Rekordomsättning och förlustbringande elförsäljning

I januari–december uppgick koncernen Vasa Elektriskas omsättning till 208,7 miljoner euro (112,9 M€). Den rekordstora omsättningen ledde ändå inte till någon stor vinst. Rörelsevinsten var 6,5 miljoner euro (17,0 M€). Soliditetsgraden sjönk till 47 procent (51,3 %).

År 2021 visade på en återgång till en normal köldvinter, vilket också syntes i energiförbrukningen både i början och i slutet av året. Även om omsättningen steg med 85 procent från året innan, avspeglades det inte i rörelsevinsten på grund av rejält höjda anskaffningskostnader.

Marknadspriset på el steg med råge

Priset på energimarknaden steg under hela år 2021. I slutet av året tillspetsades situationen ytterligare när priserna steg till historiska nivåer.

- Under årets sista kvartal såg vi en aldrig tidigare skådad nivå på elens marknadspris, berättar Vasa Elektriskas verkställande direktör Stefan Damlin.

- Börspriset steg stundvis i december till över 1 000 euro per megawattimme.

Orsakerna bakom prisnivån var en stor efterfrågan på el, låga gasreserver i Europa, en torr sommar i Norden och lite vind. Under året så gott som tredubblades också priset på utsläppsrätter.

- Från år 2018 har marknadspriset på el stigit med 88 procent, beskriver Damlin situationen.

Elförsäljningen gick i december på förlust

In i det sista försökte Vasa Elektriska hålla ut så att kostnadstrycket inte skulle överföras på existerande elavtal. Under årets sista kvartal meddelade bolaget ändå om en prishöjning från början av januari.

- Vårt mål är att skydda våra kunder från stora prisvariationer, men variationerna i marknadspriset har nu varit exceptionellt krävande. Vår affärsverksamhet kan inte vara förlustbringande.

Bolaget var i början av 2022 tvunget att fatta beslut om en andra höjning. I december 2021 när marknadspriset skenade iväg gick elförsäljningen på förlust.

Priset på fjärrvärme och elöverföring oförändrat

Även fjärrvärmepriset omdiskuterades i media särskilt i slutet av året när många fjärrvärmebolag meddelade om också stora prishöjningar. Vasa Elektriska beslöt att inte höja priset på fjärrvärme, eftersom redan genomdrivna produktionslösningar haft en balanserande inverka på kostnaderna.

- Värmelagret i Vasklot är ett ypperligt exempel. Det har haft en stor roll i effektiveringen av produktionen, gläds Damlin.

Fjärrvärmeförsäljningen nådde upp till sin andra största värmeöverföring på grund av den kalla uppvärmningsperioden.

Även Vasa Elnät beslöt att inte göra ändringar i priset.

- Vår bransch går på många sätt igenom en omvälvning. För oss är det viktigaste att hitta sådana lösningar som möjliggör att vi också i fortsättningen kan erbjuda våra kunder konkurrenskraftig el och skapa välfärd i vår hembygd. Blicken är i synnerhet fäst på lösningar inom energianskaffning, avslutar Damlin.

Koncernen Vasa Elektriska

1–12/2021