Reilu kauppa ry

Reilu kauppa kutsuu haastamaan kaupat reiluiksi

Jaa
Reilu kauppa ry:n mukaan yritykset eivät voi ulkoistaa vastuutaan omien tuotteidensa alkuperästä pelkästään kuluttajille. Yhdistyksen käynnistämän haastekampanjan tavoitteena on tehdä reilusti tuotettujen tuotteiden ostaminen helpommaksi, sillä nykyisin kuluttajat joutuvat näkemään usein valtavasti vaivaa ruokaostostensa vastuullisen alkuperän varmistamisessa.

Reilu kauppa ry kutsuu suomalaiset mukaan haastekampanjaan, jonka tavoitteena on tehdä Reilun kaupan tuotteiden ostaminen kuluttajille selkeästi helpommaksi. Allekirjoittamalla haasteen ja osallistumalla #haastakauppareiluksi -kampanjaan kuluttajat osoittavat halunsa saada lisää Reilun kaupan tuotteita kauppojen ja Alkon valikoimaan. Haasteen voi allekirjoittaa 31.10.2016 asti ja sen jälkeen Reilu kauppa ry ojentaa haasteen allekirjoituksineen S-ryhmän, Keskon, Lidlin ja Alkon johdolle.

- Vastuu reilusti tuotetun ruoan etsimisessä ei ole ainoastaan kuluttajalla. Emme halua, että kuluttajat joutuvat tekemään valtavasti työtä selvittääkseen tuotteiden alkuperän vastuullisuutta ja etsimään reilusti tuotettuja tuotteita kaupasta. Kaupan tehtävänä on tehdä vastuullisten tuotteiden ostaminen kuluttajille helpoksi, sanoo Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.

Kiristyvä kilpailu näkyy toimitusketjun alkupäässä

Moni käyttämämme arkinen elintarvike on saanut alkunsa maissa, joissa tuottajat kärsivät köyhyydestä ja joissa köyhyys kasvattaa merkittävästi ihmisoikeusrikkomusten riskiä. Kehitysmaiden pienviljelijöillä on maailmanlaajuisesti erittäin merkittävä rooli ruoan tuottajina. Silti liian monilla viljelijöillä on vaikeuksia elättää oma perheensä.

Kansainvälisissä ruokaketjuissa valta ja voima ovat keskittyneet isoille toimijoille. Yritysten välinen kilpailutilanne on kireä, ja koventunut kilpailu näkyy kaikkein eniten toimitusketjun alkupäässä. Taloudellinen epätasapaino mahdollistaa myös kohtuuttomien ehtojen asettamisen kaupankäynnin heikommalle osapuolelle. Tämä on yksi merkittävä syy sille, etteivät toimitusketjun alkupään pienviljelijät köyhissä maissa saa työstään toimeentulon takaavaa korvausta. 

Kaupoilla on vahva neuvotteluasema kaupankäynnin ehtojen suhteen ja täysi päätäntävalta siitä, mitä elintarvikkeita kauppojen hyllyiltä löytyy.  Kun kaupoilla on valtaa, heillä on vastaavasti paljon mahdollisuuksia vaikuttaa ruokaketjun toimivuuteen ja siihen, menestyvätkö kaikki ruokaketjun toimijat.

- Kaupankäynnin ehdoissa tulisi huomioida myös alkutuottajan riittävä toimeentulo. Tämän tulisi olla normaali toimintatapa eikä mikään erikoistuotteille varattu ominaisuus, toteaa Janne Sivonen.

- Yksi esimerkki hyvästä kauppatavasta on pitkät kauppasuhteet, jotka luovat turvaa myös toimitusketjun alkupäähän eli viljelijälle tai suurtilan työntekijälle. Jos kauppa kilpailuttaa tavarantoimittajia monta kertaa vuodessa, valuttaa riskin toimitusketjussa alaspäin ja valitsee aina halvimman, on ilmiselvää, että kärsijänä on nimenomaan tuotteen alkuperästä vastaava viljelijä, Sivonen jatkaa.

#haastakauppareiluksi vaatii, että Reilun kaupan tuotevalikoimaa tulisi laajentaa ja kaikista Suomen kaupoista pitäisi löytyä vähintään yksi Reilun kaupan tuotevaihtoehto tarjolle jokaiseen tuotekategoriaan, jossa Reilun kaupan tuotteita on olemassa. Reilun kaupan tuotteiden pitäisi saada kaupasta näkyvät hyllypaikat, joista ne löytyvät helposti. Kaupan omien katteiden tulee olla Reilun kaupan tuotteille samat kuin muille vastaaville tuotteille, ja myös Reilun kaupan tuotteille tulee järjestää tarjouskampanjoita.

Haaste löytyy sivulta www.reilukauppa.fi/haaste.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

#haastakauppareiluksi
#haastakauppareiluksi
Lataa
#haastakauppareiluksi
#haastakauppareiluksi
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Reilu kauppa ry
Kuortaneenkatu 1
00520 Helsinki

http://www.reilukauppa.fi

Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry

Reilu kauppa ratkomaan kotimaisen marjanpoiminnan haasteita7.3.2024 07:32:00 EET | Tiedote

Suomen Reilu kauppa on käynnistänyt yhteistyössä yritysten kanssa pilottihankkeen, jossa on mukana koko luonnonmarja-alan toimitusketju. Pilotin tavoitteena on luoda luonnonmarjoille paikalliset sertifiointikriteerit, joilla pyritään ratkomaan marjanpoiminnan haasteita Suomessa. Reilu kauppa työskentelee nyt ensimmäistä kertaa kotimaisten tuotteiden kriteerien parissa. Pilotilla haetaan vaikuttavuutta jo tulevan kesän poimintakaudeksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye