Riihimäellä ja Hyvinkäällä sparrataan lupaavimpia esineiden internet -yrityksiä

Yritysten kasvuohjelmaan Internet of Things Kasvupolulle on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 33 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on IISY, jonka kehittämä Freesi-sisäilmapalvelu mittaa rakennusten ilmanlaatua ja raportoi siitä automaattisesti. Internet of Things Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Oy Bau Log Ltd ja Simosol Oy Riihimäeltä, JigLabs Järvenpäästä, CS Control Software Oy Espoosta, Kaikakui Oy Tampereelta, Deal Comp Oy, Ebenlock Oy sekä Taitori Oy Helsingistä, VJ-WORKS Oy Vantaalta, Hausjärven Kaluste Oy sekä Paanti Oy Hausjärveltä, FXB-Niemet Oy, Suomen Terästekniikka Oy ja Salonkiravintola Neilikka Oy Hyvinkäältä sekä IISY Kirkkonummelta.

Yrityksistä suurimman osan liiketoiminta koskee esineiden internetiä. Liikeideat liittyvät mm. vaativia sääolosuhteita kestäviin tietotekniikkaratkaisuihin, älytoimisto-ratkaisuihin, analytiikkapalveluiden hyödyntämiseen metsäalalla ja maataloudessa, rakennusten olosuhteiden jatkuvaan mittaukseen jne.

Tuomaristo painotti valintakriteereissään tuotetta, liikeideaa ja sen toteuttamissuunnitelmaa sekä kasvupotentiaalia. Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Pevkur avasi sitä, miksi Hämeen ja Uudenmaan rajoilla järjestettävä Kasvupolku keskittyy juuri esineiden internetiin.

“Meillä on täällä paljon erikois- ja huippuosaamista IoT-alalla, joka on aivan maailmanluokan tasoa. Sitä on keskittynyt mm. Konecranesin ympärille. Niin tietenkin me haluamme alalle lisää kasvuyrityksiä ja sitä kautta vahvistaa tätä osaamiskeskittymää,” Pevkur kommentoi.

Tuomaristoon kuuluvat Anne Pevkurin lisäksi Timo Liukko First Roundilta, Antti Rantalainen Tilipalvelu Rantalaisesta, Arto Juosila Arma Developmentista, Markku Rentto Neo Industrialista, Kari Järvenpää Finesco Investistä, Matti Malminen Konecranesilta sekä Pentti Puhakka Koneelta.

Yksi mukaan valituista yrityksistä on Kirkkonummella päämajaansa pitävät IISY, joka on kehittänyt täysin automaattista sisäilmanmittaus-palvelua. Yrityksen toimitusjohtaja Samu Niska kertoo tuotteen syntyneen todellisesta tarpeesta, ja hän on luottavainen “Freesi sisäilmapalvelun” potentiaalin suhteen. Sparrauksesta on mahdollista edetä valtakunnalliseen finaaliin ja asenteensa puolesta IISY:llä on vaikuttaisi olevan siihen hyvä mahdollisuudet.

“Haemme aktiivisesti sparrausta eri alojen ammattilaisilta, jotta voimme kehittyä yrityksenä hyvästä parhaaksi. Olemme saaneet yritykseemme mukaan eri alojen huippuosaajia ja tämän osaamisen yhdistäminen tekee meistä voittavan joukkueen,” Niska sanoo.

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 18.4. Riihimäellä ja 24.5.2018 Hyvinkäällä. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa kahdenkeskisissä tapaamisissa. Alueen elinkeinoelämän toimijoista koottu tuomaristo valitsee toisen sparrauspäivän päätteeksi kaksi parasta yritystä, jotka etenevät 24.─25.10.2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Lisätietoja

Aleksi Saarinen, Kasvupolun back office, Kasvun Roihu*, p. 041 5488 762, aleksi.saarinen@kasvunroihu.fi

Anne Pevkur, Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari, toimitusjohtaja, p. 050 5168 912, anne.pevkur@chamber.fi

Samu Niska, toimitusjohtaja, IISY Oy, 040 773 6762, samu.niska@iisy.fi

Lutakonaukio 7

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 30 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistaa Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari ─ sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Grano, Laukaan kunta, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Isku ja San Francisco Oy.
-------------------------
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jykes Oy ja Aava & Bang Oy.

Kasvu Open jatkoon eurooppalaisessa yrittäjyyskilpailussa28.9.2018 07:45Tiedote

Kasvu Open yrityssparraus-konsepti on valittu eurooppalaisessa yrittäjyyden edistämiskilpailussa shortlistille. Kasvu Open kilpailee Suomen edustajana kategoriassa: Yritysten kansainvälistyminen. EEPA – The European Enterprise Promotion Awards – on Euroopan komission vuosittain järjestämä kilpailu, jossa esitellään ja palkitaan parhaita tapoja tukea yrittäjyyttä, erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä.

Kiertotalouden yrityssparraus-ohjelman voittajaksi Soilfood Oy13.8.2018 08:30Tiedote

Kiertotalouden Kasvupolun lupaavimmaksi kasvajaksi on Kasvu Openin sparrausprosessin jälkeen valittu Soilfood Oy Helsingistä. Kunniamaininnan sai yhteensä kolme yritystä: SFTec Oy Oulusta sekä Soil Scout Oy ja Koepala Packaging Oy Helsingistä. Kaikki yritykset etenevät valtakunnalliseen finaaliin 100 parhaan kasvuyrityksen joukkoon. Tästä sadan joukosta valitaan Startup ja Start Again -sarjojen parhaat yritykset valtakunnallisessa finaalissa lokakuussa.