Redaktionerna för kännedom om kommunernas skatteprocenter

Kommunförbundet samlar information om kommunernas fastighets- och inkomstskattesatser för år 2018 under den kommande veckan. De slutliga kommunvisa resultaten publiceras fredagen 17.11.2017 då materialet har sammanställts. Därtill publicerar vi på webbsidan www.kommunforbundet.fi/skatteprocenter2018 preliminär information under följande datum senast kl. 12  ifrågavarande dagar: 9.11, 13.11 och 15.11.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
REDAKTIONERNA FÖR KÄNNEDOM
9.11.2017

Det slutliga materialet publiceras även i kartform på sidan www.kommunerna.net/kommunnavigatorn.

Vid behov kan er redaktion kontakta Kommunförbundets avdelning för kommunalekonomi:

• direktör för enheten, Henrik Rainio, tfn 050 596 9635 (intervjuer på svenska
  • sakkunnig Benjamin Strandberg, tfn 050 594 0603 (intervjuer på svenska
  • chefsekonom, Minna Punakallio, tfn 040 7515175
  • utvecklingschef, skatter, Jukka Hakola, tfn 050 411 7112
  • sakkunnig, ekonomistatistik och tidsserier, Heikki Pukki,  tfn 050 324 3621
    samt
  • vice verkställande direktör Timo Reina, tfn 040 555 8458

Vänliga hälsningar
Raija Heino
kommunikationskoordinator
tfn 050 62318

Medietjänstnummer för journalister vardagar kl. 9-15: 050 340 9977

09 7711http://www.kunnat.net

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Enkäten Kommunpulsen:  Kommunsakkunniga tror inte på måluppfyllelse i vårdreformen20.11.2017 09:30Tiedote

Kommunförbundet utförde i november undersökningen Kommunpulsen. Av den framgår att det råder stor osäkerhet inom kommunsektorn om hur de grundläggande målen för vårdreformen kommer att utfalla. Genom Kommunpulsen utreddes åsikterna om hur målen för landskaps- och vårdreformen kommer att uppfyllas i det fall att lagen om ordnande av social- och hälsovården och valfrihetslagen införs i den nuvarande formen.

//RÄTTELSE TILL PRESSMEDDELANDET SOM SKICKADES KLOCKAN 12:55: ANTALET KOMMUNER SOM HÖJT SIN SKATTESATS ÄR 53, INTE 52 SOM DET MEDDELADES TIDIGARE// Kommunernas genomsnittliga inkomstskattesats sjunker för första gången på över 20 år//17.11.2017 22:26Tiedote

//TRE MENINGAR KORRIGERADE: 1) TVÅ MENINGAR I ANDRA STYCKET: SKATTESATSEN SÄNKS ÅR 2018 I SEX KOMMUNER OCH HÖJS I 53. ANTALET KOMMUNER SOM HÖJER SIN SKATTESATS ÄR SEX FLER ÄN I FJOL. 2) FÖLJANDE MENING I FEMTE STYCKET: TOTALT TIO KOMMUNER VALDE ATT HÖJA SKATTESATSEN MED 1,00 PROCENTENHETER// Rättelsen beror på att inkomstskattesatsen i Siikainens kommun höjs med en procentenhet, från 21 till 22 procent.

//KORJAUS KELLO 12.55 LÄHETETTYYN TIEDOTTEESEEN TULOVEROPROSENTTIA KOROTTANEIDEN KUNTIEN MÄÄRÄ ON 53, EI AIEMMIN ILMOITETTU 52// Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti laskee ensimmäisen kerran yli 20 vuoteen17.11.2017 21:55Tiedote

//KORJATTU KOLME VIRKETTÄ: 1) TOISESSA KAPPALEESSA KAKSI VIRKETTÄ: VEROPROSENTTI LASKEE VUONNA 2018 KUUDESSA KUNNASSA JA NOUSEE 53 KUNNASSA. KOROTTAJIA ON KUUSI ENEMMÄN KUIN VIIME VUONNA. 2) VIIDENNESSÄ KAPPALEESSA VIRKE: SUURIN KOROTUS ON 1,00 PROSENTTIYKSIKKÖÄ, JOKA TEHTIIN YHTEENSÄ KYMMENESSÄ KUNNASSA// Korjaus johtuu siitä, että Siikaisten kunnan tuloveroprosentti nousee vuodelle 2018 yhdellä prosenttiyksiköllä, 21 prosentista 22 prosenttiin.