ReCoTech kokoaa rakennetun ympäristön kärkitoimijat ja startupit saman katon alle kiinteistö- ja rakennusalan omassa ”Slushissa”

ReCoTech Meetup houkuttelee marraskuun viimeisenä päivänä kiinteistö- ja rakentamisalan kärkitoimijat ja startupit saman katon alle Messukeskukseen Slushin viralliseen rinnakkaistapahtumaan. Toista kertaa järjestettävä ReCoTech on ylittänyt kaikki odotukset tänä vuonna, sillä tapahtumaan osallistuu yli 400 visionääriä ja alan tulevaisuuden rakentajaa.

Tilaisuutta on ollut rakentamassa joukko alan rohkeita uudistajia; Fira, Granlund, Newsec, Ramboll, Senaatti-kiinteistöt ja Sponda.

”ReCoTech on kasvanut vuodessa huikeisiin mittoihin kiinteistö- ja rakennusalan omaksi ”Slushiksi”, joka kiinnostaa ulkomaita myöten. Tapahtumaan on ilmoittautunut yli 50 startup-yritystä ja lähes kolmekymmentä alan suurinta toimijaa, joten odottavissa on visionäärisiä puheenvuoroja ja sähköisiä tapaamisia startuppien ja yritysten kesken”, iloitsee Anssi Salonen järjestäjien puolelta. Tapahtuman järjestämisestä vastaavat RAKLI, Green Building Council Finland, HESA-SAFA, KIRA-digi ja RICS.

Päivä tarjoaa huikean katsauksen alan nykyisyyteen ja tulevaisuuteen. Ohjelma koostuu aamiaisseminaarista, Fireside Chatista sekä SpeedMeet-tapaamisista, joissa startupeilla on mahdollisuus esitellä toimintaansa KIRA-alan yrityksille ja keskustella mahdollisista yhteistyökuvioista. Tapahtumaan osallistuvilla startupeilla on esiteltävänään laaja kattaus kansainvälisin ja kotimaisin voimin kehitettyjä innovaatioita, jotka tuovat uutta potkua KIRA-alalle.

Aamiaisseminaarissa lavan valloittaa Peter Vesterbacka, joka avaa Helsinki-Tallinna kokonaisuuden valtavia kehitysnäkymiä Euraasian sydämessä. Tapahtuman keynote-puhujana toimii U.S. Green Building Councilin ja Acliman Chris Pyke.

Anssi Salonen

Haastattelupyynnöt:
Susanna Aula

RAKLI: Kiinteistö- ja rakentamismarkkinat painottuvat yhä selkeämmin pääkaupunkiseudulle9.11.2018 09:00Tiedote

Pääkaupunkiseudun väestönkasvu on omaa luokkaansa Suomessa ja edellyttää aktiivisen rakentamisen jatkumista. Rakentamisen määrä pääkaupunkiseudulla kasvaakin edelleen ensi vuonna, vaikka Suomen tasolla määrän odotetaan pysähtyvän tai kääntyvän laskuun. Pääkaupunkiseudun asuntoaloitusten määrä on kasvanut voimakkaasti kuluvan vuoden kesän lopulle saakka, mutta rakennuslupien reipas lasku ennakoi käänteen tapahtuvan loppuvuonna. Suomi on edelleen houkutteleva maa kansainvälisille kiinteistösijoittajille, mikä näkyy kiinteistökauppojen suurena määränä.

RAKLIn vuokra-asuntobarometri: Vuokra-asuntojen sijoittajakysyntä hieman hidastumassa, vuokrat nousevat edelleen20.9.2018 10:00Tiedote

RAKLIn teettämän vuokra-asuntobarometrin mukaan vuokra-asuntojen tarjonta kasvaa, mutta kotimaisen sijoittajakysynnän kasvuvauhti on hidastumassa. Myös vuokrat jatkavat nousuaan suurimmissa kaupungeissa, ja suurten asuntojen vuokrien kasvuodotukset ovat jopa nousussa. Rakennuskustannukset sekä tonttien ja työvoiman saatavuus koetaan rakentamisen merkittävimmiksi pullonkauloiksi.

RAKLI: Pääkaupunkiseudun rakentamisessa ylikuumenemisen merkkejä27.4.2018 08:30Tiedote

Talouden hyvät näkymät, kaupungistuminen ja muuttoliikenne vaikuttavat edelleen voimakkaasti pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoihin. Pääkaupunkiseutu on kasvattanut osuuttaan Suomen markkinoista sekä kiinteistökaupoissa että uudistalorakentamisessa ja pääkaupunkiseudun osuus kiinteistökaupoista nousi viime vuonna jo 70 prosenttiin. Rakentamisen määrä pysyy korkealla ja käynnistettäväksi suunniteltujen rakennushankkeiden määrä pääkaupunkiseudulla on edelleen kasvussa. Rakentamisen kasvun haasteena on resurssien riittävyys, mikä heijastuu työvoimapulana, hintojen nousuna, tuotteiden pitkinä toimitusaikoina sekä vähäisinä tarjousten määrinä.

Hyvä vuokratapa uudistui – vuokrauksen pelisäännöt tuotu tähän päivään8.3.2018 11:30Tiedote

Vuokralaisia, vuokranantajia, välittäjiä ja isännöintiä edustavat järjestöt ovat yhdessä laatineet Hyvä vuokratapa -ohjeistuksen, joka luo pohjan toimivalle vuokrasuhteelle. Vuonna 2003 laadittu ja vuonna 2008 ensimmäisen kerran päivitetty ohjeistus on nyt tuotu tähän päivään entistä laajemman järjestökentän toimesta. Hyvän vuokratavan tarkoituksena on edesauttaa ongelmattoman ja toimivan huoneenvuokrasuhteen luomisessa, sen jatkuvassa hoitamisessa sekä asianmukaisessa päättämisessä. Ohjeistus kattaa huoneenvuokrauksen koko elinkaaren lisäksi myös hyvän naapuruuden sekä asuinympäristön viihtyvyyden edistämisen.