtajaa Paul Bennetiä. Hän esittelee Reaktorin pääkonttorilla (Yliopistonkatu 4, 6 krs.) tämän viikon perjantaina 9. elokuuta kello 12.00 alkavalla medialounaalla näkemyksiään siitä, miten design thinking -ajattelu voidaan valjastaa merkityksellisten ja ihmiskeskeisten ratkaisuiden kehittämiseen ja kuinka muotoilun avulla voidaan ratkaista maailman monimutkaisimpia haasteita.

Flow Festival ja Reaktor sitoutuvat istuttamaan puun jokaisesta lahjoitetusta juomapantista1.8.2019 11:28:09 EESTTiedote

Tämän vuoden Flow-festivaalivieraille järjestetään helppo ja yksinkertainen keino osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Strategia-, design- ja teknologiayhtiö Reaktor on kehittänyt ratkaisun, jossa kävijät voivat automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittaa pullopantit Suomen luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille. Yhdellä euron pantilla istutetaan yksi puu, joka tulee elinaikanaan sitomaan ilmakehästä yhden hiilidioksiditonnin. Reaktorin tavoitteena on istuttaa festivaalin panttilahjoituksilla riittävästi puita korjaamaan koko festivaaliväen kolmen päivän hiilijalanjälki.

Kutsu medialle: IDEO @ Reaktor, palvelumuotoilulla parempi maailma, 9.8. kl 12.0026.7.2019 08:55:00 EESTTiedote

Strategia-, design- ja teknologiayhtiö Reaktorilla on ilo kutsua kansainvälisiä ja suomalaisia median edustajia kuulemaan maailman johtaviin kuuluvan palvelumuotoiluyrityksen IDEOn luovaa johtajaa Paul Bennetiä. Hän esittelee Reaktorin pääkonttorilla (Yliopistonkatu 4, 6 krs.) perjantaina 9. elokuuta kello 12.00 alkavalla medialounaalla näkemyksiään siitä, miten design thinking -ajattelu voidaan valjastaa merkityksellisten ja ihmiskeskeisten ratkaisuiden kehittämiseen ja kuinka muotoilun avulla voidaan ratkaista maailman monimutkaisimpia haasteita.

Yksinpurjehtija Tapio Lehtinen saapuu takaisin Helsinkiin torstaina24.6.2019 13:25:12 EESTTiedote

Helsinkiläinen yksinpurjehtija Tapio Lehtinen suoritti maailman haastavimman purjehduskilpailun Golden Globe Racen 322 päivän purjehtimisella. Haasteista huolimatta sisukas suomalaiskapteeni oli lopulta yksi viidestä maaliin selvinneestä purjehtijasta, saapuen kilpailun lähtö- ja päätesatamaan Ranskan Les Sables d’Olonneen 19. toukokuuta. Lehtinen on nyt purjehtimassa takaisin kotiinsa Helsinkiin. Hänen odotetaan saapuvan Kauppatorin edustalle torstaina 27.6. ja tekevän kaupungintalolle perinteisen lipputervehdyksen noin kello 15.30.