Renny Harlinin elämäkerta julkaistaan syksyllä 2021

Suomen kansainvälisesti menestynein elokuvaohjaaja Renny Harlin kertoo elämästään ja urastaan lokakuussa 2021 ilmestyvässä elämäkerrassa. Teoksen kirjoittaa toimittaja-tietokirjailija Veli-Pekka Lehtonen ja sen kustantaja on Tammi.

Renny Harlin palaa elämäkerrassaan uransa alkuvaikeuksiin ja suuriin menestysvuosiin sekä pohtii myös nykyistä elämäänsä ja unelmiaan. Kuva: Lari Järnefelt

Renny Harlin (s. 1959) on elokuvien tuotoissa mitattuna kautta aikain menestynein suomalainen elokuvaohjaaja. 1990- ja 2000-luvuilla hän ohjasi useita kansainvälisesti menestyneitä Hollywood-elokuvia, joista muun muassa Cliffhanger – kuilun partaalla sai useita Oscar-ehdokkuuksia. Viime vuosina Harlin on työskennellyt Euroopassa ja Kiinassa ja tekee elokuvia jälleen myös Suomessa.

Elämäkerrassaan Harlin kertoo urastaan Hollywood-hierarkian yläportailla, mutta palaa myös kaiken alkuun – aikaan, jolloin hän odotti tuntemattomana suomalaisena mahdollisuuttaan maailmantähtiä vilisevässä Los Angelesissa. Hän pohtii kirjassa myös henkilökohtaisen elämänsä vaiheita sekä sitä, mitkä asiat hän kokee elämässään arvokkaiksi ja tärkeiksi.

”Elämäkerran kirjoittaminen on häkellyttävä konsepti. Olen suurimman osan elämästäni elänyt julkisuudessa, mutta perhettä ja läheisiä ystäviä lukuun ottamatta moni ei minusta tiedä paljoakaan. Tuntuu itsekeskeiseltä avautua maailmalle omista kokemuksistaan ja mietteistään kulissien takana. Olen tuntenut Veli-Pekka Lehtosen pitkään ja pidän hänestä ihmisenä ja arvostan kirjoittajana. Kun hän ehdotti tarinani sovittamista kirjan kansien väliin, tuntui ajankohta ensimmäistä kertaa oikealta. Vaikka monella tapaa koen itse, että suurimmat haaveeni ja kunnianhimoisimmat suunnitelmani ovat vasta edessäpäin, uskon, että nyt on hyvä puhua menneestä, ollessani samalla elämäni tärkeimpien päätösten ja unelmieni toteutumisen kynnyksellä. Toivon, että matkani huippuineen ja laaksoineen voi olla inspiraationa muille unelmoijille, jotka heräävät jokaiseen päivään sydän odotusta ja uskoa täynnä”, kertoo Renny Harlin.

”Renny Harlin on tähän asti kieltäytynyt elämäkerroista, joten olen erittäin iloinen, että vaativa tehtävä lopulta uskottiin minulle. Kirjan teko ei ole ollut helppoa, sillä tunnemme Rennyä lähinnä lööpeistä. Kuka oli se nuorukainen, joka matkusti YYA-Suomesta Hollywoodiin rahattomana taideopiskelijana ja poseerasi pian punaisella matolla maailmantähtien kanssa? Olen saanut tutustua Rennyyn ja nähdä maailman, jossa supertähdet juhlivat keskenään ja samalla taistelevat menestyksestä armottomasti. Tulossa on siis kirja erikoisesta ihmisestä ja poikkeuksellisesta elämästä, josta meillä muilla ei ole ollut aavistustakaan”, pohtii teoksen kirjoittaja Veli-Pekka Lehtonen.

”Se sisukkuus, mikä Rennyn tarinasta loistaa, on vertaansa vailla. Tämä avoin ja jännittävä elämäkerta on kuin elokuva: onnenhetket ja kovat pettymykset seuraavat toisiaan”, sanoo Tammen tietokirjallisuuden kustannuspäällikkö Kati Lampela.

Veli-Pekka Lehtonen on Helsingin Sanomien toimittaja, elokuvakriitikko ja tietokirjailija. Hänen kirjoittamansa teos Markus Selin – Perustuu tositapahtumiin julkaistiin vuonna 2019. Renny Harlinin elämäkerran kustantaja Tammi on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä.

Kati Lampela
Kustannuspäällikkö
Tietokirjallisuus, Tammi
Werner Söderström Osakeyhtiö
kati.lampela@tammi.fi / 050 577 6100

Veli-Pekka Lehtonen on Helsingin Sanomien toimittaja, elokuvakriitikko ja tietokirjailija. Kuva: Markko Taina

Tammen syksyn 2021 kirjat on julkistettu13.4.2021 12:52:25 EEST | Tiedote

Suomalaisen kirjallisuuden maailmantähden Max Seeckin syyskuussa ilmestyvä romaani Kauna on trilleri yritysjohtajan murhasta. Leena Lehtolaisen Ilvesvaara on viides romaani henkivartija Hilja Ilveskerosta kertovassa sarjassa. Timo Parvela ja Pasi Pitkänen aloittavat lokakuussa maailmanvalloituksen uudella Varjot-sarjalla. Renny Harlin kertoo elämäkerrassaan ainutlaatuisen tarinansa Hollywoodin parrasvaloissa ja showbisneksen karuissa kulisseissa. Kansainvälisiä huippuja listalla edustavat nobelisti Kazuo Ishiguro odotetulla romaanillaan Klara ja aurinko sekä nuori yhdysvaltalaisrunoilija Amanda Gorman.

Spoken word runouden -taitajat yhdistävät voimansa Amanda Gormanin suomennoksissa9.4.2021 12:15:11 EEST | Tiedote

Amanda Gormanin teokset kääntää suomeksi työpari Laura Eklund Nhaga ja Aura Nurmi. Äänikirjoiksi ne tulkitsee artistinimellä Yeboyah tunnettu Rebekka Kuukka. Kaikkiaan Gormanilta suomennetaan tänä vuonna kaksi teosta, toukokuussa lahjakirja Vuori jota nousemme ja syyskuussa Loren Longin kuvittama lastenkirja Muutos nousee ja soi. Gormanin runojen laajempi kokoelma ilmestyy vuonna 2022.

Eeva-Liisa Mannerin syntymästä 100 vuotta – juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee elämäkerran ja kootut teokset15.3.2021 15:03:26 EET | Tiedote

Eeva-Liisa Manner (1921–1995) on yksi merkittävimmistä sodanjälkeisistä kirjailijoistamme: monipuolinen runoilija, prosaisti, näytelmäkirjailija, esseisti, suomentaja ja kriitikko. Tänä vuonna hänen syntymästään tulee kuluneeksi sata vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee uuden, Marja-Leena Tuurnan kirjoittaman Manner-elämäkerran sekä uusintapainoksen Mannerin kootuista runoista. Juhlavuoteen sisältyy myös seminaari ja Suomen Kirjailijaliiton jakama runouspalkinto.