ReCoTech kokoaa rakennetun ympäristön kärkitoimijat ja startupit saman katon alle kiinteistö- ja rakennusalan omassa ”Slushissa”

ReCoTech Meetup houkuttelee marraskuun viimeisenä päivänä kiinteistö- ja rakentamisalan kärkitoimijat ja startupit saman katon alle Messukeskukseen Slushin viralliseen rinnakkaistapahtumaan. Toista kertaa järjestettävä ReCoTech on ylittänyt kaikki odotukset tänä vuonna, sillä tapahtumaan osallistuu yli 400 visionääriä ja alan tulevaisuuden rakentajaa.

Tilaisuutta on ollut rakentamassa joukko alan rohkeita uudistajia; Fira, Granlund, Newsec, Ramboll, Senaatti-kiinteistöt ja Sponda.

”ReCoTech on kasvanut vuodessa huikeisiin mittoihin kiinteistö- ja rakennusalan omaksi ”Slushiksi”, joka kiinnostaa ulkomaita myöten. Tapahtumaan on ilmoittautunut yli 50 startup-yritystä ja lähes kolmekymmentä alan suurinta toimijaa, joten odottavissa on visionäärisiä puheenvuoroja ja sähköisiä tapaamisia startuppien ja yritysten kesken”, iloitsee Anssi Salonen järjestäjien puolelta. Tapahtuman järjestämisestä vastaavat RAKLI, Green Building Council Finland, HESA-SAFA, KIRA-digi ja RICS.

Päivä tarjoaa huikean katsauksen alan nykyisyyteen ja tulevaisuuteen. Ohjelma koostuu aamiaisseminaarista, Fireside Chatista sekä SpeedMeet-tapaamisista, joissa startupeilla on mahdollisuus esitellä toimintaansa KIRA-alan yrityksille ja keskustella mahdollisista yhteistyökuvioista. Tapahtumaan osallistuvilla startupeilla on esiteltävänään laaja kattaus kansainvälisin ja kotimaisin voimin kehitettyjä innovaatioita, jotka tuovat uutta potkua KIRA-alalle.

Aamiaisseminaarissa lavan valloittaa Peter Vesterbacka, joka avaa Helsinki-Tallinna kokonaisuuden valtavia kehitysnäkymiä Euraasian sydämessä. Tapahtuman keynote-puhujana toimii U.S. Green Building Councilin ja Acliman Chris Pyke.

Anssi Salonen

Haastattelupyynnöt:
Susanna Aula

RAKLI: Rakentamisen kapasiteetti pääkaupunkiseudulla täyskäytössä10.11.2017 09:00Tiedote

Rakentamisen kapasiteetti pääkaupunkiseudulla alkaa olla täyskäytössä, josta johtuen rakennuttajien on varauduttava sekä urakkahintojen nousuun, että urakkatarjousten aiempaa vähäisempään määrään. Pääkaupunkiseudulla rakennusmarkkinat ovat edelleen painottuneet asuntorakentamiseen ja toimitilapuolella pitkäaikaiset rakennushankkeet ylläpitävät volyymiä hyvällä tasolla. Kiinteistömarkkinoilla kaupankäynti on tällä hetkellä huippulukemissa.

Työympäristömuutos on taitolaji25.7.2017 08:45Tiedote

Yhä useampi työskentelee monitilatoimistossa. Oma huone on mennyttä aikaa ja työpiste valitaan tehtävän mukaan. Aihe on nyt ajankohtainen lukuisissa suomalaisissa yrityksissä, kun vanhoja toimistoja muutetaan paremmin työtekijöiden hyvinvointia ja liiketoimintaa tukeviksi. Siirtyminen moderniin työympäristöön ei kuitenkaan ole itsestään selvää ja matkalla uusien työtapojen omaksumiseen on otettava monta askelta. RAKLI kokosi vinkit ja parhaat esimerkit työympäristömuutoksen johtamiseen.

Kiinteistöjen ylläpitokustannukset kasvussa ‒ energiakustannukset laukkaavat kärjessä4.7.2017 08:45Tiedote

Kiinteistöjen ylläpitokustannukset ovat nousseet vuoden aikana toimistoissa 3,4 prosenttia ja asuinkerrostaloissa 1,7 prosenttia. Eniten kasvua oli energiakustannuksissa, jotka kohosivat molemmissa kiinteistötyypeissä yli 4 prosenttia. Tällä vuosituhannella sähkön, veden ja lämmön kulutus on kehittynyt melko tasaisesti, mutta kaikkien kolmen hinta on noussut merkittävästi. Tiedot käyvät ilmi KTI Kiinteistötiedon RAKLIlle toteuttamasta KTI Ylläpitokustannusvertailuun pohjautuvasta selvityksestä.

RAKLI: Muuttoliike ja matala korkotaso vauhdittavat rakentamista ja kiinteistömarkkinoita pääkaupunkiseudulla7.4.2017 11:13Tiedote

Pääkaupunkiseudun rakentamista ja kiinteistömarkkinoita vauhdittaa nyt kysynnän kasvu. Uusia asuntoja rakennettiin viime vuonna ennätysmäärä, lähes 13 000. Suurilla infra- ja liiketilahankkeilla varaudutaan alueen kasvavan asukasmäärän palvelemiseen. Kehittyvä alue kiinnostaa myös kiinteistösijoittajia, jotka tekevät kauppoja kiivaasti. Erityisesti asuntoportfoliot kiinnostivat, ja niiden osuus vuoden 2016 kaupoista oli jo reilu kolmannes.