Reilun kaupan viinin kysyntä vahvassa kasvussa

Reilun kaupan viinien myynti kasvoi Suomessa viime vuonna 41,2 prosenttia. Vuoden 2015 lopussa myynnissä oli 24 Reilun kaupan punaviiniä, 15 Reilun kaupan valkoviiniä, yksi Reilun kaupan roséviini ja yksi Reilun kaupan kuohuviini. Vaikka valikoiman laajuus on kasvanut hitaasti, kysyntä on kasvanut nopeasti.

- Kasvanut kiinnostus eettisesti tuotettuja alkoholijuomia kohtaan on varmasti seurausta asiakkaiden yleisestä tiedon tason noususta, ja nähtävissä voi olla myös heijastusvaikutusta mediassa esillä olleista ruuantuotannon ongelmakohdista. Suomalaiset haluavat yhä enemmän vaikuttaa sekä omilla kulutusvalinnoillaan, että toisaalta hakemalla ja jakamalla tärkeäksi kokemaansa tietoa esimerkiksi sosiaalista mediaa hyödyntäen. Olemme jo vuosia vähitellen kasvattaneet tarjolla olevaa eettisesti sertifioitua tuotevalikoimaa, jotta asiakkaillamme olisi laajempi valinnanmahdollisuus, sanoo Alkon vastuullisuuspäällikkö Laura Varpasuo.

Viinien maahantuojat ovat ilahtuneita kuluttajien kasvavasta kiinnostuksesta viinin eettiseen tuotantoon ja korostavat myös Alkon roolia Reilun kaupan viinien suosion kasvussa.

- Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia viinien alkuperästä ja tuotantoketjun eettisyydestä, ja Alko on tehnyt hienoa työtä vastuullisuuden kanssa. Reilun kaupan viinit ovat Alkon hyllyillä helposti tunnistettavissa ja suomalaisten saatavilla oleva valikoima kasvaa. Reilun kaupan viinien hinta-laatusuhde on myös kohdallaan, joten kuluttaja ei joudu tinkimään laadusta valitessaan Reilun kaupan viinin, sanoo Winestate Oy:n tuotepäällikkö Riitta Välitalo Ferreira.

Maahantuojat ovat omin silmin nähneet, mitä Reilu kauppa viinitiloilla todella tarkoittaa

- Kävin syyskuussa Du Toitskloofin tilalla Rawsonvillessä Etelä-Afrikassa. Projektit, joita Reilun kaupan viinitilat toteuttivat, tekivät minuun erittäin suuren vaikutuksen. 17 eri viinintilan työntekijöillä ja heidän perheillään oli mahdollisuus terveydenhuoltoon, neuvolapalveluihin, päiväkotiin ja yleensäkin koulutukseen, Astra Wines Ltd:n toimitusjohtaja Johanna Lohivesi.

- Vierailin viime syksynä Fairhillsin ylläpitämällä Reilun kaupan viinitilalla, jossa toimii päiväkoti ja tulevaisuudessa myös koulu. Olin erittäin vaikuttunut nähdessäni, miten paljon päiväkodin arki siellä muistuttaa päiväkotia Suomessa. Elämäniloista hulinaa! Lastenhoito- ja koulutusmahdollisuudet takaavat kokonaisille perheille ja yhteisöille ovia parempiin elinolosuhteisiin ja toimeentuloon. Olen iloinen voidessamme olla osaltamme tukemassa tätä toimintaa, Välitalo-Ferreira kertoo.

Faktaa Reilun kaupan viinistä:

• Reilun kaupan viiniä tulee sekä viinin pienviljelijöiden osuuskunnista että suurtiloilta. Viljelijöille maksetaan heidän myymästään viinistä vähintään Reilun kaupan takuuhintaa ja sen päälle Reilun kaupan lisää koko yhteisöä hyödyttäviin hankkeisiin. Suurtiloille Reiluun kauppaan kuuluminen tarkoittaa, että huomio kiinnitetään työtekijöiden palkkoihin, oikeuksiin ja työoloihin. Suurtilojen työntekijät päättävät heille maksetun Reilun kaupan lisän käytöstä yhdessä.
  • Reilun kaupan viljelijöiden tulee noudattaa tiukkoja ympäristökriteereitä, joiden noudattamista valvotaan.
  • Reilun kaupan viiniä on myyty Suomessa vuodesta 2005.
  • Suomeen tulee Reilun kaupan viiniä Etelä-Afrikasta, Chilestä ja Argentiinasta.
  • Vuonna 2015 Suomessa ostettiin yhteensä 792 844 litraa Reilun kaupan viiniä.

Viinitilan työntekijä Reilun kaupan viinitilalla Stellenboschissa Etelä-Afrikassa. Kuva:  Christian Nusch
Viinitilan työntekijä Reilun kaupan viinitilalla Stellenboschissa Etelä-Afrikassa. Kuva: Christian Nusch