Rinki-ekopunkten vid Prisma Liselund i Vasa flyttar

Rinki-ekopunkten i anslutning till Prisma Liselund i Vasa flyttas från affärens bakgård till framsidan av affären. Ekopunkten flyttas torsdagen den 18 augusti.

Rinki-ekopunkten vid Prisma Liselund, Elementfabriksvägen, flyttas torsdagen den 18 augusti från affärens bakgård till framsidan av affären. Ekopunkten flyttas för att göra det lättare för affärens kunder och sorterare att använda den.

Vid Rinki-ekopunkten samlas in plast-, kartong-, glas- och metallförpackningar samt små metallföremål från hemmen.

Samtliga Rinki-ekopunkters läge kan du se via Rinkis kartsökning på adressen https://rinkiin.fi/rinki-ekopunkter/.

Vad kan jag föra till förpackningsinsamlingen?

Hushållen kan avgiftsfritt till Rinki-ekopunkter föra förpackningsavfall som sorterats enligt Rinkis riksomfattande anvisningar. Anvisningarna har publicerats på webbplatsen https://rinkiin.fi/sorteringsanvisningar/. Anvisningarna finns också klistrade på insamlingskärlen.

Farliga ämnen eller förpackningar som innehåller rester av dem (t.ex. oljekanistrar) ska inte föras till insamlingen av förpackningsavfall. Likaså ska annat avfall än förpackningsavfall, såsom möbler, föras till en plats som kommunen har anvisat.

Spara utrymme och kläm ihop förpackningarna

Kläm gärna ihop förpackningarna om det är möjligt. Till exempel papplådor tar mycket plats i insamlingskärlet, om de inte kläms ihop. Då fylls också insamlingskärlen mycket snabbt. Ju tätare förpackningarna är i kärlet, desto mer ryms i dem. Detta gör det möjligt att transportera fler förpackningar på en gång och vi behöver inte transportera ”luft”. Då minskar också antalet transporter, vilket är bra för miljön.

Ge respons

Nedskräpning minskar trivseln för alla och det är också dyrt att städa upp onödig nedskräpning. Det är viktigt för Rinki att de lokala invånarna ger respons på hur ekopunkterna fungerar, så att ekopunkten hålls städade.

Meddela därför genast om ett kärl för insamling av förpackningsavfall är fullt. Lämna inte heller skräp på marken, för de andra besökarna följer ditt exempel och området blir då snabbt nedskräpat.

Respons kan du ge till Rinkis avgiftsfria kundservice på numret 0800 133 888 (vard. 7–21 och lö 9–18) och per e-post till adressen asiakaspalvelu@rinkiin.fi. Respons kan du också ge via webben på adressen Rinkiin.fi/sv/ekopunktrespons.

Avtalsombud Taneli Lumiaro
Tfn. +358 45 663 4343, taneli.lumiaro@rinkiin.fi