Rembrandtin Lukeva munkki mukaan kansainväliseen tutkimustietokantaan

Sinebrychoffin taidemuseon kokoelmiin kuuluva Lukeva munkki on ainoa hollantilaisen mestarin Rembrandt Harmensz. van Rijnin (1606–1669) Suomessa oleva maalaus. Teos on liitetty Hollannissa ylläpidettävään tutkimustietokantaan. The Rembrandt Database kokoaa yhteen tiedot Rembrandtin laajasta tuotannosta. Sinebrychoffin taidemuseon teos saa uudenlaista kansainvälistä näkyvyyttä, sillä nyt Rembrandtin tutkijat ja kaikki kiinnostuneet pääsevät vapaasti tutustumaan teosta koskevaan digitaaliseen aineistoon.

Teostiedot: Rembrandt Harmensz. van Rijnin (1606–1669): Lukeva munkki. 1661. Kansallisgalleria / Sinebrychoffin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria, Yehia Eweis.

The Rembrandt Database on kansainvälisesti arvostettu tietokanta, joka tarjoaa tutkimusaineistoja Rembrandtin tuotannosta avoimeen käyttöön. Se sisältää valokuvien lisäksi teosten teknisiä tietoja, röntgenkuvia sekä taidehistoriallisia arkistoaineistoja. Tietokantaa ylläpitää Haagissa toimiva Hollannin taidehistorian tutkimuksen instituutti RKD.

Noin 600 teosta käsittävään tietokantaan hyväksytään vain Rembrandtin omakätisiä maalauksia tai teoksia, jotka on attribuoitu hänelle. Kehittyneet tutkimusmenetelmät ovat tuottaneet uutta tietoa Rembrandtin ja hänen työhuoneensa työskentelystä. Tutkimustietokantaa täydennetään jatkuvasti uusilla aineistoilla, joten kertyvä aineisto tulee hyödyttämään myös Sinebrychoffin taidemuseon teoksen tutkimusta.

Tutustu tietokantaan http://rembrandtdatabase.org/

Lukeva munkki -teos on esillä Sinebrychoffin taidemuseon 2. kerroksessa.

Lehdistökuva: http://press.sinebrychoffintaidemuseo.fi/

Pääsymaksu: Ei pääsymaksua Kotimuseoon ja kokoelmiin

Museo on avoinna: ti, to, pe 11−18, ke 11−20, la, su 10−17, ma suljettu

Yhteystiedot: Sinebrychoffin taidemuseo, Bulevardi 40, 00120 Helsinki, p. 0294 500 460, www.siff.fi

Facebook Siffmuseo | Instagram #Sinebrychoffartmuseum |Twitter @Sinebrychoffart

Kirsi Eskelinen
Museonjohtaja
Kirsi.Eskelinen@siff.fi

Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttely Sinebrychoffin taidemuseossa 28.3.-25.8.201926.3.2019 14:00:00 EETTiedote

TIEDOTE 26.3.2019, klo 14.00. Sinebrychoffin taidemuseon Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttely kertoo kullan ja sinisen värin kiehtovan tarinan maalausten, veistosten ja esineiden kautta aina keskiajalta nykyaikaan saakka. Kullan takia on ryövätty, sodittu, valloitettu ja rakastettu. Se on vedonnut kaikkiin kansoihin kaikkina historian aikoina. Väreinä kulta ja sininen ovat loistokkuutensa myötä saaneet lukemattomia symbolisia merkityksiä. Kulta viittaa aurinkoon, Jumalaan, valtaan ja rikkauteen - keskiajan taiteessa kulta symboloi taivasten valtakuntaa. Sinistä taas pidetään kunnian ja arvokkuuden värinä, vallan vertauskuvana.

KUTSU MEDIALLE: Tervetuloa Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttelyn ennakkoesittelyyn tiistaina 26.3.2019 klo 14 Sinebrychoffin taidemuseoon, Bulevardi 40. Näyttelyn esittelee kuraattori, FT Ira Westergård18.3.2019 08:00:00 EETKutsu

Sinebrychoffin taidemuseo 18.3.2019. Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttely kertoo kullan ja sinisen värin kiehtovan tarinan maalausten, veistosten ja esineiden kautta aina keskiajalta nykyaikaan saakka. Kullan takia on ryövätty, sodittu, valloitettu ja rakastettu. Se on vedonnut kaikkiin kansoihin kaikkina historian aikoina.

Kotimuseon joulu − Juhlakattauksia Bulevardilla30.11.2018 09:08:46 EETTiedote