Riittääkö lunta Kilpisjärven 74:ttä kertaa järjestettäviin juhannushiihtoihin?

Enontekiön Kilpisjärvellä on kisailtu juhannushiihdossa katkeamattomana perinteenä jo vuodesta 1946 alkaen. Tänä vuonna lumitilanne vaikuttaa hyvältä.

"Hiihtomahdollisuuksia on ainakin kolmella paikalla ja niistä valitaan perjantaiksi paras", toteaa latumestari Veikko Aaltonen.

Tapahtumassa pidetään muistohetki tapahtuman aloittaneen, edesmenneen tunturiopas Yrjö Metsälän syntymän 100 -vuotisjuhlan kunniaksi. Metsälä aloitti yhden maamme erikoisimmista liikuntaelämyksistä ja -hullutuksista leikkimielisenä Saanan juhannushiihdättelynä. Vuosikymmenten ajaksi hiihtely muuttui kuitenkin vakavammaksi, totisemmaksi ja hikisemmäksi – keskiyöllä tunturissa tehdyksi. Viimeiset kolme vuosikymmentä on hiihdetty juhannusaaton illansuussa, jolloin osallistujamäärätkin ovat nousseet alkuvuosien muutamista yöhiihtäjistä parhaimmillaan yli sataan hiihtäjään.

Ohjelmassa on juhannusaattona perjantaina 74. pikahiihto, lauantaina haastavat, jopa kolme tuntia kestävät rogaining- tunturirastit ja sunnuntaina rankka Saanan vuorijuoksu sekä viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty suopunginheitto.

Kilpisjärven liikuntajuhannus 2019:

pe 21.6. klo 17.00 Juhannusaaton hiihdot, klo 21 mm. juhannuskokon sytytys sekä klo 22 muistohetki

la 22.6. klo 12.00 Kilpis-pisterastit/rogaining

su 23.6. klo 10.30 Suopunginheittokisa -kisa ja klo 11 Saanan vuorijuoksu

Järjestäjät: Kilpisjärven Saana-Veikot ry, Kunnon Elämä ry ja Lahden Taimi ry.

Tukija ja yhteistyökumppanit: Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Enontekiön kunta, Metsähallitus, TosiLappi, Kilpisjärven biologinen asema / Helsingin yliopisto, Käsivarren Paliskunta ja uskomattoman upeat Saanan ystävät.

Antti Honkonen
antti.honkonen@hotmail.fi
www.kunnonelama.fi

Puhutaan rahapelaamisesta -verkosto: Veikkauksen toiminnan kehittäminen vaatii rahapelihaittojen syvää asiantuntemusta 11.9.2019 10:10:33 EESTTiedote

Kunta- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero reagoi nopeasti kohuun Veikkauksen ympärillä. Tiedotustilaisuudessa 5.9. kerrottiin toimenpiteistä, joihin Veikkaus ryhtyy. Toimet ovat oikean suuntaisia, mutta niiden toimeenpanossa tulee hyödyntää asiantuntemusta pelihaitoista esitettyä laajemmin. Myös toiminnan seuranta vaatii laaja-alaista haittojen ymmärrystä.

Kutsu: Tervetuloa Jos rahapelaaminen kuumottaa -keskusteluiltaan!30.8.2019 08:15:00 EESTKutsu

Suomessa pelataan paljon rahapelejä ja joillekin pelaaminen aiheuttaa haittoja. Rahapelit ovat helposti saatavilla ja osa pelaajista pelaa paljon. Miltä rahapelaaminen tuntuu? Millaisia ajatuksia se herättää ja miksi pelaaminen saattaa lähteä käsistä? Miten ison velkataakan kanssa voi elää ja miten huolehtia taloudestaan? Mikä on tärkeää rahapeliongelmasta toipumisessa? Toimittajat ovat tervetulleita Jos rahapelaaminen kuumottaa -keskustelutilaisuuteen Helsinkiin! Tilaisuuden juontaa Peter Nyman. Keskustelemassa ovat kokemusasiantuntijat Jenna Mäkelä, Jouko Vidgren ja Pinja Hiltunen sekä Peliklinikan psykologi Otso Saariluoma, Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha A. Pantzar sekä tieto- ja tukipiste Tiltin koordinaattori Jenni Kämppi. Aika: Tiistai 3.9.2019 kello 17-19 Paikka: Helsingin keskuskirjasto Oodi, Töölönlahdenkatu 4, 00100 Helsinki Tervetuloa! Tilaisuuden järjestää Puhutaan rahapelaamisesta –verkosto, johon kuuluvat A-klinikkasäätiö, EHYT ry, Peluuri, Tiltti (Sininauhaliito), Pel

Nuorten päihdekokeilujen siirtäminen myöhempään ikään ehkäisee ongelmia17.7.2019 13:55:00 EESTTiedote

SuomiAreenassa keskusteltiin huumeista. Lähes puolet nuorista aikuisista ilmoittaa kokeilleensa laitonta päihdettä joskus elämässään. Varhainen aloitusikä altistaa usein päihderiippuvuudelle. Lasten ja nuorten päihteiden käyttöä ehkäisemään uusi hallitus on luvannut luoda Islannin innoittamana ”Suomen mallin”. EHYT ry muistuttaa, ettei Suomen malli saa supistua pelkästään harrastusten tukemiseksi.