Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärissä 27 prosentin kasvu vuonna 2019

Rikosuhripäivystyksen palveluita käytti viime vuonna 18 100 asiakasta, joka on 27 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Miesten osuus asiakkaiden kokonaismäärästä oli 22 prosenttia ja naisten 78 prosenttia.

Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åbergin mukaan Rikosuhripäivystyksessä on tehty paljon työtä palveluiden tunnettuuden eteen.

– Viime vuosina olemme tehneet muun muassa Poliisihallituksen kanssa aktiivista yhteistyötä lisätäksemme asiakkaiden ohjausta poliisista Rikosuhripäivystykseen. Myös muut rikosten uhreja kohtaavat tahot osaavat aiempaa enemmän ohjata asiakkaita meille, kertoo toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä www.riku.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

– Asiakasmäärien kasvuun on vaikuttanut paljon myös se, että Rikosuhripäivystyksen palvelut tunnetaan aiempaa paremmin. Vuoden 2019 lopulla tehdyn kyselyn mukaan Rikosuhripäivystyksen tunnettuus kansalaisten keskuudessa oli kasvanut 3 prosenttiyksikköä verrattuna edelliseen 2018 tammikuussa tehtyyn kyselyyn. Joulukuusta 2016 tunnettuus on parantunut peräti 18 prosenttiyksikköä, kertoo toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

Uusia vapaaehtoisia koulutetaan kevään aikana ympäri maata

Rikosuhripäivystyksessä toimii tällä hetkellä yli 500 vapaaehtoista ja uusia vapaaehtoisia koulutetaan kevään aikana lisää ympäri maata.Rikosuhripäivystyksen vapaaehtoiset tukevat rikosten uhreja, heidän läheisiään ja rikosasiassa todistavia kasvokkain, chatissa sekä puhelimessa.

– Tukisuhteiden määrä kasvoi Rikosuhripäivystyksessä viime vuonna peräti 38 prosenttia. Suuri osa Rikosuhripäivystyksen asiakkaista kohdataan juuri tukisuhteissa. Viime vuonna oli käynnissä 7100 eri tukisuhdetta ja näistä kolmannes koski lähisuhdeväkivaltaa. Ilman koulutettuja vapaaehtoisia emme mitenkään pystyisi kohtaamaan näin suurta määrää asiakkaita, kertoo toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

Kansainvälistä rikosuhriviikkoa vietetään perinteisesti helmikuussa viikolla 8 eli 17.–23.2.2020.

toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg, 050 3378 703, leena-kaisa.aberg@riku.fi

Rikosuhripäivystys parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa tuottamalla matalan kynnyksen tuki- ja neuvontapalveluita. RIKUn palvelut ovat käytettävissä 31 palvelupisteessä ympäri maata – kasvokkain, puhelimitse ja verkossa. Palvelut ovat maksuttomia ja RIKUun voi ottaa yhteyttä myös nimettömänä. Toimintaa rahoittaa oikeusministeriö. riku.fi.