Referensränta och dröjsmålsräntor enligt räntelagen för tiden 1.7.–31.12.2019

Referensräntan enligt räntelagen är 0,0 % för tiden 1.7.–31.12.2019. Dröjsmålsräntan för denna period är därmed 7,0 % per år (referensräntan med tillägg för sju procentenheter enligt 4 § i räntelagen).

Den dröjsmålsränta som tillämpas i kommersiella avtal är 8,0 % per år (referensräntan med tillägg för åtta procentenheter enligt 4 a § i räntelagen). Den högre dröjsmålsräntan enligt 4 a § tillämpas på betalningar från ett företag till ett annat eller från en myndighet till ett företag.

Enligt räntelagen (340/2002) är den referensränta som dröjsmålsräntan ska beräknas på den ränta som Europeiska centralbanken tillämpat vid den sista huvudsakliga refinansieringstransaktionen före den första kalenderdagen i varje halvårsperiod avrundad uppåt till närmast följande halva procentenhet. Denna referensränta ska tillämpas under de följande sex månaderna.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Falska pengar! Myntmuseets specialutställning18.6.2019 10:37:00 EESTTiedote

“Känn, titta och luta”. Med dessa bekanta anvisningar kan du skilja en äkta eurosedel från en falsk. Sedlar har förfalskats i alla tider och denna form av brottslighet förekommer mer eller mindre överallt. Man har försökt förhindra sedelförfalskning genom stränga straff och säkerhetsdetaljer på sedlarna. Denna utställning berättar om sedelförfalskningarnas historia i Finland och om kampen mot förfalskningar efter övergången till euro.