Reijo Tilvis Vanhustyön keskusliiton valtuuston puheenjohtajaksi

Vanhustyön keskusliiton jäsenistö kokoontui 22.–23.8.2018 kaksipäiväiseen liittokokoustapahtumaan Helsinkiin, Suomen kansallismuseoon. Kokouksessa hyväksyttiin kolmivuotissuunnitelma vuosille 2019–2021.
Vanhustyön keskusliiton puheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen ja valtuuston puheenjohtajaksi professori emeritus, sisätautien ja geriatrian erikoislääkäri Reijo Tilvis.

Vanhustyön keskusliiton puheenjohtajana jatkaa kansanedustaja (kesk.), sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen. Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin alkavalle kolmivuotiskaudelle professori emeritus, sisätautien ja geriatrian erikoislääkäri Reijo Tilvis. Hän seuraa tehtävässä VTT Markku Lehtoa, joka on toiminut VTKL:n johtokunnan puheenjohtajana 1981-1986 ja 1991-1994. Valtuustoa hän on johtanut vuodesta 2009 lähtien. Liiton valtuustoon valittiin 24 jäsentä varajäsenineen, jotka edustavat liiton laajaa jäsenkenttää kautta Suomen. Keskusliiton jäsenistöön kuuluu runsaat 330 ikääntyneiden ihmisten hyväksi toimivaa kansalais- ja kansanterveysjärjestöä sekä vanhustyötä toteuttavaa yhdistystä tai säätiötä. Liittokokous pidetään joka kolmas vuosi.

Anni Lausvaara

Liitto kehittää valtakunnallisia toimintamalleja ja luo uutta vanhuuskulttuuria monipuolisen kehittämis- ja tutkimustoimintansa sekä ikääntyneiden ihmisten ohjaus- ja tukitoiminnan avulla. Jäsenyhteisöt toimivat ikääntyneiden ihmisten hyväksi järjestämällä ryhmä- ja virkistystoimintaa, vapaaehtoistoimintaa, lomatoimintaa, neuvontaa ja koulutusta sekä toteuttavat edunvalvontaa, tutkimusta ja kehittämistyötä.  Jäsenyhteisöistä noin 200 tuottaa asumis-, hoito-, hoiva-, kuntoutus- ja kotihoidon palveluja vanhuksille. Liitto toimii kiinteässä yhteistyössä jäsenjärjestöjensä, kuntien ja kehittyvien maakunnallisten sote-alueiden kanssa. Liitto julkaisee Vanhustyö-lehteä.