Rinki-ekopiste Valkeakoskella on siirtynyt uuteen paikkaan

K-Market Mäntylän yhteydessä sijaitseva Rinki-ekopiste siirtyi torstaina läheisen kauppakeskuksen pihaan.

Rinki-ekopiste on siirtynyt Valkeakoskella.

Valkeakoskella K-Market Mäntylän yhteydessä osoitteessa Kaakonojantie 29 sijaitseva Rinki-ekopiste siirtyi torstaina 4.6. läheisen kauppakeskuksen P-alueelle osoitteeseen Vanhankyläntie / Lempääläntie. Ekopiste siirrettiin, sillä K-Marketin tilat siirtyivät kauppakeskukseen.

Valkeakosken ekopisteellä kerätään kartonki-, lasi- ja muovipakkauksia sekä metallia, paperia ja vaatteita.

Kaikkien Rinki-ekopisteiden sijainnit Valkeakosken alueella voi tarkistaa Ringin karttahausta osoitteessa rinkiin.fi/rinki-ekopisteet.

Kotitaloudet voivat tuoda Rinki-ekopisteeseen Ringin valtakunnallisten ohjeiden mukaan lajiteltua pakkausjätettä. Ohjeet on julkaistu osoitteessa Rinkiin.fi/lajitteluohjeet. Ne ovat myös keräyssäiliöihin kiinnitetyissä tarroissa.

Vaaralliset aineet tai niiden jäämiä sisältävät pakkaukset (esim. öljykanisterit) eivät kuulu pakkausjätteen keräykseen. Samoin muut kuin pakkausjätteet, kuten huonekalut, on vietävä kunnan ohjeistamaan paikkaan.

Pakkaukset on hyvä litistää mahdollisuuksien mukaan. Esimerkiksi pahvilaatikot vievät paljon tilaa keräyssäiliössä, jos niitä ei litistetä. Silloin myös keräyssäiliöt täyttyvät hyvin nopeasti. Mitä tiiviimmin pakkaukset ovat säiliössä, sitä enemmän niitä sinne mahtuu. Näin voidaan kuljettaa enemmän pakkauksia kerralla, eikä kuljeteta ”ilmaa”. Kuljetuksia myös tarvitaan harvemmin, mikä on ympäristölle hyvä asia.

Roskaaminen vähentää kaikkien viihtyvyyttä ja asiattomien sotkujen siivoaminen on myös kallista. Paikallisten asukkaiden palaute pisteiden toiminnasta on tärkeää Ringille, jotta pisteet pysyvät siisteinä.

Ilmoitathan heti, jos pakkausjätteen keräyssäiliö on täynnä. Ethän jätä jätteitä maahan, sillä muut pisteellä kävijät seuraavat esimerkkiäsi ja alue roskaantuu nopeasti.

Palautetta voi antaa Ringin maksuttomaan asiakaspalveluun numeroon 0800 133 888 (ark. 7–21 ja la 9–18) ja sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@rinkiin.fi. Palautetta voi antaa myös verkossa osoitteessa Rinkiin.fi/ekopistepalaute.

Aluepäällikkö Jari Koivunen
puh. 050 441 7285, jari.koivunen@rinkiin.fi

Rinki-ekopiste on siirtynyt Valkeakoskella.

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy on voittoa tavoittelematon, Suomen teollisuuden ja kaupan vuonna 1997 perustama ja omistama palveluyhtiö. Yrityksille tuotamme tehokkaita ja kestäviä ratkaisuja pakkausten tuottajavastuun toteutukseen. Rinkiin on liittynyt lähes 4 500 pakkausten tuottajavastuunsa hoitavaa yritystä. Kuluttajille tarjoamme valtakunnallisen Rinki-ekopisteverkoston pakkausten keräykseen ja lasipakkausjätteen kierrätykseen. Yli 1 850 pisteessä ympäri Suomen kerätään kartonki- ja lasipakkauksia sekä metallia, yli 650 pisteessä kerätään myös muovipakkauksia. www.rinkiin.fi

Meri siistiksi lajitellen – Kesäkiertueella opastetaan lajittelemaan kotitalouksien jätteet ja vähentämään vesistöjen roskaantumista9.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Lajittelemalla kotitalouksien jätteet voidaan vaikuttaa Itämeren tilaan. Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy, Finlands Svenska Marthaförbund ja Pidä Saaristo Siistinä (PSS) ry järjestävät kesällä yhteisen neuvontakiertueen ympäri rannikkoa. Organisaatiot ovat yhdistäneet voimansa, koska samalla kertaa halutaan tavoittaa asukkaat, mökkiläiset, veneilijät ja turistit.