Rengasratsia 2/3: Hyvätkään renkaat eivät auta, jos vauhtia on liikaa

Liian kova nopeus, märkä tie ja huonokuntoiset renkaat ovat vaarallinen yhdistelmä, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen tiivistää

Kun yksi puuttuu, sen mukana puuttuu kaikki. Tien päällä se merkitsee oikeaa asennetta.

”Asenne on tärkeä tekijä turvallisuuden taustalla, sillä se heijastelee toisten tiellä liikkujien kunnioittamista”, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen sanoo.

Tärkein asennetta heijastava turvallisuuselementti liikenteessä on nopeus. Autoilijan tulisikin aina muistaa, että tien vierellä seisova nopeusrajoitus määrittää vain sallitun enimmäisnopeuden. Huonoissa sää- keli olosuhteissa on järkevää alentaa ajonopeutta myös selvästi alle enimmäisnopeuden.

Vaikka suuri osa autoilijoista ottaa mielestään sateen alkaessa maalaisjärjen käyttöön, silti liian usein olosuhteiden huomiointi käytännössä unohtuu, Valtonen sanoo.

”Tutkimusten mukaan sadekeli ei juurikaan vaikuta käytettyihin turvaväleihin. Sää ja keli vaikuttavat vain vähän keskinopeuksiin, silloinkin kyse on yleensä näkyvyyden heikkenemisestä aiheutuva nopeuden alentaminen. Kuljettajat eivät laske nopeuttaan riittävästi huonoilla ajokeleillä, vaan usein pyrkivät samaan nopeuteen kuin hyvällä ajokelillä.”

Lain rajamailla rengas ei pidä

Kuitenkin juuri ajonopeus olisi asia, jolla kuljettaja voisi tehokkaimmin vaikuttaa turvallisuuteen.

Kun esimerkiksi jarrutustestissä 80 km/h ajavan auton pysähtymismatka kuivalla kelillä oli 47 metriä, kasvoi samoilla renkailla sadekelillä pysähtymismatka samasta nopeudesta 60 metriin.

”Siinä vaiheessa, kun auto oli kuivalla kelillä pysähtynyt, oli sadekelillä autolla vielä nopeutta 46 km/h. Kuivan kelin pysähtymismatkaan olisi sadekelillä riittänyt noin 10 km alkunopeuden alentaminen”, Valtonen huomauttaa.

”Tämä osoittaa sen, että tärkeintä on nopeus, nopeus ja nopeus. Nopeusrajoituksen noudattamisen lisäksi on opittava katsomaan säätä yhä paremmin ja tekemään päätökset sen mukaan”, Valtonen jatkaa.

Ylinopeus tai väärä tilannenopeus on mukana noin 41 prosentissa tutkijalautakuntien tutkimista liikenneonnettomuuksista.  Samalla vuosittain noin joka seitsemännessä onnettomuudessa mukana ovat huonokuntoiset renkaat.

Vauhti, syksyn märät tiet ja huonokuntoiset renkaat synnyttävät vaarallisen yhdistelmän. Kuivalla kelillä tieliikennelain mukaisella sakkorajalla oleva, 1,6 mm urasyvyydellä varustettu rengas saattaa pitää yhtä hyvin, joskus jopa hieman paremmin, kuin uusi.

Sen sijaan märällä kelillä renkaan kulutuspinnan merkitys renkaan pitoon on huomattava. Jo 80 km tuntinopeudessa saman renkaan kosketuspinta tiehen putoaa jopa 16 prosenttiin verrattuna uuteen renkaaseen.

”Moottoritienopeudella märällä kelillä sinänsä laillisen renkaan kosketuspinta tiehen on käytännössä olematon. Ajonopeuttaan sovittamalla kuljettaja voi kompensoida märällä tiellä renkaiden puutteita jonkun verran. Jotta näin voi tehdä, omien renkaiden kunto on tunnettava.”

Nyt on oikea aika tarkastaa renkaat

Renkaan urasyvyyttä ohjaa tieliikennelaki, jonka mukaan auton kesärenkaan pääurien on oltava vähintään 1,6 mm syvät.

”Minimiurasyvyydet on mietitty ovat autoilijan ja myös muiden tielläliikkujien turvaksi. Ne perustuvat puhtaasti fysiikan lakeihin ja tutkimuksiin siitä, miten vauhdin ja kitkan muutokset vaikuttavat auton liikkeeseen”, Valtonen muistuttaa.

Turvalliset renkaat vaativat kuitenkin urasyvyyttä lain vaatimaa minimiä enemmän. Sadekelillä vielä 4 mm syvien urien voi katsoa toimivan luotettavasti. Sitä matalammilla urilla vesi ei pääse poistumaan renkaan alta: pito heikkenee ja vesiliirron riski kasvaa sitä enemmän, mitä pienemmistä urasyvyyksistä on kyse.

Omien renkaiden tunteminen kuuluukin kuljettajan tietotaitoon siinä missä hallintalaitteiden tai turvavöiden käyttö. Kesällä uudistunut tieliikennelaki vaatii kuljettajalta aiempaa enemmän tarkkuutta. Marraskuun ensimmäisen ja maaliskuun viimeisen päivän välisenä aikana kuljettajan on käytettävä talvirenkaita, kun sää sitä edellyttää. Vastuu oikeasta rengastuksesta on kuljettajan.

”Talvirenkaiden vaihto voi joillakin autoilijoilla eteläisessä Suomessa uuden lain myötä siirtyä aiempaa myöhäisemmäksi, jos talven tulo on viime talven kaltainen. Siksi onkin entistä tärkeämpää tarkistaa kesärenkaiden kunto syksyllä vielä niiden ajokauden jatkuessa. Siihen oikea aika on nyt.”

INFO: Rengasratsia

Rengasratsia on Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteinen rengasturvallisuuskampanja. Se on pidetty joka syksy vuodesta 1997 lähtien.

Tapahtumaviikolla on seurattu usealla eri paikkakunnalla henkilö- ja pakettiautojen renkaiden kuntoa ja jaettu samalla autoilijoille tietoa renkaiden vaikutuksesta ajoturvallisuuteen.

Tänä vuonna kuntotutkimukset on päätetty Covid-19-pandemian vuoksi jättää väliin. Rengastutkimukset korvataan tiedotuksella.

Tiedotesarjassamme julkaistaan viisi rengasturvallisuutta käsittelevää tiedotetta:

• Rengasratsia tulee taas – korona vaihtoi rengastarkastukset valistukseen (Autonrengasliitto ja poliisi, ennakkotiedote viikko 35)
  • Syvät urat renkaassa vievät varmimmin perille (Autonrengasliitto, viikko 37)
  • Hyvätkään renkaat eivät auta, jos vauhtia on liikaa (Liikenneturva, viikko 37)
  • Kierrätys antaa renkaalle uuden elämän (Suomen Rengaskierrätys Oy, viikko 37)
  • Yhteenveto Rengasratsiasta (viikko 38)

Viestimme

Renkaat ovat yleisin henkilö- ja pakettiautojen riskitekijä tieliikenneonnettomuuksissa. Toivommekin, että autoilija muistaa

• turvasuosituksen kesärenkaiden urasyvyydeksi sadekelillä olevan vähintään 4 mm
  • varustaa autonsa ajokeliin sopivilla renkailla
  • tarkistaa autonsa rengaspaineet vähintään kerran kuukaudessa
  • etteivät hyvätkään renkaat auta, jos kuljettaja ottaa riskejä