Reunapuiden oksinta helikopterilla käynnistyy Kymenlaakson Sähköverkon alueella

Kuva: Heliwest Oy

Alueiden hevostilojen pitäjiä pyydämme mahdollisuuksien mukaan ottamaan yhteyttä etukäteen.

Helikopteriraivauksen alueet näkyvät verkkosivuiltamme löytyvästä investointikartasta: https://www.ksoy.fi/sahkoverkko/toimitusvarmuus/investointikartta

Tiedotamme raivaustyön etenemisestä tekstiviesteillä, uutiskirjeillä, verkkosivuillamme ja sosiaalisen median kanavissa.

Jos helikopteriraivaus kiinnostaa, muista pitää varoetäisyys

Erityisesti taajamissa helikopteriraivaus herättää huomiota. Taajamissa raivaukseen osallistuu toteuttavan urakoitsijan puolesta aina kaksi ”alamiestä”, joiden tehtävänä on sekä avustaa helikopterilentäjää että huolehtia siitä, että varoetäisyydet sahaukseen säilyvät riittävänä, ja ettei vaaratilanteita pääse syntymään. Sahauskopteriin on pidettävä vähintään 90 metrin turvaetäisyys. Alamies myös sopii helikopterin raivaustoimenpiteistä asukkaiden kanssa silloin, kun ollaan erityisen lähellä piha-alueita tai esimerkiksi hevostiloja.

Raivaustyö saattaa aiheuttaa lyhytkestoisia sähkökatkoja, jos oksia pääsee putoamaan johtojen päälle. Putoavat oksat poistetaan raivaajien toimesta kulkureiteiltä, ojista ja piha-alueilta. Toivomme alueiden asukkailta ja metsänomistajilta myönteistä suhtautumista, ja pahoittelemme raivaustyöstä mahdollisesti aiheutuvaa häiriötä ja meluhaittaa.

Miksi reunapuiden raivaustyötä tehdään?

Raivaustyö tehdään ilmajohtomääräysten mukaisesti puiden ja johtojen riittävän etäisyyden varmistamiseksi. Tavoitteena on sähkökatkojen ehkäiseminen. Metsäisillä alueilla vikoja tulee helposti, kun puut esimerkiksi tuulen vaikutuksesta tai lumen painosta taipuvat sähkölinjoille. Raivaustyö tehdään helikopterisahauksena, sillä maasta käsin työ olisi usein mahdotonta toteuttaa. Raivaamalla liian lähelle linjoja kurottavat oksat, voidaan sähkökatkoja ehkäistä jo ennakolta.

Urakasta vastaa yhteistyökumppanimmeHeliwest Oy.

Kuva: Heliwest Oy