REALIALLA HYVÄ LOPPUVUOSI 2006

TIEDOTE 17.1.2007
Julkaisuvapaa

Kiinteistöalan uusi toimija Realia Group Oy muodostettiin kesällä 2006. Realia toimii alustana eri kuluttajaryhmiä palveleville brandeille. Huoneistokeskus, SKV, HUOM! ja Realia Management yhdessä SKV Isännöinnin kanssa muodostavat Realian rungon. Vuoden 2006, erityisesti loppuvuoden, myynti- ja tuloskehitys oli vahvaa. Alkuvuosi oli selvästi loppuvuotta hiljaisempi koko asuntomarkkinasektorilla.

”Realian suorituksen arvoa nostaa se, että yritys läpikävi vuonna 2006 poikkeuksellisen suuren rakenteellisen uudistuksen sisältäen lähes 100 fuusiota” toteaa toimitusjohtaja Risto Kyhälä.
Yrityksessä työskentelee nyt yli 1500 alan ammattilaista. ”Emme käytännöllisesti katsoen lisänneet yhtään henkilöstöä viime vuonna vaan keskityimme liiketoimintaprosessien parantamiseen. Nyt kannattavuus on kohdallaan, prosessit toimivat ja on hyvä ryhtyä panostamaan kasvuun” jatkaa Kyhälä.

Lisätietoja Risto Kyhälä 0400-998800

REALIAN OMISTAMAT YHTIÖT NOUSIVAT VUODEN 2006 VIIMEISELLÄ KVARTTAALILLA
YLI 30% OSUUTEEN VÄLITTÄJIEN TEKEMÄSTÄ ASUNTOKAUPASTA

Huoneistokeskus ja SKV tekivät noin 21.000 asuntokauppaa vuonna 2006. Realian aloittaessa markkinaosuus oli noin 29%:n tuntumassa, mutta vuoden viimeisellä neljänneksellä myyntiyhtiöt nousivat yhteensä yli 32%:iin kaikista kiinteistönvälittäjien tekemistä kaupoista. Vuoden 2006 viimeisellä kvarttaalilla tehtiin välittäjien toimesta yhteensä noin 16.300 kauppaa, joista Realia teki noin 5300. Liiketoimintajohtaja Raimo Sarajärvi on erittäin tyytyväinen asuntovälityksen tulokseen vuonna 2006: ” Teimme elo-marraskuussa keskimäärin 2000 kauppaa per kuukausi – kiitos ammattitaitoisen henkilökunnan, saimme parannettua myyntitehoamme selvästi.” Sarajärvi iloitsee myös HUOM! -konseptin hyvästä vastaanotosta: ”HUOM! toi mukanaan kuluttajien kaipaaman asumiskustannusajattelun asuntomarkkinoille”.
Realian asuntovälityksen liikevaihto oli vuonna 2006 lähes 90 miljoonaa euroa.

Lisätietoja Raimo Sarajärvi 0400-662 716

SKV-ISÄNNÖINNILTÄ VAHVA SUORITUS 2006

Asunto-osakeyhtiöisännöinnin ykkönen, SKV Isännöinti, kasvatti edelleen vuonna 2006 markkina-osuuttaan. Tällä hetkellä SKV Isännöinnin osuus ammattimaisesta asunto-osakeyhtiöisännöinnistä on yli 10 %.  ”Isännöinnin muuttuminen erikoistuneiksi ja verkottuneiksi ammattitoimijoiksi jatkuu voimakkaana tulevaisuudessakin”, uskoo Jani Nieminen, isännöinnistä vastaava liiketoimintajohtaja Realiasta. ”Tulemme julkistamaan uusia palvelumalleja piakkoin asunto-osakeyhtiön asukkaille ja osa niistä toimii verkossa” toteaa Nieminen. Realia huolehtii yli 5500 taloyhtiön ja noin 100.000 huoneiston isännöintipalveluista.

REALIA MANAGEMENT SAI VUODEN ALUSSA 4500 ASUNTOA VARMALTA MANAGEERAUKSEEN

Huoneistokeskus Toimitilapalvelujen, SKV Yrityspalvelujen sekä SKV asuntomanagementin yhdistyessä vuodenvaihteessa syntyi ainutlaatuinen kokonaisuus sijoittajien ja yritysten palvelemiseen kiinteistö-asioissa. Eläkeyhtiö Varma siirsi 4500 asunnon manageerauksen ja vuokrauspalvelut vuodenvaihteessa Realialle. Yhteensä huoneistoja on nyt Realian manageerauksen piirissä yli 30.000.

Lisätietoja Jani Nieminen 050-3734847