Rengasratsiat käyntiin koko maassa - Nyt mitataan urasyvyyksiä ja rengastuntemusta

Rengasratsia 2018 -turvallisuuskampanja käynnistyy tänään eri puolilla Suomea järjestettävillä rengasratsioilla. Kampanjaviikon tavoitteena on tarkastaa tien päällä noin 10 000 rengassarjaa 40–50 paikkakunnalla. Poliisin valvontatyön ohella Autonrengasliiton ”valkoasuiset rengastohtorit” jakavat rengastietoa ja keräävät tutkimusaineistoa renkaiden syyskunnosta.

Rengasratsiat ovat luonteeltaan neuvontahenkisiä, mutta poliisi voi puuttua räikeimpiin laiminlyönteihin huomauttamalla tai sakottamalla. Autonrengasliiton asiantuntijat tutkivat renkaiden kunnon sekä jakavat autoilijoille ilmaisia uramittareita. Muutamalla paikkakunnalla tarkastetaan urasyvyyksien ohella myös rengaspaineet ja rengastyyppi.

Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi ovat kampanjoineet rengasturvallisuuden puolesta jo syksystä 1997 lähtien. Vuosien varrella urasyvyyksiä on mitattu kaikkiaan lähes 200 000 henkilö- ja pakettiautosta. Kesärenkaiden syyskunto on kohentunut seurannan aikana merkittävästi, mutta renkaiden kuntotuntemuksessa on edelleen pahoja puutteita.

Turvasuositus vähintään 4 mm

Kesärenkaan suorituskyky sadekelillä heikkenee oleellisesti renkaan kulumisen myötä. Lain minimivaatimus kesärenkaille on 1,6 mm, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita renkaiden uusimista tai noudattaa sadekelillä erityistä varovaisuutta.

Kampanjapäällikkö Hannu Lintala Autonrengasliitosta arvelee, että monet ajavat renkaansa huomaamattaan kehnoon kuntoon. ”Viime syksyn tiedotuskampanjan tuloksista käy selville, että huonorenkaisista autoilijoista vain joka neljäs tiedostaa renkaidensa todellisen kunnon. Renkaiden kulumista pitäisi tarkkailla myös ajokauden aikana. Urasyvyyden tarkistaminen on helppoa kahden euron kolikolla, jonka ulkoreunus on leveydeltään neljä milliä”.

Tunne renkaasi ja olosuhteet

Tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvasta kehottaa autoilijoita kiinnittämään huomiota renkaisiin ja ajo-olosuhteisiin. ”Renkaiden pidon heikentyminen voi yllättää varsinkin uraisilla teillä veden kertyessä uriin ja toisaalta myös hiljattain päällystetyillä teillä. Ennakointia on tarkastella renkaiden kuntoa hyvän sään aikana ja kaasujalan asentoa sateen sattuessa.”

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta painottaa kuljettajan vastuuta ajoneuvonsa ja renkaidensa kunnosta. ”Poliisi osallistuu tällä viikolla järjestettäviin renkaiden tarkastustilaisuuksiin. Renkaiden kuntoon kiinnitetään huomiota syksyisin myös muussa liikennevalvonnassa. Vastuu renkaista on aina kuljettajalla ja auton omistajalla tai haltijalla”.

Liite:

Kesärengastutkimus 1997 - 2016. Henkilö- ja pakettiautojen renkaiden kunto syksyn rengasratsioissa. (Autonrengasliitto, 2017)

Kampanjapäällikkö Hannu Lintala, Autonrengasliitto ry, puh. 020 790 0883
Tutkimuspäällikkö Juha Valtonen, Liikenneturva, puh. 020 728 2310
Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen, Poliisihallitus, puh. 0295 481 756

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Talvirenkaat alle keliennusteen mukaan - Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 202018.10.2018 10:00Tiedote

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Byt till vinterdäck enligt väderleksprognosen - Vinterdäckstvång enligt väglag år 202018.10.2018 10:00Tiedote

Det lönar sig att byta till vinterdäck enligt prognoserna för föret och inte enligt kalendern. Detta har beaktats också i den nya vägtrafiklagen, enligt vilken vinterdäckstvånget år 2020 kommer att bli beroende av föret. De nya däckreglerna kräver omfattande upplysnings-kampanjer, övervakning och uppföljning för att de farhågor, som bland aktörerna inom däckbranschen förekommer beträffande risken att trafiksäkerheten äventyras, inte skall besannas till följd av reformen.

Kesärenkaiden syyskunto vakiintumassa - Hellekesän vaikutus oletettua vähäisempi27.9.2018 10:00Tiedote

Syyskuun alkupuolella järjestetyissä rengasratsioissa kesärenkaiden syyskunto osoittautui oletettua paremmaksi ennätyksellisen lämpimän kesäkauden jälkeen. Viideltä vertailupaikkakunnalta kerättyjen ennakkotietojen mukaan urasyvyydeltään huonorenkaisia autoja oli lähes 9 prosenttia. Ilmanpaineissa ilmeni puutteita noin 4 prosentilla ja talvirenkailla ajeli noin 5 prosenttia autoilijoista.

Alkuviikon rengasratsiat paljastavat: Huonokuntoisia renkaita viime syksyn tapaan13.9.2018 09:30Tiedote

Autoilijat ovat varautuneet syksyn sadekeleihin ja huolehtineet renkaidensa kunnosta kohtuullisen hyvin. Hellekesän vaikutus renkaiden kuntoon näyttäisi jäävän oletettua vähäisemmäksi. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 1 500 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli 8,6 prosenttia eli vain puolisen prosenttiyksikköä enemmän kuin viime syksynä samoilla vertailupaikkakunnilla.

Däckratsiorna i början av veckan avslöjar: Andelen dåliga däck på samma nivå som senaste höst13.9.2018 09:30Tiedote

Bilisterna har förberett sig för höstens blötfören och skött om skicket på sina däck förhållandevis väl. Den varma sommarens inverkan på däckens skick verkar vara mindre än väntat. Av resultatet från däckratsiorna, som arrangerades i början av veckan, kan utläsas att andelen bilar med dåliga däck i urvalet på nästan 1 500 kontrollerade bilar var 8,6 procent eller endast en halv procentenhet större än senaste höst på samma jämförelseorter.