Rinki-merkki viestii vastuullisuudesta

Suomalainen Rinki-merkki on otettu käyttöön vuoden 2018 alussa. Pakkauksistaan tuottajavastuussa olevat yritykset voivat käyttää merkkiä markkinointiviestinnässään. Kun Rinki-merkin näkee yrityksen verkkosivustolla tai esitteessä, on se viesti yrityksen vastuullisuudesta ja pakkausten tuottajavastuun hoitamisesta.

Rinki-merkin käyttöoikeus on kaikilla Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n yritysasiakkailla. Rinki-merkki on otettu hyvin vastaan: Jo tammikuussa useat yritykset ilmoittivat Ringille ottaneensa merkin heti käyttöönsä.

- Yritykset voivat käyttää Rinki-merkkiä markkinointiviestinnässään. Merkin voi laittaa esimerkiksi yrityksen verkkosivustolle tai painettuihin ja sähköisiin markkinointi- ja viestintämateriaaleihin. Tuotteisiin tai pakkauksiin merkkiä ei saa laittaa, kertoo Ringin asiakaspalvelupäällikkö Maija Peltola.

Merkistä on kaksi eri käyttöversiota: yksinkertainen Rinki-merkki sekä ”RINKI mukana pakkauskierrätyksessä” -merkki, jonka osia käytetään kokonaisuutena.

Tuhannet yritykset mukana

Ringin asiakkaita ovat yritykset, jotka ovat tehneet Ringin hallinnoiman sopimuksen pakkauksia koskevan tuottajavastuun siirtämisestä. Sopimuksen on tehnyt noin 4 500 vastuunsa hoitavaa yritystä. Lista yrityksistä on julkaistu Ringin verkkosivustolla osoitteessa www.rinkiin.fi.

Pakkausten tuottajavastuu koskee yrityksiä, jotka pakkaavat tai maahantuovat pakattuja tuotteita Suomen markkinoille ja joiden liikevaihto vähintään yksi miljoona euroa. Lainsäädännön tarkoituksena on muun muassa säästää luonnonvaroja ja ehkäistä ympäristölle koituvaa haittaa.

Rinki ja pakkausten tuottajayhteisöt järjestävät liittyneiden yritysten puolesta pakkausjätteiden keräyksen ja kierrätyksen niin, että lainsäädännön vaatimukset täyttyvät. Rinki-ekopisteisiin kotitaloudet voivat palauttaa maksutta käytöstä poistettuja pakkauksia. Kartonki- ja lasipakkauksia sekä metallia kerätään yli 1 850 pisteessä, muovipakkausten keräys on yli 500 pisteessä.

Lisätietoa:

viestintäpäällikkö Ritva Castrén, puh. 040 750 1233, etunimi.sukunimi@rinkiin.fi

Tynnyrintekijänkatu 1 C

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy on voittoa tavoittelematon, Suomen teollisuuden ja kaupan vuonna 1997 perustama ja omistama palveluyhtiö. Yrityksille tuotamme tehokkaita ja kestäviä ratkaisuja pakkausten tuottajavastuun toteutukseen. Kuluttajille tarjoamme Rinki-ekopisteverkoston pakkausten keräykseen ja lasipakkausjätteen kierrätykseen. www.rinkiin.fi

S-Market Lehtimäen Rinki-ekopiste on väliaikaisesti suljettu27.3.2024 12:08:52 EET | Tiedote

Alajärven Lehtimäen Rinki-ekopiste on väliaikaisesti suljettu. Ekopiste siirtyy purettavan S-Marketin kiinteistöltä tien toiselle puolelle. Ekopiste avataan uudessa paikassa toivottavasti pääsiäisen jälkeisellä viikolla. Siihen asti pyydämme pitämään pakkausjätteen kotona tai viemään sen muille lähialueen ekopisteille. Pahoittelemme katkoksesta aiheutuvaa haittaa. Mitä Rinki-ekopisteelle voi tuoda? Kotitalouksille tarkoitetuille Rinki-ekopisteille voi tuoda maksutta kodin pakkausjätettä. Pakkausmateriaalien lajitteluohjeet löytyvät osoitteesta rinkiin.fi. Ohjeet ovat myös keräyssäiliöihin kiinnitetyissä tarroissa. Kaikki muut kuin pakkausjätteet, esimerkiksi huonekalut, on vietävä kunnan ohjeistamaan paikkaan. Vaaralliset aineet tai niiden jäämiä sisältävät pakkaukset eivät kuulu pakkausjätteen keräykseen. Lajittelu kannattaa – kun pakkaukset tuodaan Rinki-ekopisteeseen oikein lajiteltuna, materiaali saadaan kiertoon. Kierrätys säästää energiaa ja luonnonvaroja, sillä sen ansiosta vähe