SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Retki kauppaan kutsuu alakoululaiset tutustumaan kaupan maailmaan

Jaa

Mistä tuotteet tulevat ruokakaupan hyllyihin? Mitä tuotepakkauksista selviää? Mistä merkistä tunnistaa kotimaisen ruoan? Millaisia valintoja kannattaa tehdä voidakseen hyvin? Alakoululaiset ympäri Suomen pääsevät tänä syksynä tutustumaan kaupan maailmaan ja ruoan reittiin S-marketeissa. Taustalla on S-ryhmän ja Ruokatiedon kouluille toteuttama opetuskokonaisuus.

Retki kauppaan S-market Arabiassa Helsingissä. Kuva: Ruta Särki.
Retki kauppaan S-market Arabiassa Helsingissä. Kuva: Ruta Särki.

Retki kauppaan on opetuskokonaisuus, jonka tarkoituksena on tukea opetussuunnitelman ”ulos luokasta oppimaan” -ajattelua ja kannustaa löytämään uusia oppimisympäristöjä myös koulun ulkopuolelta.

– Retki kauppaan tarjoaa alakoululaisille tilaisuuden opetella kuluttajataitoja tavalla, joka ei olisi luokkatilassa mahdollista. Retkellä harjoitellaan myös tuiki tärkeitä ryhmätyötaitoja ja vahvistetaan oppilaiden osallisuutta oman koulutyönsä suunnitteluun. Parhaiten retki soveltuu 3.–4.-luokkalaisille, Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi kertoo.

Kaupparetken taustalla on S-ryhmän kesällä 2017 julkaisema Ruokamanifesti, jonka tavoitteena on luoda valoisaa tulevaisuutta suomalaiselle ruoalle. Yksi manifestin teeseistä on lupaus edistää lasten terveellistä syömistä. Sen innoittamana syntyi idea koululaisten retkestä kauppaan.

– Lapsille ja nuorille on tärkeä tarjota tietoa kaupan maailmasta. Esimerkiksi tieto ruoan reitistä kauppaan ja ruokahävikistä opettaa ymmärtämään ruoan tuotantoa ja elinkaarta sekä arvostamaan ruokaa. Kaupan tiloissa vierailu ja henkilökunnan haastattelu rohkaisevat kehittämään kuluttajataitoja, ja myös tutustumaan kauppaan työpaikkana, sanoo viestintäjohtaja Outi Hohti S-ryhmästä.

Retkeä pilotoitiin muutaman osuuskaupan alueella vuonna 2018. Erittäin myönteisten palautteiden kannustamana toimintamalli laajennetaan nyt koko Suomeen.

– Retkien toteuttaminen on helppoa, kun voi hyödyntää opettajien tekemää valmista materiaalia. Retki kauppaan tukee hyvin laaja-alaisen osaamisen kaikkia taitoja ja sopii moniin oppiainekohtaisiin tavoitteisiin, kuten ympäristöoppiin, äidinkieleen ja matematiikkaan, kertoo luokanopettaja ja kotitalousopettaja Liisa Lavonen Arabian peruskoulusta.

– Kaupparetkellä oppilaiden innostuminen näkyy kysymyksissä, joita he esittävät toisilleen ja kaupan henkilökunnalle. Retken jälkeen oppilaat kysyvät innoissaan jo uudesta retkestä ja tutkimuksista, joita voisi tehdä kauppaan, Lavonen iloitsee.

Retki kauppaan -opetuskokonaisuus opettajille: www.ruokatieto.fi/retki-kauppaan

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, Ruokatieto, anni-mari.syvaniemi(at)ruokatieto.fi, p. 050 511 8909

Outi Hohti, viestintäjohtaja, SOK, outi.hohti(at)sok.fi, p. 050 388 3133

Kuvat

Retki kauppaan S-market Arabiassa Helsingissä. Kuva: Ruta Särki.
Retki kauppaan S-market Arabiassa Helsingissä. Kuva: Ruta Särki.
Lataa
Retki kauppaan S-market Vallilassa Helsingissä. Kuva: Sanna Liimatainen.
Retki kauppaan S-market Vallilassa Helsingissä. Kuva: Sanna Liimatainen.
Lataa
Retki kauppaan S-market Vallilassa Helsingissä. Kuva: Sanna Liimatainen.
Retki kauppaan S-market Vallilassa Helsingissä. Kuva: Sanna Liimatainen.
Lataa
Retki kauppaan -tehtäviä S-marketissa. Kuva: Ruta Särki.
Retki kauppaan -tehtäviä S-marketissa. Kuva: Ruta Särki.
Lataa
Marketpäällikkö Janne Lahti, Retki kauppaan S-market Arabiassa Helsingissä. Kuva: Ruta Särki.
Marketpäällikkö Janne Lahti, Retki kauppaan S-market Arabiassa Helsingissä. Kuva: Ruta Särki.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 19 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2018 noin 11,5 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa yli 38 000 työntekijällään.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kaikkien aikojen keksikesä? S-ruokakauppojen myyntidata paljastaa suomalaisten kesäherkut9.7.2020 08:46:17 EESTTiedote

Millaisia herkkuja suomalaisten ostoskoreista löytyy tänä kesänä? S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että kaupaksi ovat käyneet niin tutut kestosuosikit, kuten suklaajäätelö ja kaurakeksit, kuin tämän kesän uutuustuotteetkin. Kesälomalla herkutellaan niin jäätelöillä, makeisilla kuin kekseilläkin, mutta myös terveellisempien vaihtoehtojen suosio on kasvussa. Pullovesien myynti kasvaa kesähelteillä jopa 70 %. Kotimaisista marjoista mansikka on ykkönen vuodesta toiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme