Redaktionerna för kännedom om kommunernas skatteprocenter

Kommunförbundet samlar information om kommunernas fastighets- och inkomstskattesatser för år 2018 under den kommande veckan. De slutliga kommunvisa resultaten publiceras fredagen 17.11.2017 då materialet har sammanställts. Därtill publicerar vi på webbsidan www.kommunforbundet.fi/skatteprocenter2018 preliminär information under följande datum senast kl. 12 ifrågavarande dagar: 9.11, 13.11 och 15.11.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
REDAKTIONERNA FÖR KÄNNEDOM
9.11.2017

Därtill publicerar vi på webbsidan www.kommunforbundet.fi/skatteprocenter2018 preliminär information under följande datum senast kl. 12  ifrågavarande dagar: 9.11, 13.11 och 15.11.

Det slutliga materialet publiceras även i kartform på sidan www.kommunerna.net/kommunnavigatorn.

Vid behov kan er redaktion kontakta Kommunförbundets avdelning för kommunalekonomi:

• direktör för enheten, Henrik Rainio, tfn 050 596 9635 (intervjuer på svenska
  • sakkunnig Benjamin Strandberg, tfn 050 594 0603 (intervjuer på svenska
  • chefsekonom, Minna Punakallio, tfn 040 7515175
  • utvecklingschef, skatter, Jukka Hakola, tfn 050 411 7112
  • sakkunnig, ekonomistatistik och tidsserier, Heikki Pukki,  tfn 050 324 3621
    samt
  • vice verkställande direktör Timo Reina, tfn 040 555 8458

Vänliga hälsningar
Raija Heino
kommunikationskoordinator
tfn 050 62318

Medietjänstnummer för journalister vardagar kl. 9-15: 050 340 9977

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Klash – en ny tävling: En miljon euro delas ut till kommunerna för att stödja utvecklingen av livskraft och välfärd16.8.2018 13:19Tiedote

Kommunsektorns stora aktörer har tagit initiativ till en helt ny tävling för att hitta lösningar och nya idéer för att stärka kommunernas livskraft. Målsättningen för tävlingen och idégeneratorn Klash är att hjälpa kommunerna att lösa dagens och morgondagens problem. Med hjälp av tävlingen hoppas man hitta nya lösningsmodeller för invånarnas välfärd, en bättre miljö och för att utveckla ekonomin.

Klash – uusi haastekilpailu: Jaossa miljoonan euron tuki kunnille elinvoiman ja hyvinvoinnin kehittämiseksi16.8.2018 12:47Tiedote

Kunta-alan isot toimijat ovat käynnistäneet täysin uudenlaisen haastekilpailun löytääkseen ratkaisuja ja uusia avauksia kuntien elinvoiman vahvistamiseksi. Klash-haastekilpailun ja ideakiihdyttämön tavoitteena on auttaa kuntia ratkaisemaan tämän hetken ja tulevaisuuden ongelmia. Kilpailun avulla pyritään löytämään uusia ratkaisumalleja ihmisen ja ympäristön hyvinvoinnin sekä talouden kehittämiseksi.