Rekordfå branddödsfall under första hälften av året

Det inträffade rekordfå branddödsfall under årets första hälft. I bränder omkom 23 personer före slutet av juni, när medelvärdet för de fem föregående åren var 41 branddödsfall. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har som mål att inga människoliv förloras i bränder. Branddödsfall kan förebyggas med fungerande brandvarnare, förebyggande av bränder, primärsläckning och övning av utrymning.

Siffrorna för årets första hälft inger hopp att antalet branddödsfall kan sjunka till börvärdet, dvs. noll, säger SPEKs expert Ira Pasi.

Detta förverkligades momentant för ett år sedan i juli, då inga människor omkom i bränder. Siffran 23 branddöda från detta års första hälft bekräftar att antalet branddöda fortsätter att sjunka. Enligt en granskning som gjordes vid årsskiftet har sex års glidande medeltal sjunkit under 2010-talet från cirka hundra till 75.

– Varje branddödsfall är onödigt och sorgligt, speciellt när de kunde ha förhindrats. En fungerande brandvarnare är en makalös livvakt, eftersom den väcker dig även om du befinner dig i en djup sömn. De flesta brandtillbuden kan man släcka själv, och om man har tagit reda på och provat utrymningsvägarna, har man goda möjligheter att rädda sig från branden.

Bränder kan förebyggas med vanligt bondförnuft

Pasi påminner också om att bränder kan förebyggas med ganska enkla knep.

– Med öppna ögon och sunt bondförnuft märker vem som helst var riskerna finns. Sedan är det lätt att eliminera eller minimera riskerna. Man ska till exempel inte lämna mat på spisen – eller i grillen – obevakad och spisens närområde ska hållas tomt från antändliga material.

Uppgifterna baserar sig på den mediauppföljning som utförs av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland samt Räddningsinstitutets Pronto-statistik.

Ytterligare information:

Expert Ira Pasi, 040 595 4140

Testa din brandvarnares funktion: https://www.youtube.com/watch?v=yjLHKHj_JaU

Brandkårsungdomsarbete fostrar säkerhetsmedvetna unga4.1.2018 12:00Tiedote

När brandkårsungdomsarbetet är som bäst är det en innovativ verksamhet som främjar säkerheten i samhället runt brandstationen. Ungdomsarbetet fostrar säkerhetsmedvetna unga. Brandkårerna som ordnade En Dag På Brandstationen evenemanget fick söka stipendium för att utveckla sin brandkårsungdomsverksamhet. Stipendierna beviljades av LokalTapiola, och i valet av stipendiemottagare medverkade förutom bolaget även representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland som koordinerar En Dag På Brandstationen evenemanget och utvecklar brandkårsungdomsarbetet i Finland.

Palokuntanuorisotyö kasvattaa turvallisuusmyönteisiä nuoria4.1.2018 12:00Tiedote

Palokuntanuorisotyö parhaimmillaan on innovatiivista, paloasemaa ympäröivän yhteisön turvallisuutta edistävää toimintaa. Nuorisotyö myös kasvattaa nuorten turvallisuusmyönteisyyttä. Päivä Paloasemalla -tapahtuman marraskuun lopussa järjestäneet paloasemat saivat hakea stipendiä palokuntanuorisotoimintansa kehittämiseen. Stipendit myönsi LähiTapiola, ja yhtiön lisäksi stipendinsaajia oli valitsemassa edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, joka koordinoi Päivä Paloasemalla -tapahtumia ja kehittää palokuntanuorisotyötä Suomessa.

Pärjäisitkö häiriötilanteessa 72 tuntia ilman apua?18.12.2017 12:30Tiedote

Yhteiskunnan häiriötilanteissa omatoimisella varautumisella on suuri merkitys sekä kansalaisille että viranomaisille. Miten pitää toimia, kun esimerkiksi sähkökatkon takia vettä ei yhtäkkiä tulekaan kraanasta tai lämmitys ei toimi? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) toimesta on luotu uusi 72 tuntia -varautumiskonsepti, jossa käydään konkreettisesti läpi arjesta selviytymistä ennen viranomaisten apua.