Retki kauppaan kutsuu alakoululaiset tutustumaan kaupan maailmaan
Mistä tuotteet tulevat ruokakaupan hyllyihin? Mitä tuotepakkauksista selviää? Mistä merkistä tunnistaa kotimaisen ruoan? Millaisia valintoja kannattaa tehdä voidakseen hyvin? Alakoululaiset ympäri Suomen pääsevät tänä syksynä tutustumaan kaupan maailmaan ja ruoan reittiin S-marketeissa. Taustalla on S-ryhmän ja Ruokatiedon kouluille toteuttama opetuskokonaisuus.

Retki kauppaan on opetuskokonaisuus, jonka tarkoituksena on tukea opetussuunnitelman ”ulos luokasta oppimaan” -ajattelua ja kannustaa löytämään uusia oppimisympäristöjä myös koulun ulkopuolelta.
– Retki kauppaan tarjoaa alakoululaisille tilaisuuden opetella kuluttajataitoja tavalla, joka ei olisi luokkatilassa mahdollista. Retkellä harjoitellaan myös tuiki tärkeitä ryhmätyötaitoja ja vahvistetaan oppilaiden osallisuutta oman koulutyönsä suunnitteluun. Parhaiten retki soveltuu 3.–4.-luokkalaisille, Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi kertoo.
Kaupparetken taustalla on S-ryhmän kesällä 2017 julkaisema Ruokamanifesti, jonka tavoitteena on luoda valoisaa tulevaisuutta suomalaiselle ruoalle. Yksi manifestin teeseistä on lupaus edistää lasten terveellistä syömistä. Sen innoittamana syntyi idea koululaisten retkestä kauppaan.
– Lapsille ja nuorille on tärkeä tarjota tietoa kaupan maailmasta. Esimerkiksi tieto ruoan reitistä kauppaan ja ruokahävikistä opettaa ymmärtämään ruoan tuotantoa ja elinkaarta sekä arvostamaan ruokaa. Kaupan tiloissa vierailu ja henkilökunnan haastattelu rohkaisevat kehittämään kuluttajataitoja, ja myös tutustumaan kauppaan työpaikkana, sanoo viestintäjohtaja Outi Hohti S-ryhmästä.
Retkeä pilotoitiin muutaman osuuskaupan alueella vuonna 2018. Erittäin myönteisten palautteiden kannustamana toimintamalli laajennetaan nyt koko Suomeen.
– Retkien toteuttaminen on helppoa, kun voi hyödyntää opettajien tekemää valmista materiaalia. Retki kauppaan tukee hyvin laaja-alaisen osaamisen kaikkia taitoja ja sopii moniin oppiainekohtaisiin tavoitteisiin, kuten ympäristöoppiin, äidinkieleen ja matematiikkaan, kertoo luokanopettaja ja kotitalousopettaja Liisa Lavonen Arabian peruskoulusta.
– Kaupparetkellä oppilaiden innostuminen näkyy kysymyksissä, joita he esittävät toisilleen ja kaupan henkilökunnalle. Retken jälkeen oppilaat kysyvät innoissaan jo uudesta retkestä ja tutkimuksista, joita voisi tehdä kauppaan, Lavonen iloitsee.
Retki kauppaan -opetuskokonaisuus opettajille: www.ruokatieto.fi/retki-kauppaan
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, Ruokatieto, anni-mari.syvaniemi(at)ruokatieto.fi, p. 050 511 8909
Outi Hohti, viestintäjohtaja, SOK, outi.hohti(at)sok.fi, p. 050 388 3133
Outi Hohtiviestintäjohtaja
+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
+358504722745viestinta@sok.fiKuvat





Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 19 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.
S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2018 noin 11,5 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa yli 38 000 työntekijällään.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Sokos testaa muovikasseista luopumista – korvaajaksi kotimainen innovaatio11.12.2019 08:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmän tavarataloissa kokeillaan muovisten ostoskassien korvaamista uusiutuvista raaka-aineista valmistetuilla ostoskasseilla. Kierrätettävästä paperikankaasta valmistettu ostoskassi on kotimainen innovaatio, joka on saanut paljon myös kansainvälistä näkyvyyttä.
Hihna247 tulee taas ja nyt Vantaalta – lahja lahjaksi ensi kertaa Suomi-somen historiassa10.12.2019 10:00:00 EET | Tiedote
Sadat tuhannet suomalaiset seuraavat Hihna247-livelähetystä ensi lauantaina. Vantaan Prisma Jumbon kassahihnalta livekuvaa lähettävä Jouluhihna paljastaa, millaisia jouluostoksia suomalaiset tekevät yhtenä joulun ajan vilkkaimmista kauppapäivistä. Tänä vuonna Jouluhihna yhdistää voimansa Hope ry:n kanssa. Jouluhihnalla asioivat voivat antaa lahjan lahjaksi vähävaraisille suomalaisille perheille.
Taas haetaan Suomalaista menestysreseptiä. Löytyykö uusi Boltsin veroinen hittituote?9.12.2019 13:00:00 EET | Tiedote
Ideasta tv-sarjan kautta vuoden myydyimmäksi uutuustuotteeksi? Se on nyt mahdollista! Suomalainen menestysresepti 2020 -haku on käynnissä. Jatkoon valituista yrittäjistä kertova TV-sarja esitetään kesällä parhaaseen katseluaikaan Nelosella.
Laatu, aitous ja alkoholittomat juomat kiinnostavat myös pikkujouluissa4.12.2019 13:17:16 EET | Tiedote
Pikkujouluissa maistuvat nyt glögien ja viinin rinnalla laadukkaat cocktailit ja erikoisoluet. Myös alkoholittomat vaihtoehdot kasvattavat suosiotaan. S-ryhmän kaupoissa alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut parissa vuodessa 40 %.
Pietarin Sokos Hotellit tarjoavat korkeatasoista palvelua vaativalla markkinalla3.12.2019 08:30:00 EET | Tiedote
Pietarissa toimivat kolme Sokos Hotellia ovat menestyneet viime vuosina erittäin hyvin, vaikka toimintaympäristö on vaativa ja kilpailu kireää. Työntekijöidensä hyvinvointiin ja erinomaiseen asiakaspalveluun satsaavan OOO Sokotelin menestyminen on myös huomattu: viime viikolla paikallinen talouslehti valitsi toimitusjohtaja Petri Schaafin Pietarin sadan parhaan yritysjohtajan joukkoon.
Helsinkiläinen hotelli-ikoni sulkeutuu peruskorjauksen ajaksi. Solo Sokos Hotel Torni uudistuu täysin.28.11.2019 10:00:00 EET | Tiedote
Helsinkiläinen maamerkki, lähes 70 metriin kohoava pilvenpiirtäjähotelli Torni, sulkeutuu jouluna peruskorjauksen vuoksi. Kaikki talon hotellihuoneet sekä aula- ja ravintolatilat kokevat täydellisen muodonmuutoksen korjauksen yhteydessä. Ainutlaatuinen Tornin henki tulee esiin entistä selkeämmin uudessa, vuonna 2021 avautuvassa hotellissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme