Reijo Tilvis Vanhustyön keskusliiton valtuuston puheenjohtajaksi

Vanhustyön keskusliiton jäsenistö kokoontui 22.–23.8.2018 kaksipäiväiseen liittokokoustapahtumaan Helsinkiin, Suomen kansallismuseoon. Kokouksessa hyväksyttiin kolmivuotissuunnitelma vuosille 2019–2021.

Vanhustyön keskusliiton puheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen ja valtuuston puheenjohtajaksi professori emeritus, sisätautien ja geriatrian erikoislääkäri Reijo Tilvis.

Vanhustyön keskusliiton puheenjohtajana jatkaa kansanedustaja (kesk.), sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen. Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin alkavalle kolmivuotiskaudelle professori emeritus, sisätautien ja geriatrian erikoislääkäri Reijo Tilvis. Hän seuraa tehtävässä VTT Markku Lehtoa, joka on toiminut VTKL:n johtokunnan puheenjohtajana 1981-1986 ja 1991-1994. Valtuustoa hän on johtanut vuodesta 2009 lähtien. Liiton valtuustoon valittiin 24 jäsentä varajäsenineen, jotka edustavat liiton laajaa jäsenkenttää kautta Suomen. Keskusliiton jäsenistöön kuuluu runsaat 330 ikääntyneiden ihmisten hyväksi toimivaa kansalais- ja kansanterveysjärjestöä sekä vanhustyötä toteuttavaa yhdistystä tai säätiötä. Liittokokous pidetään joka kolmas vuosi.

Anni Lausvaara

anni.lausvaara@vtkl.fi

Vanhustyön keskusliitto VTKL on maan johtava ikääntyneiden ihmisten ja vanhusten hyväksi työtä tekevien järjestöjen valtakunnallinen katto- ja edunvalvontaorganisaatio. Keskusliiton vanhuuspoliittisen vaikuttamisen tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnin, toimintakykyisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden edellytyksiä.

Liitto kehittää valtakunnallisia toimintamalleja ja luo uutta vanhuuskulttuuria monipuolisen kehittämis- ja tutkimustoimintansa sekä ikääntyneiden ihmisten ohjaus- ja tukitoiminnan avulla. Jäsenyhteisöt toimivat ikääntyneiden ihmisten hyväksi järjestämällä ryhmä- ja virkistystoimintaa, vapaaehtoistoimintaa, lomatoimintaa, neuvontaa ja koulutusta sekä toteuttavat edunvalvontaa, tutkimusta ja kehittämistyötä.  Jäsenyhteisöistä noin 200 tuottaa asumis-, hoito-, hoiva-, kuntoutus- ja kotihoidon palveluja vanhuksille. Liitto toimii kiinteässä yhteistyössä jäsenjärjestöjensä, kuntien ja kehittyvien maakunnallisten sote-alueiden kanssa. Liitto julkaisee Vanhustyö-lehteä.

Vuoden vanhusteko -palkinto Liikkuvalle resurssikeskukselle Turkuun7.10.2018 14:30Tiedote

Valtakunnallinen Vanhustenviikko avataan juhlallisesti Kuopiossa 7.10.20182.10.2018 06:00Tiedote

Vanhustenviikon avajaisia vietetään Kuopiossa valtakunnallisessa Vanhustenpäivän pääjuhlassa sunnuntaina 7.10. Vanhustenpäivän ja -viikon teemana on tänä vuonna ”Iloa toimeliaisuudesta – Aktivität ger glädje”. Kampanjallaan Vanhustyön keskusliitto kannustaa järjestämään tapahtumia ja toimintaa ikääntyneille ihmisille ympäri Suomen erityisesti Vanhustenviikolla 7.10.-14.10. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii teemaviikon suojelijana.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi: Vanhenemiseen varautuminen on suurta viisautta26.9.2018 09:37Tiedote

Vanhustyön keskusliitto muistuttaa, että oman vanhuusiän suunnittelu kaikilla elämän osa-alueilla on viisasta – ja että ikääntymisen mukanaan tuomiin tilanteisiin kannattaa paneutua ajoissa. Vanhuusiän suunnittelu on normaali osa elämänkulun suunnittelua, johon kannattaa suunnata ajatuksia jo viisikymppisenä. Eväitä hyvän vanhuuden suunnitteluun tarjoaa Vanhustyön keskusliiton seminaari Hyvän Iän Foorumi, joka järjestetään osana Hyvä Ikä -tapahtumaa Helsingin messukeskuksessa 3.–4.10.2018. Hyvän Iän Foorumin torstaipäivän 4.10. teema on vanhuuden suunnittelu ja omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi kutsuvat keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä18.9.2018 08:59Tiedote

Vanhustyön keskusliitto herättelee uuteen, totuttua laajempaan keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä. Helsingin messukeskuksessa järjestettävä vanhustyön ja vanhuusiän oma tapahtuma Hyvä Ikä 3.–4.10.2018 on ohittamaton aitiopaikka seurata ja osallistua keskusteluun. Vanhustyön keskusliiton asiantuntijoita tapaat sekä Hyvän Iän Foorumissa että messuosastolla. Muisteluihin siivittävä Muistoissamme 50-luku -kirja julkistetaan Vanhustyön keskusliiton messuosastolla keskiviikkona 3.10.

Konstikoppa – kiertävä ikäteknologianäyttely lainattavissa Vanhustyön keskusliitosta21.8.2018 06:00Tiedote

Vanhustyön keskusliiton Kotiturva-hankkeessa edistetään ikääntyneiden ihmisten kotona selviytymistä ja viihtymistä ns. arkiteknologian avulla. Arkiteknologia tarkoittaa suhteellisen edullista kotona asumista tukevaa pienteknologiaa. Osana hanketta on luotu matalan kynnyksen paikkoja, joissa ikääntyneet ihmiset voivat tutustua arkiteknologiaan. Tästä esimerkkinä on kiertävä teknologianäyttely, Konstikoppa.