REMEO TOTEUTTAA SUOMEN EDISTYKSELLISIMMÄN KIERRÄTYSLAITOKSEN VANTAALLE - Uusinta teknologiaa edustava laitos otetaan käyttöön loppuvuodesta 2021

• Suomalainen ympäristöhuoltoalan yritys Remeo Oy toteuttaa Vantaalle kierrätyslaitoksen, joka edistää merkittävästi kiertotalouden toteutumista Suomessa. Investoinnin tuoma kapasiteetin lisäys mahdollistaa kierrätysasteen nostamisen Suomessa ja käytännössä lopettaa tarpeen viedä rakennusjätettä ulkomaille. Pääkaupunkiseudun jätteiden kierrätystarpeesta laitos pystyy valmistuessaan käsittelemään yli 30 prosenttia. • Rakennus- ja muun teollisuuden sekä kaupan jätemateriaaleille suunniteltu laitos edustaa uusinta teknologiaa. Laitoksen rakentaminen aloitettiin toukokuussa 2020 maanrakennustöillä ja laitos käynnistyy loppuvuodesta 2021. • Tämän jopa Euroopan mittakaavassa ainutlaatuisen hankkeen kustannusarvio on noin 35 miljoonaa euroa.
Suomalainen ympäristöhuoltoalan yhtiö Remeo toteuttaa Suomen edistyksellisimmän kierrätyslaitoksen Vantaalle. Uusinta teknologiaa edustava laitos otetaan käyttöön loppuvuodesta 2021. Havainnekuva.

Uuden kierrätyslaitoksen teknologisella toteutuksella Remeo auttaa asiakkaitaan vastaamaan lainsäädännön asettamiin kierrätysastetavoitteisiin. Suomen lainsäädäntö on vaatinut vuoden 2020 alusta, että energiaksi polttamisen sijaan rakennusjätteestä täytyy kierrättää materiaalina uusiokäyttöön 70 prosenttia. Remeo Oy:n arvion mukaan tästä tavoitteesta on saavutettu vasta noin puolet.

”Vantaalle rakenteilla oleva kierrätyslaitos on yrityksemme historian suurin hanke, ja sillä pyrimme asemoitumaan entistä vankemmin suomalaisen kiertotalouden edelläkävijäksi. Kiertotalous vaatii puheiden sijasta tekoja ja tästä syystä emme ole jääneet odottamaan mahdollisia yhteiskunnan tukijärjestelmiä, vaan olemme rohkeasti lähteneet investoimaan tähän asiakkaillemme ja koko yhteiskunnalle merkittävään hankkeeseen. Me uskomme ekonomian ja ekologian kulkevan käsi kädessä”, Remeo Oy:n toimitusjohtaja Johan Mild sanoo.

Laitoksen tuleva vuotuinen käsittelykapasiteetti on 120 000 tonnia rakennusjätettä ja 60 000 tonnia kaupan ja teollisuuden tuottamaa energiajaetta. Näistä jätejakeista merkittävä osa käsitellään nyt siirtokuormattuna pääkaupunkiseudun ulkopuolella tai Virossa.

Merkittävä hanke Euroopan mittakaavassa

Remeo Oy:n laitoshanke on Euroopan mittakaavassa ainutlaatuinen, sillä siinä yhdistyvät uusimman teknologian hyödyntäminen sekä kaksi erilaista jätejakeen käsittelylinjastoa integroituina toisiinsa. Laitetoimittajat ovat Stadler ja ZenRobotics Oy. Uusi laitos nelinkertaistaa Remeon pääkaupunkiseudun käsittelykapasiteetin. Hankkeen kustannusarvio on 35 miljoonaa euroa.

Laitoksen ansiosta materiaalien hyödyntäminen nousee ensimmäistä kertaa huomattavasti suurempaan rooliin energian hyödyntämisen sijaan. Kiertotalousfilosofian mukaisesti kierrätettävien materiaalien käsittely tulee tehdä mahdollisimman lähellä niiden syntypaikkaa ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Uuden kierrätyslaitoksen sijainti Vantaan Energian ja Remeo Oy:n muodostamassa kiertotalouskeskittymässä valtaväylien varrella sopii erinomaisesti kiertotalouden mukaiseen ajatteluun.

