Rikosuhripäivystyksessä oli ennätysmäärä asiakkaita Vastaamon tietomurron takia
Rikosuhripäivystyksen (RIKU) asiakasmäärät kohosivat ennätyksellisiin lukuihin lokakuussa Vastaamon tietomurron vuoksi. RIKU pitää uhrien kannalta tarpeellisina hallituksen suunnitelmia, jotka mahdollistaisivat henkilötunnuksen muuttamisen nykyistä helpommin ja kaikkien viranomaiskieltojen tekemisen yhdessä paikassa.
Terapiakeskus Vastaamo julkaisi tiedotteen tietomurrosta keskiviikkona 21. lokakuuta. RIKUn palveluihin tuli kiireisimmällä jaksolla 22.–30.10. yhteensä lähes 1800 yhteydenottoa. Tietomurtouutisointia edeltävällä yhdeksän vuorokauden jaksolla (13.–21.10.) yhteydenottoja tuli vajaat 500.
Pelkästään suoraan Vastaamo-tapausta koskevilla rikosnimikkeillä (identiteettivarkaus, kiristys, yksityiselämää loukkaava tiedon levitys) RIKU tilastoi 22.–30.10. noin 1200 asiakasta, mistä puuttuvat muut tapaukseen liittyvät tilastokirjaukset. Tilastojärjestelmästä ei ole mahdollista saada tarkkaa lukua yhteen rikostapahtumaan liittyvistä asiakkaista.
Kaiken kaikkiaan RIKU arvioi tapaukseen liittyvien yhteydenottojen määräksi noin 1 500. RIKUn eri palveluissa oli viime vuonna yhteensä noin 18 000 asiakasta. Tänä vuonna asiakkaita on tähän mennessä ollut jo 20 000.
Yhteydenottoihin sisältyvät kaikki soitot Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalveluun ja Juristin puhelinneuvontaan sekä chat-keskustelut ja yhteydenotot asiakkaisiin suoraan paikallisista palvelupisteistä.
– Emme olisi pystyneet tarjoamaan tukea ja neuvontaa näin monelle tietomurron uhrille ilman vapaaehtoistemme arvokasta apua tilanteessa. Iso kiitos kuuluu myös nopeasti reagoineelle henkilökunnalle, sanoo RIKUn toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.
Vastaamo-kiristäjä lähetti kiristysviestejä tietomurron uhreille lauantai-iltana 24.10. Sunnuntaina, kun RIKU avasi 116 006 -puhelinpalvelun poikkeuksellisesti neljän tunnin ajaksi, puheluita tuli noin 80. Seuraavana maanantaina 26.10. RIKUun tuli noin 500 yhteydenottoa, mikä on kymmenkertainen määrä normaaliin verrattuna.
– Tämä tapaus osoitti, että henkilökohtaisen avun ja nopean tiedon tarve voi osua myös viikonlopulle. Valmiusjärjestelmiä on syytä kehittää myös tällaisten tilanteiden varalle, Åberg arvioi.
RIKUn verkkosivuille osoitteeseen riku.fi/tietomurto koottiin uhreille tietopaketti, jossa on tällä hetkellä kymmenen tärkeintä toimenpidettä ja 36 yksityiskohtaista kysymystä ja vastausta.
RIKU jatkaa uhria tukevan verkkosisällön tuottamista ja palvelun tarjoamista.
– Seuraamme tilannetta ja selvitämme, mikä on uhrien asema mahdollisessa rikosprosessissa ja vahingonkorvausasioissa. On tärkeää, että tietomurron uhrit saavat prosessien edetessä tietoa kootusti ja oikea-aikaisesti. Hallituksen tänään esittämillä toimenpiteillä voidaan toivottavasti vähentää tietomurtojen aiheuttamia ongelmia uhreille, Åberg sanoo.
Rikosuhripäivystys tarjoaa tukea ja apua rikoksen uhreille, heidän läheisilleen ja rikosasiassa todistaville. Palvelua tarjotaan puhelimessa, chatissa ja kasvotusten.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Leena-Kaisa Åberg
toiminnanjohtaja
Rikosuhripäivystys
050 3378 703
leena-kaisa.aberg@riku.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Rikosuhripäivystys parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa tuottamalla matalan kynnyksen tuki- ja neuvontapalveluita. RIKUn palvelut ovat käytettävissä 31 palvelupisteessä ympäri maata – kasvokkain, puhelimitse ja verkossa. Palvelut ovat maksuttomia ja RIKUun voi ottaa yhteyttä myös nimettömänä. Toimintaa rahoittaa oikeusministeriö.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Rikosuhripäivystys
Rikosuhripäivystys rasisminvastaisena päivänä: Rasististen rikosten ja syrjinnän uhreille on tarjolla tukea21.3.2022 09:12:29 EET | Tiedote
Rasismi vaikuttaa rikoksen uhreihin monella tapaa, ja rasismista johtuvien rikosten uhreilla voi olla erityisiä tuen tarpeita. 21.–27. maaliskuuta vietetään rasisminvastaista viikkoa.
Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä kasvoi 18 prosenttia viime vuonna22.2.2022 00:01:00 EET | Tiedote
Rikosuhripäivystyksen (RIKU) palveluita käytti viime vuonna 26 700 asiakasta, eli 18 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Asiakasmäärien kasvu jakautui tasaisesti kaikkien eri palvelumuotojen kesken. Tiistaina 22.2.2022 vietetään kansainvälistä rikosuhripäivää.
Brottsofferjouren erbjuder stöd också på svenska – antalet svenskspråkiga klienter ökade förra året17.1.2022 06:00:00 EET | Tiedote
Föregående år använde sig 590 klienter av Brottsofferjourens svenskspråkiga service medan antalet klienter var 420 år 2020. Även antalet svenskspråkiga som tog kontakt med Brottsofferjourens telefonjour 116 006 dubblerades förra året. I fjol uppgick antalet svenskspråkiga samtal till 100 stycken, år 2020 var antalet 50.
Reilu työ -verkosto: Yrittäjyydeksi verhottu työnteko voi johtaa hyväksikäyttöön7.10.2021 00:01:00 EEST | Tiedote
Torstaina 7.10. vietetään jälleen kansainvälistä Kunnon työn päivää, jonka tarkoituksena on nostaa esiin oikeus reiluihin ja säällisiin työehtoihin. Reilu työ -verkoston toimijat näkevät työssään yrittäjyydeksi naamioitua pakkotyötä sekä ilmiötä, jossa työsuhde verhotaan yrittäjyydeksi tarkoituksena välttää työnantajan velvoitteet.
Ihmiskaupan uhrilla on oikeus yksityisyydensuojaan30.7.2021 00:01:00 EEST | Tiedote
YK:n Kansainvälistä ihmiskaupan vastaista päivää vietetään perjantaina 30.7. Tänä vuonna päivän teema on uhrien äänen kuuleminen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme