Regeringen föreslår ny lag om att bygga laddstationer för elbilar – stora kostnader för liten nytta

Regeringen föreslår en ny lag om laddningskapacitet för eldrivna fordon och byggande av laddstationer. Lagen skulle implementera det omarbetade direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD). Kommunförbundet understöder en ökning av eldrivna fordon i trafiken, men nya laddstationer ska byggas efter behov.

Med lagen vill man förbättra möjligheterna att ladda eldrivna fordon. Enligt förslaget skulle det till exempel bli obligatoriskt för kommunerna att planera och bygga laddstationer och kapacitet för laddning av elbilar. Bestämmelserna skulle gälla radhus och flervåningshus som ägs av kommuner och samkommuner och deras dotterbolag samt övriga byggnader, såsom skolor, daghem, sjukhus och andra offentliga byggnader.

Enligt regeringens proposition skulle lagen bli betydligt strängare än direktivet förutsätter, vilket innebär extra kostnader för kommunen utan nämnvärd nytta.

– De flesta laddar sin elbil hemma, 80–90 procent, så behovet av laddning på andra ställen är litet. En 15–30 minuters laddning i en normal laddstation ger bara 5–10 km räckvidd, vilket inte är särskilt effektivt till exempel när man sköter ärenden på stan, säger Vesa Peltola, energisakkunnig vid Kommunförbundet.

Att bygga laddstationer ökar kommunernas kostnader

Enligt lagförslaget skulle man före ingången av år 2025 vara tvungen att bygga laddstationer för 10 procent av bilplatserna när det finns mer än 20 platser på parkeringar som inte hör till ett bostadshus. I kommunerna skulle detta gälla så gott som alla offentliga byggnader.

Enligt Peltola kostar en normal laddstation 1 000 – 3 000 euro inklusive montering, men det kan bli dyrare om elsystemet behöver förnyas. Inga noggranna kalkyler har gjorts över de kostnader som åtgärderna medför för kommunerna men summan kan stiga till tiotals miljoner euro.

– Av kostnadsskäl skulle de obligatoriska laddstationerna sannolikt vara av Type 2-standard för normal laddning av elbilar nattetid. För laddning utanför hemmet är 1-fas-laddningen för långsam. Med en snabbladdare kan man på en halv timme få upp till 100 km räckvidd, men installationen av en sådan kan kosta över 50 000 euro.

Peltola påpekar att investeringar i laddstationer minskar resurserna för mer effektiva energiinvesteringar.

– Kommunförbundet motsätter sig inte laddstationer, men om de byggs enligt lagförslaget kommer man att bygga allt för många och på fel ställen. En lösning med laddstationer som byggs efter behov och på marknadens villkor har redan visat sig fungera också för offentliga laddstationer. I flera kommuner byggs redan laddstationer som en del av klimatarbetet.

– Dessutom utvecklas laddningstekniken hela tiden. Därför lönar det sig att investera i bättre kapacitet för laddning än att öka antalet laddstationer med nuvarande teknik.

Kommunförbundet föreslår en återgång till direktivets minimikrav

Kommunförbundet föreslår att man i lagen återgår till direktivets minimikrav enligt följande:

1) Nya byggnader och sådana som genomgår omfattande ombyggnad (inte bostadshus utan t.ex. skolor, sjukhus, daghem) med fler än 10 parkeringsplatser: endast en laddstation men kapacitet för en laddning vid var femte parkeringsruta.

• Enligt regeringens proposition borde sådana parkeringar ha en laddstation och därtill kapacitet för laddning vid hälften av platserna och vid minst 10 procent om byggnaden har en parkering med plats för mer än 20 bilar.

2) Befintliga byggnader, inte bostadshus, med plats för mer än 20 bilar på sin parkering: endast en laddstation per parkering.

• Enligt regeringens proposition skulle 10 procent av platserna ha laddstation. På en parkering för 100 bilar innebär det tio laddstationer.

3) Nya bostadshus och sådana som genomgår omfattande ombyggnad (t.ex. radhus och flervåningshus som ägs av kommunen) med fler än 10 parkeringsplatser: kapacitet att bygga laddstation vid varje parkeringsruta.

• Enligt regeringens proposition borde alla platser ha kapacitet för en laddstation vid bostadshus med fler än fyra parkeringsplatser.

Dessutom föreslår Kommunförbundet att man i verkställigheten av lagen skulle följa finansieringsprincipen för kommunernas del, eftersom nya lagstadgade uppgifter inte får försvaga kommunernas ekonomiska situation.

Den nya lagen avses träda i kraft 10.3.2020. Regeringens proposition om utbyggnad av kapaciteten för laddning av eldrivna fordon och byggande av laddstationer är ute på remiss.

Vesa Peltola, energisakkunnig tfn +358 40 568 7145

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kuntaliitto ja FCG kehittävät palveluitaan kuntien talouden hallintaan ja ennakointiin18.12.2019 09:12:41 EETTiedote

Kuntaliitto ja FCG käynnistävät vuoden 2020 alussa yhteishankkeen, jossa kehitetään yhdessä kuntien kanssa kuntatalouden hallintaan ja ennakointiin liittyviä palveluita. Kehittämistyön tavoitteena on tukea kuntia talouden kestävyyden prosessin eri vaiheissa sekä tarjota konkreettisia työkaluja talouden tasapainon ylläpitämiseen ja taloudellisen tehokkuuden parantamiseen.

Sätt stenfoten i skick! Social- och hälsotjänsterna på basnivå måste fungera17.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Kommunförbundet, Läkarförbundet, Tandläkarförbundet, Tehy, SuPer och Talentia ordnar 17.12.2019 det gemensamma seminariet Kivijalka kuntoon på Kommunernas hus i Helsingfors. Seminariet fokuserar på lösningar för krisen inom primärvården och kommunernas socialservice. Välfungerande service är till fördel för alla, konstaterar arrangörerna i ett gemensamt uttalande. ”Att rädda den offentliga primärvården borde betraktas som en gemensam hederssak. Jämlik och fungerande basservice utgör stenfoten för ett fungerande hälsovårdssystem. Det första steget är att tillgången till vård underlättas genom vårdgarantin”, säger Läkarförbundets ordförande Samuli Saarni. Basservicen behöver mer resurser. Ur klienternas och patienternas synvinkel är det viktigt att utveckla multiprofessionellt arbete och samarbete mellan olika aktörer. ”Statsandelarna för kommunal basservice har skurits ned under tidigare år och kommunernas ekonomi har stora svårigheter, vilket syns i social- och hälsovården. I stället f

Kivijalka kuntoon! Perustason sosiaali- ja terveyspalvelut saatava toimimaan17.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Kuntaliitto, Lääkäriliitto, Hammaslääkäriliitto, Tehy, SuPer, Jyty ja Talentia järjestävät 17.12.2019 yhteisen seminaarin Kivijalka kuntoon Kuntatalolla Helsingissä. Seminaarissa etsitään ratkaisuja perusterveydenhuollon sekä kuntien sosiaalipalvelujen kriisiin. Hyvin toimivat palvelut ovat kaikkien etu, järjestäjät toteavat yhteisessä julkilausumassaan. ”Julkisen perusterveydenhuollon pelastaminen tulisi nähdä yhteisenä kunnia-asiana. Yhdenvertaiset ja toimivat peruspalvelut ovat toimivan terveydenhuoltojärjestelmän kivijalka. Ensimmäinen askel on hoitoon pääsyn korjaaminen hoitotakuulla”, toteaa Lääkäriliiton puheenjohtaja Samuli Saarni. Peruspalveluihin tarvitaan lisää voimavaroja. Asiakkaiden ja potilaiden kannalta tärkeää on kehittää moniammatillista työskentelyä ja eri toimijoiden yhteistyötä. ”Kuntien peruspalvelujen valtionosuuksia on aiempina vuosina leikattu ja kuntatalous on suurissa vaikeuksissa, mikä näkyy sosiaali- ja terveydenhuollossa. Lyhytaikaisen hankerahan sijaan ku