Rikosuhripäivystys

Rikosuhripäivystyksessä oli ennätysmäärä asiakkaita Vastaamon tietomurron takia

Jaa

Rikosuhripäivystyksen (RIKU) asiakasmäärät kohosivat ennätyksellisiin lukuihin lokakuussa Vastaamon tietomurron vuoksi. RIKU pitää uhrien kannalta tarpeellisina hallituksen suunnitelmia, jotka mahdollistaisivat henkilötunnuksen muuttamisen nykyistä helpommin ja kaikkien viranomaiskieltojen tekemisen yhdessä paikassa.

Terapiakeskus Vastaamo julkaisi tiedotteen tietomurrosta keskiviikkona 21. lokakuuta. RIKUn palveluihin tuli kiireisimmällä jaksolla 22.–30.10. yhteensä lähes 1800 yhteydenottoa. Tietomurtouutisointia edeltävällä yhdeksän vuorokauden jaksolla (13.–21.10.) yhteydenottoja tuli vajaat 500.

Pelkästään suoraan Vastaamo-tapausta koskevilla rikosnimikkeillä (identiteettivarkaus, kiristys, yksityiselämää loukkaava tiedon levitys) RIKU tilastoi 22.–30.10. noin 1200 asiakasta, mistä puuttuvat muut tapaukseen liittyvät tilastokirjaukset. Tilastojärjestelmästä ei ole mahdollista saada tarkkaa lukua yhteen rikostapahtumaan liittyvistä asiakkaista.  

Kaiken kaikkiaan RIKU arvioi tapaukseen liittyvien yhteydenottojen määräksi noin 1 500. RIKUn eri palveluissa oli viime vuonna yhteensä noin 18 000 asiakasta. Tänä vuonna asiakkaita on tähän mennessä ollut jo 20 000.

Yhteydenottoihin sisältyvät kaikki soitot Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalveluun ja Juristin puhelinneuvontaan sekä chat-keskustelut ja yhteydenotot asiakkaisiin suoraan paikallisista palvelupisteistä.

– Emme olisi pystyneet tarjoamaan tukea ja neuvontaa näin monelle tietomurron uhrille ilman vapaaehtoistemme arvokasta apua tilanteessa. Iso kiitos kuuluu myös nopeasti reagoineelle henkilökunnalle, sanoo RIKUn toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

Vastaamo-kiristäjä lähetti kiristysviestejä tietomurron uhreille lauantai-iltana 24.10. Sunnuntaina, kun RIKU avasi 116 006 -puhelinpalvelun poikkeuksellisesti neljän tunnin ajaksi, puheluita tuli noin 80. Seuraavana maanantaina 26.10. RIKUun tuli noin 500 yhteydenottoa, mikä on kymmenkertainen määrä normaaliin verrattuna.  

– Tämä tapaus osoitti, että henkilökohtaisen avun ja nopean tiedon tarve voi osua myös viikonlopulle. Valmiusjärjestelmiä on syytä kehittää myös tällaisten tilanteiden varalle, Åberg arvioi.

RIKUn verkkosivuille osoitteeseen riku.fi/tietomurto koottiin uhreille tietopaketti, jossa on tällä hetkellä kymmenen tärkeintä toimenpidettä ja 36 yksityiskohtaista kysymystä ja vastausta.

RIKU jatkaa uhria tukevan verkkosisällön tuottamista ja palvelun tarjoamista.

– Seuraamme tilannetta ja selvitämme, mikä on uhrien asema mahdollisessa rikosprosessissa ja vahingonkorvausasioissa. On tärkeää, että tietomurron uhrit saavat prosessien edetessä tietoa kootusti ja oikea-aikaisesti. Hallituksen tänään esittämillä toimenpiteillä voidaan toivottavasti vähentää tietomurtojen aiheuttamia ongelmia uhreille, Åberg sanoo.

Rikosuhripäivystys tarjoaa tukea ja apua rikoksen uhreille, heidän läheisilleen ja rikosasiassa todistaville. Palvelua tarjotaan puhelimessa, chatissa ja kasvotusten.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Leena-Kaisa Åberg
toiminnanjohtaja
Rikosuhripäivystys
050 3378 703
leena-kaisa.aberg@riku.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Rikosuhripäivystys
Maistraatinportti 4 A 4. krs
00240 Helsinki

http://www.riku.fi

Rikosuhripäivystys parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa tuottamalla matalan kynnyksen tuki- ja neuvontapalveluita. RIKUn palvelut ovat käytettävissä 31 palvelupisteessä ympäri maata – kasvokkain, puhelimitse ja verkossa. Palvelut ovat maksuttomia ja RIKUun voi ottaa yhteyttä myös nimettömänä. Toimintaa rahoittaa oikeusministeriö.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Rikosuhripäivystys

Reilu työ -verkosto: Ulkomaisten työntekijöiden oleskelulupakäytäntöä on joustavoitettava6.10.2020 16:37:24 EESTTiedote

TIEDOTE KUNNON TYÖN PÄIVÄNÄ 7.10.2020: Ulkomaisten työntekijöiden oleskelulupakäytäntöä pitää joustavoittaa, jotta työntekijöiden hyväksikäyttöä voidaan nykyistä tehokkaammin torjua, esittää Reilu työ -verkosto. Pelko kielteisistä seurauksista työntekijän oleskeluoikeuteen estää ihmiskaupan paljastumista ja pitää uhreja kiinni epäinhimillisissä työoloissa.

Reilu työ -verkosto: Työvoiman hyväksikäyttöä esiintyy myös kausityössä8.9.2020 13:33:28 EESTTiedote

Kymmenet Suomeen tulleet kausityöntekijät ovat kertoneet puutteellisista työoloista ja luvattua huonommista olosuhteista työperäisen hyväksikäytön uhreja auttaville järjestöille ja työehtojen valvonnasta vastaaville viranomaisille. Yhteydenottoja on tullut myös muun muassa metsämarjanpoimijoilta, jotka eivät työskentele Suomessa työsuhteessa, vaan tulevat maahan turistiviisumilla. Vastaavia yhteydenottoja on tullut viranomaisille ja järjestöille myös aiempina kesinä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme