Reilu kauppa ry

Reilun kaupan tuotteiden myynti jatkaa vahvaa kasvuaan

Jaa
Vuonna 2016 Reilun kaupan tuotteiden myynnin arvo kasvoi 9,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Suomalaiset ostivat viime vuonna yhteensä 189,9 miljoonalla eurolla Reilun kaupan tuotteita. Kun huomioidaan, että päivittäistavarakaupan myynti kasvoi viime vuonna vain 0,9 prosenttia, Reilun kaupan tuotteiden kasvu näyttäytyy erityisen vahvana.

- Reilun kaupan tuotteita on myyty suomalaisissa ruokakaupoissa jo 18 vuotta. Joka vuosi myyntiluvut ovat olleet edellistä vuotta korkeammat. Kuluttajat tiedostavat yhä selkeämmin tuotantoon liittyvät ihmisoikeusriskit ja haluavat varmistaa valitsemiensa tuotteiden vastuullisuuden. Lisäksi olennainen muutos on tapahtunut yritysten asenteissa, sanoo Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.

- Yritykset eivät voi enää toimia ilman, että panostavat vastuullisuuteen. Suomalaisetkin yritykset ovat alkaneet perehtyä, minkälaisissa olosuhteissa heidän käyttämänsä raaka-aineet on viljelty. Kauppaketjut ovat lisänneet Reilun kaupan tuotteiden valikoimaa ja tuotteiden kasvaneen suosion myötä, niiden hyllypaikat ja hinnat ovat kuluttajille houkuttelevampia, Sivonen jatkaa.

Joka kymmenes banaani on reilu

Reilun kaupan tuotteista erityisesti banaanilla on takanaan menestyksekäs vuosi. Suomalaiset ostivat viime vuonna 10,8 miljoonaa kiloa Reilun kaupan banaaneja. Määrä on 46 prosenttia edellisvuotta korkeampi ja Reilun kaupan banaanien markkinaosuus on nyt 10 prosenttia.

Myös Reilun kaupan kahvin ja kukkien myynnit kasvoivat. Reilun kaupan kahvia suomalaiset ostivat yhteensä 1,1 miljoonaa kiloa, joka on 14 prosenttia edellisvuotta enemmän ja kukkia 36,8 miljoonaa vartta, joka on 13 prosenttia edellisvuotta enemmän. Hyvästä kasvusta huolimatta Reilun kaupan kahvin markkinaosuus on edelleen vain 1,4 prosenttia. Suomessa myydyistä ruusuista jo joka kolmas on Reilun kaupan ruusu.

Reilun kaupan banaanin hinnasta kolmannes tuottajalle

Suomalaisille on tarjolla todella edullisia banaaneja. Kauppa ja maahantuoja eivät tietenkään halua tehdä banaanilla tappiota, joten alhaiset hinnat edellyttävät, että banaaninviljelijöiden on myytävä banaanit entistä halvemmalla. Heille maksetaan pahimmillaan niin vähän, etteivät he saa katettua hinnalla edes tuotantokustannuksia.

Reilun kaupan banaaneja tulee sekä pienviljelijöiden tiloilta että suurtiloilta. Pienviljelijät saavat myymistään banaaneista vähintään Reilun kaupan takuuhinnan ja sen päälle maksettavan Reilun kaupan lisän. Suurtiloilla Reiluun kauppaan kuulumisesta hyötyvät nimenomaan työntekijät, joiden palkkoihin ja työoloihin Reilu kauppa kiinnittää erityishuomionsa. Sekä pien- että suurtilojen tulee noudattaa tiukkoja ympäristökriteereitä.

Reilun kaupan banaanin kuluttajahinta on Suomessa tällä hetkellä noin kaksi euroa kilolta. Hinnasta noin kolmannes menee viljelyosuuskunnalle, kolmannes tukulle ja vähittäiskaupalle, noin 20 prosenttia maahantuojalle ja loput verottajalle.

- Jotta banaaninviljely olisi kestävällä pohjalla eli viljelijät tulisivat työllään toimeen ja viljelyssä huomioitaisiin ympäristön hyvinvointi, kauppojen tulisi sitoutua entistä kunnianhimoisemmin omiin banaanivalikoimiinsa. Iso-Britanniassa on kauppaketjuja, joiden banaanivalikoimaan kuuluu vain Reilun kaupan banaaneja ja Ruotsissakin Reilun kaupan banaanien markkinaosuus on jo 17 prosenttia.  Toivomme, että suomalaiset kaupat laajentavat reilusti tuotettujen hedelmien valikoimia, Sivonen jatkaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Vuonna 2016 joka kymmenes Suomessa myyty banaani oli Reilun kaupan banaani. (Kuva: Gerhard Wasserbauer)
Vuonna 2016 joka kymmenes Suomessa myyty banaani oli Reilun kaupan banaani. (Kuva: Gerhard Wasserbauer)
Lataa
Suurin osa Suomessa myytävistä Reilun kaupan banaaneista tulee pienviljelijöiden tiloilta Perusta. Sen jälkeen, kun banaanit on kerätty, ne tuodaan pakkausasemalle, leikataan tertuiksi, pestään ja niiden laatu tarkastetaan. Lopuksi banaanit tarroitetaan, punnitaan ja pakataan laatikoihin ennen kuin ne lähtevät laivamatkalle kohti Eurooppaa. (Kuva: Sean Hawkey)
Suurin osa Suomessa myytävistä Reilun kaupan banaaneista tulee pienviljelijöiden tiloilta Perusta. Sen jälkeen, kun banaanit on kerätty, ne tuodaan pakkausasemalle, leikataan tertuiksi, pestään ja niiden laatu tarkastetaan. Lopuksi banaanit tarroitetaan, punnitaan ja pakataan laatikoihin ennen kuin ne lähtevät laivamatkalle kohti Eurooppaa. (Kuva: Sean Hawkey)
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Reilu kauppa ry
Kuortaneenkatu 1
00520 Helsinki

http://www.reilukauppa.fi

Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry

Reilu kauppa ratkomaan kotimaisen marjanpoiminnan haasteita7.3.2024 07:32:00 EET | Tiedote

Suomen Reilu kauppa on käynnistänyt yhteistyössä yritysten kanssa pilottihankkeen, jossa on mukana koko luonnonmarja-alan toimitusketju. Pilotin tavoitteena on luoda luonnonmarjoille paikalliset sertifiointikriteerit, joilla pyritään ratkomaan marjanpoiminnan haasteita Suomessa. Reilu kauppa työskentelee nyt ensimmäistä kertaa kotimaisten tuotteiden kriteerien parissa. Pilotilla haetaan vaikuttavuutta jo tulevan kesän poimintakaudeksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye