Resurscentret Föregångarna och det svenskspråkiga ungdoms- och arbetsverkstadsnätverket får ett omfattande statligt projektstöd

I slutet av december meddelade Undervisnings- och kulturministeriet att arbetsverkstaden och resurscentret Föregångarna tillsammans med ULA (Nationella verkstadsföreningen TPY:s svenskspråkiga nätverk bestående av 13 arbetsverkstäder) beviljas 240 000 € för projektet ”Från hobby till jobb”. Projektet stöder ungas möjlighet att utveckla en hobby för att indirekt förkorta steget till studier eller jobb.

Projektet pågår till år 2020 och har en stor betydelse i utvecklandet av Föregångarna och ULA-nätverket.

- Vi är enormt glada över att ha erhållit en så pass stor summa för detta spetsprojekt. Det visar att svenskspråkigt nätverkssamarbete har betydelse också på statlig nivå, säger verksamhetsledare på Föregångarna Daniel Åkermark.

Hobby för ungdomar kommer att lyftas fram under de kommande två åren i linje med regeringens hobbygaranti.

Projektet vill väcka intresse för hobby- och fritidsverksamhet bland 1500 unga i riskzonen och därmed förbättra arbetslösa ungdomarnas ställning på arbetsmarknaden eller motivera dem till fortsatta studier eller aktiverande åtgärder.

- Unga från familjer i ekonomiskt utsatt läge och unga som tillhör en minoritet, t.ex. invandrarunga, och unga med funktionsnedsättning prioriteras särskilt. Vi vill också motivera, förbereda och hjälpa unga att starta företag kring sin hobby och på samma gång träna upp den sociala kompetensen, säger projektledare för ULA-nätverket Rainer Lytz.

Folkhälsan Utbildning Ab, som upprätthåller Resurscentret Föregångarna och ULA Kompetenscenter, är sökande part och administrerar projektet. Samarbete kommer att ske med ungdomsverkstäder som finns inom ULA nätverket. De här ungdomsverkstäderna kommer i kontakt med ca 750 ungdomar per år.

Daniel Åkermark
tfn 050 913 1133

Rainer Lytz
tfn 050 313 6040

Folkhälsan renoverar Holmsgården på Norrvalla19.10.2018 14:28Tiedote

Pressmeddelande 19.10.2018. Samfundet Folkhälsans styrelse har fattat beslut om att renovera Holmsgården, även kallad herrgården, på Norrvalla. Holmsgården renoveras under år 2019. Renoveringen är en betydande investering för Norrvalla och görs för att förbättra utrymmessituationen för utbildningens del. Därmed skapas en nygammal herrgårdsmiljö på Norrvallabacken som kommer att bli en omfattande del av fastighetshelheten.

Solvalla Swimrun - Haastava kilpailu upeassa maastossa 22.9.201813.9.2018 11:00Tiedote

Solvalla Swimrun järjestetään nyt viidennen kerran Nuuksion vaativassa, vaihtelevassa ja kauniissa suomalaisessa metsämaastossa lauantaina 22.9. Kilpailussa juostaan metsäpolkuja pitkin ja avokallioiden yli järveltä järvelle. Järvet ylitetään uiden, minkä jälkeen kilpailijat jatkavat kilpailua juosten. Solvalla Swimrunissa on kolme kilpailu­matkaa: ÖTILLÖ Merit Race, Endurance ja Sprint. Kaikilla matkoilla on kolme kilpailuluokkaa; naiset, miehet ja sekajoukkueet. Solvalla Swimrun on yksi ensimmäisistä ÖTILLÖ-kilpailusarjan kauden 2019 Merit Race -kilpailuista.

/Årtalet korrigerat/ Solvalla Swimrun - En utmanande tävling i en extraordinär terräng 22.9.201813.9.2018 11:00Tiedote

Solvalla Swimrun ordnas nu för femte gången i Noux krävande, omväxlande och vackert finländska skogsterräng. Tävlingen löps längs skogsstigar och över kala berg från sjö till sjö varefter deltagarna simmar över sjöarna för att sedan fortsätta löpa. Tävlingen består av tre olika distanser, ÖtillÖ Merit Race, Endurance och Sprint. Alla distanser har tre tävlingsklasser; damer, herrar och mixed. Solvalla Swimrun är ett av de första Merit Racen för ÖTILLÖ- tävlingsseriens säsong 2018.

Solvalla Swimrun - A challenging event in extraordinary terrain 22 September 201813.9.2018 11:00Tiedote

Solvalla Swimrun is being held for the fifth time in the beautiful, varied and demanding forest setting of Nuuksio, Finland. The course leads competitors down wooded tracks and up exposed crags from lake to lake, which they have to swim across before getting back up and running. There are three different race distances: the ÖtillÖ Merit Race, Endurance and Sprint. All distances have three race classes: women, men and mixed. Solvalla Swimrun is one of the first Merit Races for the ÖTILLÖ competition series 2019 season.