Rekordfå branddödsfall under första hälften av året

Det inträffade rekordfå branddödsfall under årets första hälft. I bränder omkom 23 personer före slutet av juni, när medelvärdet för de fem föregående åren var 41 branddödsfall. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har som mål att inga människoliv förloras i bränder. Branddödsfall kan förebyggas med fungerande brandvarnare, förebyggande av bränder, primärsläckning och övning av utrymning.

Siffrorna för årets första hälft inger hopp att antalet branddödsfall kan sjunka till börvärdet, dvs. noll, säger SPEKs expert Ira Pasi.

Detta förverkligades momentant för ett år sedan i juli, då inga människor omkom i bränder. Siffran 23 branddöda från detta års första hälft bekräftar att antalet branddöda fortsätter att sjunka. Enligt en granskning som gjordes vid årsskiftet har sex års glidande medeltal sjunkit under 2010-talet från cirka hundra till 75.

– Varje branddödsfall är onödigt och sorgligt, speciellt när de kunde ha förhindrats. En fungerande brandvarnare är en makalös livvakt, eftersom den väcker dig även om du befinner dig i en djup sömn. De flesta brandtillbuden kan man släcka själv, och om man har tagit reda på och provat utrymningsvägarna, har man goda möjligheter att rädda sig från branden.

Bränder kan förebyggas med vanligt bondförnuft

Pasi påminner också om att bränder kan förebyggas med ganska enkla knep.

– Med öppna ögon och sunt bondförnuft märker vem som helst var riskerna finns. Sedan är det lätt att eliminera eller minimera riskerna. Man ska till exempel inte lämna mat på spisen – eller i grillen – obevakad och spisens närområde ska hållas tomt från antändliga material.

Uppgifterna baserar sig på den mediauppföljning som utförs av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland samt Räddningsinstitutets Pronto-statistik.

Ytterligare information:

Expert Ira Pasi, 040 595 4140

Testa din brandvarnares funktion: https://www.youtube.com/watch?v=yjLHKHj_JaU

Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa8.9.2017 10:31Tiedote

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.

Bostadsbolagens roll i brandsäkerheten bör stärkas8.9.2017 10:31Tiedote

En beklagansvärd brand i Nordsjö som ledde till fyra människors död visar att ansvaret för underhållet av brandvarnares funktionsduglighet är otydligt. Reformen av räddningslagen är ett bra tillfälle att utveckla ansvaren i anslutning till brandsäkerheten. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har i åratal framhållit brandvarnarnas betydelse. Tragiska händelser som den i Nordsjö visar att det fortfarande finns mycket att förbättra.

Koululaisen iltapäivän turvaksi selkeät ohjeet - Mitä kotona on turvallista tehdä koulupäivän jälkeen?5.9.2017 09:00Tiedote

Monessa kodissa pohditaan näin alkusyksystä pienten koululaisten turvallisuutta iltapäivisin kotona koulupäivän jälkeen. Mitä sähkölaitteita koululainen saa käyttää, kun hän on ilman vanhempia koulupäivän jälkeen kotona? Miten kotoa pääsee ulos, jos tulipalo syttyy? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino suosittelee, että vanhemmat ohjeistavat koululaisille selkeät säännöt iltapäiviksi.

Tydliga anvisningar för skolelevens trygga eftermiddag - Vad är tryggt att göra hemma efter skoldagen?5.9.2017 09:00Tiedote

I många hem funderar man under förhösten på små skolbarns säkerhet under eftermiddagarna hemma efter skoldagen. Vilka elapparater får ett skolbarn använda hemma utan sina föräldrar efter skoldagen? Hur kommer man ut vid brand? Ilpo Leino, säkerhetschef för Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, rekommenderar att föräldrarna ger skolbarnen tydliga regler för eftermiddagarna.

SuomiAreenan keskustelutilaisuus: Turvallisuutta katsotaan lähiajan ja sadan vuoden kiikareilla5.7.2017 09:16Kutsu

SuomiAreenassa keskustellaan turvallisuuskysymyksistä lähitulevaisuuden ja jopa sadan vuoden perspektiivillä maanantaina 10.7. klo 15.15. Keskustelun teemat liikkuvat digitalisaation ja informaatiovaikuttamisen, kansainvälisten uhkien ja terrorismin sekä arjen turvallisuuden maastoissa. Keskustelutilaisuuden järjestävät eduskunnan puolustusvaliokunta, poliisi, Eurooppanuoret, Accenture ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö.

Vuoden alkupuoliskolla oli ennätysvähän palokuolemia4.7.2017 09:30Tiedote

Vuoden alkupuoliskolla oli poikkeuksellisen vähän palokuolemia. Tulipaloissa menehtyi kesäkuun loppuun mennessä 23 ihmistä, kun viiden edellisvuoden keskiarvo vastaavalta ajanjaksolta oli 41 palokuollutta. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön tavoitteena on, että tulipaloissa ei menetettäisi yhtään ihmishenkeä. Palokuolemia voidaan ehkäistä toimivilla palovaroittimilla, tulipalojen ennaltaehkäisyllä, alkusammutuksella ja poistumisharjoittelulla.