“Uuden laitoksen loistava logistinen sijainti mahdollistaa lyhyet kuljetusmatkat ja sitä kautta markkinoiden pienimmän kuljetuksen aiheuttaman hiilijalanjäljen. Muutenkin hiilipäästöjä on mietitty hankkeessa huolellisesti, sillä jätteet käsitellään laitoksen yhteyteen tulevan aurinkovoimalan tuottamalla energialla. Tarkoituksena on lisäksi hyödyntää prosessissa syntyvä lämpö Vantaan Energian kaukolämpöverkossa”, Remeo Oy:n laitostoiminnasta vastaava liiketoimintajohtaja Mauri Lielahti kertoo.

Uutta oppivaa teknologiaa

Uusi laitos tuo mekaanisen materiaalinkäsittelyn tilalle uutta oppivaa teknologiaa, jonka ansiosta käsiteltävästä materiaalista voidaan hyödyntää merkittävästi nykyistä suurempi osa. Päätavoitteena on pääkaupunkiseudulla syntyvien jätemateriaalien kierrätysasteen aito kasvattaminen ja materiaalikierto.

”Käsiteltävien materiaalien määrien ohella oleellista ja merkityksellistä on lopputuotteiden laatu. Modernin teknologian avulla pystymme tuottamaan erittäin puhtaita ja arvokkaita uusiomateriaaleja, jotka korvaavat neitseellisiä raaka-aineita. Tämä edistää merkittävästi kiertotalouden toteutumista Suomessa”, Lielahti kertoo.

”Tämä laitoksen ympäristölupa on ensimmäinen, jossa on sovellettu EU:n uusia, tiukennettuja BAT-normeja (Best Available Technology, paras saatavilla oleva teknologia), joilla määritellään parasta käyttökelpoista tekniikkaa. Koko laitos on suunniteltu näiden normien ja rajojen perusteella. Uusi laitos on rakennettu Suomen tiukimmilla ympäristönormeilla ja tuloksena on erittäin ympäristöystävällinen kierrätyslaitos”, jatkaa Lielahti.

Kaikki hankkeen ympäristövaikutukset on ensin arvioitu YVA-menettelyn mukaisesti ja tarkennettu ympäristölupaprosessissa yhteistyössä viranomaisten kanssa. Aluehallintovirasto myönsi hankkeelle ympäristöluvan joulukuussa 2019. Uuden laitoksen toiminnot tapahtuvat pääosin sisätiloissa, joten toiminnasta aiheutuvat melu-, pöly- ja hajuhaitat ovat hyvin vähäisiä.

Mauri Lielahti, Remeo Oy, liiketoimintajohtaja, puh. 050 598 8158, mauri.lielahti@remeo.fi

Toimitusjohtaja Johan Mild Remeo Oy
Liiketoimintajohtaja Mauri Lielahti Remeo Oy
Liiketoimintajohtaja Mauri Lielahti Remeo Oy
Remeo Oy:n tuleva kierrätyslaitos sijoittuu Vantaan Energian voimalaitoksen itäpuolelle noin viiden hehtaarin alueelle.
Robottilajittelua kierrätyslaitoksessa.v Remeo Oy.
Robottilajittelua kierrätyslaitoksessa. Remeo Oy.
Robottilajittelua kierrätyslaitoksessa - kuvalähde ZenRobotics.
Optinen lajittelija kaupan ja teollisuuden jätemateriaalien lajitteluun.
Kiertotalous. Remeo Oy.
Jätehierarkia ja kustannukset. Remeo Oy.

Remeo Oy on suomalainen ympäristöhuoltoalan yritys. Yhdessä asiakkaidemme kanssa kehitämme uusia kiertotalouden ratkaisuja, joilla eilisen roskat palautetaan hyötykäyttöön, huomisen raaka-aineiksi. Työllistämme noin 370 ammattilaista 13 paikkakunnalla ja seitsemässä kierrätys- ja hyötykäyttömateriaaleja käsittelevässä laitoksessa. Liikevaihtomme vuonna 2019 oli 89,8 miljoonaa euroa. remeo.fi

Remeo ja Lamor solmivat sopimuksen muovijätteen toimituksista raaka-aineeksi Lamor Recyclingin laitokselle Porvoon Kilpilahteen26.3.2024 10:00:51 EET | Tiedote

Remeo ja Lamor Recycling ovat allekirjoittaneet sopimuksen lajitellun muovijätteen toimituksista Lamor Recyclingin muovin kemiallisen kierrätyksen laitoksen raaka-aineeksi Porvoon Kilpilahteen. Remeo toimittaa laitoksen tarvitseman jätemäärän kokonaisuudessaan ja oikeanlaatuisena laitoksen valmistuttua myöhemmin tänä vuonna. Tuleva laitos on ensi vaiheen 10.000 tonnin vuosittaisella käsittelykapasiteetillaan ensimmäinen teollisen mittakaavan muovin kemiallinen kierrätyslaitos. Se on myös konseptilaitos, jonka avulla Lamor tavoittelee 100.000 tonnin kierrätysmuoviportfoliota.

