Rikosuhripäivystyksessä oli ennätysmäärä asiakkaita Vastaamon tietomurron takia
Terapiakeskus Vastaamo julkaisi tiedotteen tietomurrosta keskiviikkona 21. lokakuuta. RIKUn palveluihin tuli kiireisimmällä jaksolla 22.–30.10. yhteensä lähes 1800 yhteydenottoa. Tietomurtouutisointia edeltävällä yhdeksän vuorokauden jaksolla (13.–21.10.) yhteydenottoja tuli vajaat 500.
Pelkästään suoraan Vastaamo-tapausta koskevilla rikosnimikkeillä (identiteettivarkaus, kiristys, yksityiselämää loukkaava tiedon levitys) RIKU tilastoi 22.–30.10. noin 1200 asiakasta, mistä puuttuvat muut tapaukseen liittyvät tilastokirjaukset. Tilastojärjestelmästä ei ole mahdollista saada tarkkaa lukua yhteen rikostapahtumaan liittyvistä asiakkaista.
Kaiken kaikkiaan RIKU arvioi tapaukseen liittyvien yhteydenottojen määräksi noin 1 500. RIKUn eri palveluissa oli viime vuonna yhteensä noin 18 000 asiakasta. Tänä vuonna asiakkaita on tähän mennessä ollut jo 20 000.
Yhteydenottoihin sisältyvät kaikki soitot Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalveluun ja Juristin puhelinneuvontaan sekä chat-keskustelut ja yhteydenotot asiakkaisiin suoraan paikallisista palvelupisteistä.
– Emme olisi pystyneet tarjoamaan tukea ja neuvontaa näin monelle tietomurron uhrille ilman vapaaehtoistemme arvokasta apua tilanteessa. Iso kiitos kuuluu myös nopeasti reagoineelle henkilökunnalle, sanoo RIKUn toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.
Vastaamo-kiristäjä lähetti kiristysviestejä tietomurron uhreille lauantai-iltana 24.10. Sunnuntaina, kun RIKU avasi 116 006 -puhelinpalvelun poikkeuksellisesti neljän tunnin ajaksi, puheluita tuli noin 80. Seuraavana maanantaina 26.10. RIKUun tuli noin 500 yhteydenottoa, mikä on kymmenkertainen määrä normaaliin verrattuna.
– Tämä tapaus osoitti, että henkilökohtaisen avun ja nopean tiedon tarve voi osua myös viikonlopulle. Valmiusjärjestelmiä on syytä kehittää myös tällaisten tilanteiden varalle, Åberg arvioi.
RIKUn verkkosivuille osoitteeseen riku.fi/tietomurto koottiin uhreille tietopaketti, jossa on tällä hetkellä kymmenen tärkeintä toimenpidettä ja 36 yksityiskohtaista kysymystä ja vastausta.
RIKU jatkaa uhria tukevan verkkosisällön tuottamista ja palvelun tarjoamista.
– Seuraamme tilannetta ja selvitämme, mikä on uhrien asema mahdollisessa rikosprosessissa ja vahingonkorvausasioissa. On tärkeää, että tietomurron uhrit saavat prosessien edetessä tietoa kootusti ja oikea-aikaisesti. Hallituksen tänään esittämillä toimenpiteillä voidaan toivottavasti vähentää tietomurtojen aiheuttamia ongelmia uhreille, Åberg sanoo.
Rikosuhripäivystys tarjoaa tukea ja apua rikoksen uhreille, heidän läheisilleen ja rikosasiassa todistaville. Palvelua tarjotaan puhelimessa, chatissa ja kasvotusten.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Leena-Kaisa Åberg
toiminnanjohtaja
Rikosuhripäivystys
050 3378 703
leena-kaisa.aberg@riku.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Rikosuhripäivystys parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa tuottamalla matalan kynnyksen tuki- ja neuvontapalveluita. RIKUn palvelut ovat käytettävissä 31 palvelupisteessä ympäri maata – kasvokkain, puhelimitse ja verkossa. Palvelut ovat maksuttomia ja RIKUun voi ottaa yhteyttä myös nimettömänä. Toimintaa rahoittaa oikeusministeriö.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Rikosuhripäivystys
Brottsofferjourens öppettider ändras – ”Vi vill nå ungdomar bättre än tidigare”19.3.2024 10:55:31 EET | Tiedote
Öppettiderna för telefontjänsten Brottsofferjouren 116 006 och RIKUchat-tjänsten ändras från 2 april 2024. I fortsättningen är båda tjänsterna öppna vardagar från måndag till torsdag kl. 9–18 och fredagar kl. 9–16.
Rikosuhripäivystyksen palveluiden aukioloajat muuttuvat – “Haluamme tavoittaa entistä paremmin myös nuoria”19.3.2024 10:55:31 EET | Tiedote
Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalvelun ja RIKUchat-palvelun aukioloajat muuttuvat 2. huhtikuuta 2024 alkaen. Jatkossa kumpikin palvelu on avoinna arkisin maanantaista torstaihin kello 9–18 ja perjantaisin kello 9–16.
Antalet klienter hos Brottsofferjouren ökade med 11 procent – temat för jubileumsåret är frivilliga19.2.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Brottsofferjourens (RIKU) olika tjänster hade förra året 31 500 klienter. Detta är 11 procent fler än år 2022. Den internationella dagen för brottsoffer firas torsdagen den 22 februari.
Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä kasvoi 11 prosenttia – juhlavuoden teemana on vapaaehtoiset19.2.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Rikosuhripäivystyksen (RIKU) eri palveluissa oli viime vuonna 31 500 asiakasta. Tämä on 11 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Torstaina 22. helmikuuta vietetään kansainvälistä rikosuhripäivää.
Reilu työ -verkosto: Työperäisen hyväksikäytön torjunta on huomioitava hallitusohjelman toteutuksessa6.10.2023 09:08:14 EEST | Tiedote
Lauantaina 7.10. vietetään jälleen kansainvälistä Kunnon työn päivää, jonka tarkoituksena on nostaa esiin oikeus reiluihin ja säällisiin työehtoihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme