Reilusti yli 100 tonnia vähemmän muovia vuodessa – S-ruokakauppojen pakkausuudistukset tähtäävät kierrätettävyyteen ja kestävään muovin käyttöön

Yhdessä hedelmärasiassa käytetyn muovin määrä voi vaikuttaa pieneltä asialta, mutta kun volyymit ovat suuria, on pienilläkin muutoksilla suuri merkitys. Viinirypälerasioiden kansien vaihtaminen ohuisiin muovikalvoihin säästää yli miljoonan muovikassin verran muovia vuodessa. Kotimaista-merkin jauhelihapakkauksen vaihtaminen ohuempaan muoviin säästää vuodessa lähes 80 tonnia muovia. S-ryhmä kehittää jatkuvasti pakkauksiaan yhä vastuullisemmiksi yhdessä tavarantoimittajien kanssa.

Useita esimerkkejä uudistuneista, vastuullisemmista tuotepakkauksista löytyy S-ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoilta. Monissa pakkauksissa pakkausmateriaalin määrää on vähennetty tai muovia on korvattu kartongilla. Pakkausten uudelleenkäyttöä edistetään etenkin logistiikassa. Esimerkiksi uudelleenkäytettävien hedelmä- ja vihanneslaatikoiden käyttö on jatkuvassa kasvussa – vuoden 2019 aikana käyttö kasvoi 22 % edellisvuoteen verrattuna.

Muutoksia on tehty elintarvikkeiden lisäksi muissakin tuoteryhmissä, joissa kierrätysmateriaalien osuutta on kasvatettu. Muun muassa omien merkkien pyykin- ja astianpesuaineiden pakkauksista on korvattu vuositasolla 10 tonnia tavanomaista neitseellistä muovia kierrätysmuovilla ja alusvaatteiden henkareita on vaihdettu kokonaan kierrätysmuovista valmistetuiksi. Yöasujen sekä kylpytakkien pakkausmuovin määrää puolestaan on merkittävästi vähennetty – yhteensä noin 3 tonnia vuodessa.

Tavoitteena kaikkien omien merkkien pakkausten kierrätettävyys

Pakkausuudistusten tarkoituksena on tehdä pakkauksista paremmin kierrätettäviä, edistää uusiutuvien ja kierrätettävien materiaalien käyttöä, minimoida turhaa muovia sekä edistää kestävää muovin käyttöä. Taustalla on S-ryhmän oma muovilinjaus vuodelta 2018. Lisäksi S-ryhmä on mukana kansainvälisessä Ellen MacArthur Foundationin ja YK:n käynnistämässä The New Plastics Economy -sitoumuksessa, jonka tavoitteena on edistää muovien kiertotaloutta.

Uusia pakkausratkaisuja suunniteltaessa tärkeintä on, että pakkaus toimii kuten pitääkin, eli suojaa tuotetta ja auttaa sen säilyvyydessä sekä hävikin minimoimisessa. Pakkauksen tulee myös toimia läpi koko arvoketjun niin tuotannossa, kuljetuksissa, myymälässä kuin asiakkaan kotonakin, minkä lisäksi on otettava huomioon pakkauksen kierrätettävyys. Tavoitteena on, että kaikki S-ruokakauppojen omien merkkien tuotepakkaukset ovat kierrätettäviä vuoden 2022 loppuun mennessä.

”Yhdestä materiaalista valmistettu pakkaus on helpompi kierrättää. Mikäli pakkauksessa käytetään useita materiaaleja, tulisi kuluttajan pystyä erottelemaan eri materiaalit toisistaan helposti eri keräysastioihin, kertoo vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

S-ruokakauppojen omien merkkien tuotteiden pakkauksiin on lisätty myös selkokielisiä lajitteluohjeita, jotta kuluttajan olisi yhä helpompi lajitella pakkaus kierrätykseen. Vuonna 2019 lajitteluohjeet lisättiin lähes 900 päivittäistavarakaupan tuotteen pakkaukseen helpottamaan asiakkaiden arkea. Kaikkiaan lajitteluohjeet löytyvät nyt yli 1000 tuotepakkauksesta.

Kierrätyksen tulisi olla vaivatonta ja suomalaiset ovatkin perinteisesti tottuneita kierrättäjiä. Pakkausten lajittelun voi hoitaa joustavasti myös kauppareissun yhteydessä, sillä yli 400 S-ryhmän myymälän pihalta löytyy Rinki-ekopiste.

Sari Ristaniemi, ryhmäpäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus
sari.ristaniemi@sok.fi, puh. 0107687364

Esimerkkejä S-ruokakauppojen pakkausuudistusten vaikutuksista.
Rainbow-viinirypälerasian kansi on vaihdettu ohueen muovikalvoon, jonka ansiosta muovia säästyy vuodessa yli miljoonan muovikassin verran. Pakkaukseen on lisätty myös selkokieliset lajitteluohjeet, kuten yli tuhanteen muuhunkin S-ruokakauppojen omien merkkien tuotteeseen.

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.

S-ryhmässä pilotoidaan työvuorosuunnittelua, jonka puikoissa on henkilöstö itse: ”Työn merkityksellisyys ja tyytyväisyys on selvästi kasvanut”22.4.2024 08:18:33 EEST | Tiedote

S-ryhmässä otetaan määrätietoisia askeleita kohti yhteisöllistä työvuorosuunnittelua, joka parantaa henkilöstön mahdollisuuksia vaikuttaa työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen. Mallia on pilotoitu Pirkanmaan Osuuskaupassa, Osuuskauppa Arinassa ja Osuuskauppa Suur-Savossa. Vuoden oppien keruun jälkeen pilotti laajenee, ja mukaan tulee lisää erilaisia toimipaikkoja.