Remeo on esikäsitellyt ja -tutkinut ennätysmäärän jätemateriaalia yhdyskuntajätteen koostumuksen ja kierrätettävyyden arvioimiseksi15.11.2023 14:08:36 EET | Tiedote

Remeo on tehnyt ennätyksellisen 512 tonnin yhdyskuntajätteen koeajon MSWPlast-tutkimusta varten. Koeajo on osa VTT:n hanketta, jossa yhdyskuntajätteiden muovijakeiden lajittelua tutkitaan ja sen kierrätystä arvioidaan. Tavoitteena on parantaa muovin kierrätystä, vähentää sen polttoa ja edistää muovin käyttöä uusioraaka-aineena. Hankkeen toteuttaminen olisi ollut mahdotonta ilman huipputeknologiaa hyödyntävää Remeon Vantaan kierrätyslaitosta. Kiitos sen ainutlaatuisille ratkaisuille, tutkimuksessa voitiin kerätä tarkkaa ja luotettavaa dataa eri materiaaleista ja niiden kierrätyskelpoisuudesta ennätyksellisen suurella mittakaavalla.

Vantaan Energian suunnittelema aktiivihiililaitos avaisi uuden arvoketjun materiaalikierrätykseen ja tuottaisi hiilineutraalia lämpöä ja aktiivihiiltä. Remeo mukana pääyhteistyökumppanina.4.10.2022 11:41:06 EEST | Tiedote

Vantaan Energia suunnittelee rakentavansa aktiivihiililaitoksen, joka mahdollistaa yhä ympäristöystävällisemmän lämmöntuotannon jatkojalostamalla kierrätyspuuta muuhun kuin polttamiseen perustuvalla menetelmällä. Pääkaupunkiseudun lämmöntuotannon hiilidioksidipäästöt pienenevät laitoksen myötä jopa 60 000 tonnia vuodessa. Prosessin lopputuotteena syntyy hiilineutraalia lämpöä Vantaan Energian kaukolämpöverkkoon sekä biopohjaista aktiivihiiltä yhdyskuntien ja teollisuuden käyttökohteisiin, esimerkiksi teollisuuden vesien ja kaasujen puhdistusprosesseihin. Aktiivihiililaitos-hankkeessa luodaan uusi kiertotalouden liiketoimintamalli, joka kokoaa arvoketjun toimijat yhteen ratkaisemaan kierrätyspuun hyödyntämisen uusioraaka-aineena. Laitos on osa Vantaan Energian Hiilinegatiivinen 2030 -hankekokonaisuutta.

Remeon kasvutarina jatkuu – selvitystyö rakennusjätteen käsittelyn modernisoimiseksi Tampereella aloitetaan1.9.2022 15:58:32 EEST | Tiedote

Remeo käynnistää selvitysprosessin Tampereen Ruskon kierrätyslaitoksen käsittelytoiminnan päivittämiseksi. Selvitystyössä keskitytään rakennus- ja purkujätteen käsittelyn modernisointiin laitoksella. Tämän lisäksi selvitetään muovien ja kuitujen käsittelymahdollisuuksien lisäämistä Ruskon laitoksella. ”Olemme saaneet hyviä tuloksia Vantaalla toimivalla käsittelylaitoksellamme, joka käyttää huipputeknologiaa materiaalien lajittelussa. Haluamme skaalata hyväksi todettuja ratkaisujamme valtakunnallisesti ja tuoda erinomaisia kierrätystuloksia yhä laajemman asiakaskunnan saataville”, Remeon jalostuksen liiketoimintajohtaja Mauri Lielahti kertoo. Osana selvitystyötä Remeo käynnistää myös ympäristöluvan päivittämisen suunniteltujen kokonaisuuksien mukaiseksi. Investoinnilla vaikutus koko rakennusalan kierrätyksen tehostumiseen Mahdollinen investointi kehittäisi koko rakennusalan kierrätystä sekä vaikuttaisi positiivisesti ilmastopäästöjen vähentämiseen. Remeon Vantaan teollisella kierrätysla