Riihimäki ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY palkittiin ilmastotyöstään

Kuntaliitto palkitsi Riihimäen kaupungin ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) näiden tekemästä pitkäjänteisestä ja vaikuttavasta ilmastotyöstä. Lisäksi henkilökohtaisilla kunniakirjoilla palkittiin Energiaviraston johtaja Heikki Väisänen sekä Kuntaliiton energiainsinööri Kalevi Luoma.

Kuntaliitto tiedottaa
16.5.2018
Julkaisuvapaa kello 16.15

Riihimäki ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY palkittiin ilmastotyöstään

– Kunnat ja kuntayhtymät ovat tehneet tavoitteellista ilmastotyötä jo 20 vuotta ja kunnat näyttäytyvätkin ilmastotalkoiden edelläkävijöinä. Riihimäki ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut ovat loistavia esimerkkejä tuloksellisen ilmastotyön tekijöinä, toteaa Kuntaliiton ympäristöpäällikkö Miira Riipinen.

Riihimäki on vakiinnuttanut ilmastoasiat osaksi kaupungin ympäristötyötä yli kahdenkymmenen vuoden aikana. Riihimäen ilmastostrategia ja ympäristöraportointi ovat erinomaiset esimerkit kaupungin useita toimialoja kokoavasta yhteisestä ilmastotyöstä.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja sen edeltäjä YTV on aito edelläkävijä niin ilmastonmuutoksen hillitsemisessä kuin sopeutumisessakin. Sen pitkäjänteisen ilmastotyön ensimmäisiä askelia otettiin jo vuonna 1991.

– HSY:llä on tärkeä rooli kannustaa seudun kaupunkeja ja osaltaan kaikkia Suomen kuntia sekä muita toimijoita mukaan yhteisiin ilmastotalkoisiin ja luoda yhteistyötä näiden välillä, muistuttaa Kuntaliiton asiantuntija Pauliina Jalonen.

Heikki Väisänen tunnetaan tiukkana, mutta reiluna neuvottelijana

Energiaviraston johtaja Heikki Väisänen on ollut edistämässä energiatehokkuutta valtion kestävän kehityksen yhtiön Motivan perustamisesta alkaen. Väisäsen kädenjälki näkyy Motivan energiakatselmustoiminnan kehittämisessä, sen menetelmässä ja pelisäännöissä. Heikki Väisästä voidaankin kutsua energiakatselmuksen isäksi. Energiatehokkuussopimuksilla on tärkeä rooli kuntien ilmastotyön pitkäjänteisyyteen ohjaavana perustyövälineenä.

– Kuntaverkoston hyvin tunteva Väisänen on tunnustettu tiukkana, mutta reiluna neuvottelukumppanina, Pauliina Jalonen kertoo.

Kalevi Luoma on pitkäjänteinen kuntien edunvalvoja

Suomen Kuntaliiton energiainsinööri Kalevi Luoma on pitkäjänteisellä ja syvälliseen osaamiseen perustuvalla työllään ollut keskeinen vaikuttaja Suomen kuntien mahdollisuuksiin toimia eturintamassa ilmastonmuutoksen hillinnässä ja siihen sopeutumisessa. Luoma on vastannut kuntien etujärjestöissä yli 30 vuoden ajan kuntien energia- ja ilmastopoliittisesta edunvalvonnasta ja palvelusta.

– Kuntatasoisen päästölaskennan kehittäminen on ollut yksi esimerkki Kuntaliiton, kuntien ja valtion yhteistyöstä, jossa Luomalla on ollut merkittävä rooli, kiittää Miira Riipinen.
Ilmastotunnustukset jaettiin keskiviikkona Kuntaliiton 9. Ilmastokonferenssissa, jossa summattiin kuntien saavutuksia 20 vuoden ajalta ja visioitiin tulevia tekoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Ilmastokonferenssi jatkuu torstaina.

Kuntaliitto
ympäristöpäällikkö Miira Riipinen, p. 040 824 4401
asiantuntija Pauliina Jalonen, p. 050 501 8602

Palkintojen saajat:
Kaupunginjohtaja Sami Sulkko, Riihimäen kaupunki, p. 040 661 4010
Tulosaluejohtaja Irma Karjalainen, HSY, p. 09 1561 2666
Johtaja Heikki Väisänen, Energiavirasto, p. 029 5050120
Energiainsinööri Kalevi Luoma, Kuntaliitto, p. 0500 824 641

Kommunförbundets styrelses arbetsutskott om förlängd läroplikt: Det krävs stärkt basfinansiering, ökade stödåtgärder inom grundläggande utbildning och på andra stadiet samt flexiblare skolstart3.5.2018 14:23Tiedote

Kommunförbundets styrelses arbetsutskott har behandlat kostnadsberäkningar för en förlängd läroplikt. Förbundet föreslår mer flexibilitet såväl vid skolstarten som i den fortsatta skolgången, en förlängning av förskoleundervisningstiden samt riktade stödåtgärder inom den grundläggande utbildningen och på andra stadiet.

Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta oppivelvollisuuden pidentämisestä: Perusrahoitusta vahvistettava, lisää tukitoimia perusopetukseen ja toiselle asteelle ja koulupolun alkua joustavoitettava3.5.2018 10:36Tiedote

Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta on käsitellyt oppivelvollisuuden pidentämiseen liittyviä kustannuslaskelmia. Liitto ehdottaa koulupolun aloittamisen ja etenemisen joustavoittamista, esiopetusajan pidentämistä sekä kohdennettuja tukitoimia perusasteen ja toisen asteen koulutukseen.

Borta bra men hemma bäst - kommunerna bör satsa på sin särprägel2.5.2018 15:38Tiedote

Finlands Bostadsmässas boendebarometer kartlade vilka saker invånarna var mest stolta över i sin hemkommun. Det visade sig att invånarna bedömde den egna bostadsortens dragningskraft till exempel utifrån ett rikligt utbud av evenemang och butiker eller en okomplicerad interaktion mellan människorna på orten. På landsbygden betonade man en naturskön miljö och lugn och ro i kombination med ett rimligt avstånd till service. Orsakerna till stolthet över den egna orten kan vara till exempel kristna traditioner, ett tvåspråkigt livligt kulturliv, eller företagsamhet i talkoanda.