Linja-autoliitto ry

Reput tulevat –turvallisesti koulutielle

Useat koulut käynnistävät syyslukukauden viikolla 32. Liikenne lisääntyy ja liikenteessä on paljon pieniä koululaisia, joille koulumatka on uusi asia. Koulunkäynnin aloittaa tänä syksynä noin 63 000 ekaluokkalaista.

Koulubussien kuljettajat opastavat lapsia turvalliseen poistumiseen bussista sekä tien, kadun ja suojatien ylitykseen. He ohjaavat koulumatkalaisia myös turvavyön käyttöön ja matkarauhaan koulumatkan aikana.

Koulujen alkaessa on jokaisen autoilevan hyvä tarkkailla liikennekäyttäytymistään ja huomioida hyvissä ajoin suojatiet ja nopeusrajoitukset. Koulujen läheisyydessä nopeusrajoituksia on usein tarkoituksellisesti alennettu.

Liikenneturva on muistuttamassa autoilijoita tarkkaavaisuuteen Kun ajat, aja – kampanjalla. Siinä kiinnitetään huomiota ajonaikaisen kännykänkäytön aiheuttamiin riskeihin.

Kännykän käyttö liikenteessä häiritsee koululaistakin. Tutkimuksissa on havaittu lasten huomioivan vähemmän liikennettä heidän käyttäessään puhelinta. He jättävät myös vähemmän turvamarginaalia tienylitystilanteessa, koska lähestyvän ajoneuvon nopeus ja etäisyys arvioidaan väärin.

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Saara Remes, 0400 411947

Linja-autoliitto ry
Lauttasaarentie 8

020 710 5000http://www.linja-autoliitto.fi

Linja-autoliitto ry on kaikkien Suomessa linja-autoliikennettä harjoittavien ja muita henkilökuljetuspalveluita tarjoavien henkilöliikenneyritysten ammatillinen yhteistyö- ja edunvalvontajärjestö markkinaehtoisessa, sopimus-ja matkailuliikenteessä.

Liiton tavoitteena on yhteiskunnallisena vaikuttajana turvata jäsenyrityksille kaupunkiliikenteessä ja maanteiden henkilöliikenteessä hyvät, tasapuoliset ja kestävät liiketoimintaedellytykset sekä asiakkaille laadukkaat ja kattavat liikennepalvelut. www.linja-autoliitto.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Linja-autoliitto ry

Kuhmolainen Jaakko Kyllönen valittiin Linja-autoliiton puheenjohtajaksi20.6.2017 13:21Tiedote

Jyväskylässä 20.6.2017 pidetyssä Linja-autoliiton liittokokouksessa valittiin liiton puheenjohtajaksi johtaja Jaakko Kyllönen. Puheenjohtaja valitaan liittokokouksessa kalenterivuodeksi kerrallaan. Nykyisellä puheenjohtaja Matti Vainiolla on meneillään 8. toimikausi, joka päättyy vuoden 2017 lopussa. Jaakko Kyllönen on Kuhmossa kotipaikkaa pitävän A Kyllönen Oy:n/Kattilinjat johtaja. Hän on myös Linja-autoliiton hallituksen ja työvaliokunnan jäsen.

Turvallisesti koulutielle8.8.2016 10:44Uutinen

Koulujen syyslukukausi on useissa kouluissa alkamassa tällä viikolla. Liikenne lisääntyy merkittävästi ja liikenteessä on myös tuhansia lapsia, jotka eivät ole tehneet koulumatkaa aiemmin. Koulubussien kuljettajat opastavat pieniä koululaisia turvallisuuteen niin bussista poistuessa kuin tietä, katua ja suojatietä ylitettäessäkin. He ohjaavat koulumatkalaisia myös turvavyön käyttöön ja matkarauhaan.  Turvallinen liikkuminen on kaikkien tielläliikkujien vastuulla. Koulujen alku on hyvä hetki jokaisen autoilevan kiinnittää huomiota omaan liikennekäyttäytymiseensä, nopeusrajoituksiin sekä liikennevalojen ja suojatien noudattamiseen. Koulujen läheisyydessä on nopeusrajoituksia usein tarkoituksellisesti alennettu.  - Turvallista koulutietä tukemassa on valtakunnallinen ”Sinä teet suojatien-kampanja”. Kampanja muistuttaa, että me jokainen teemme omilla valinnoillamme suojatiestä nimensä veroisen, viestintäpäällikkö Saara Remes Linja-autoliitosta kertoo. Kampanjalla on oma suojatiemaalausta k