Rinne vaatii hallitusta reagoimaan Porin tilanteeseen nopeasti

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vaatii hallitusta reagoimaan nopeasti Porin tilanteeseen. Viime viikolla Venator ilmoitti 450 työntekijän irtisanomisesta. Rinne vieraili maanantaina 17.9. Porissa ja tapasi yrityksen työntekijöitä ja kaupungin edustajia.

- Irtisanomisuutinen on paha isku Porille. Työnsä menettävien määrä on valtava ja ymmärrän hyvin, millaista huolta ja tuskaa tämä aiheuttaa työntekijöille ja heidän perheilleen. Kaupungin ja valtion yhteistyöllä pitää lähteä rakentamaan toivoa ihmisille uuden työn muodossa. Siksi hallituksen on reagoitava nopeasti Porin tilanteeseen. Tarvitaan toimenpideohjelma, jolla huolehditaan ihmisten koulutus- ja työllistymismahdollisuuksista sekä alueen vetovoimasta. Valtioneuvoston on lisäksi selvitettävä mahdollisuudet ottaa käyttöön samanlaiset toimenpiteet kuin äkillisen rakennemuutoksen alueilla on käytössä, Rinne sanoo.

Rinne kannustaa hallitusta tarttumaan asiaan nopeasti ja tehokkaasti.

- Nyt tarvitaan aitoa ja nopeaa reagointia Sipilän hallitukselta. Työpaikkansa menettäviä ihmisiä ei voi eikä saa jättää yksin tässä tilanteessa.

Lisätietoja ja kommenttipyynnöt:

Dimitri Qvintus, 050 574 0956

Puheenjohtaja Rinteen viestintävastaava

SDP:n Marin: Sipilä elää omassa todellisuudessaan24.11.2018 15:12Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin sanoo, että keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä elää omassa todellisuudessaan, jossa syytellään muita siitä, mitä on itse tehty. Marinin mukaan Sipilän puoluevaltuustopuheessa mainitsemat asiat olivat täydellinen esimerkki ja varoitus juuri Sipilän hallituksen politiikasta. – Sipilä varoittelee populistisista ja valheellisista vaalilupauksista. Totuus on se, että Sipilä varoittelee äänestäjiä Keskustan ja nykyisen oikeistohallituksen tavasta toimia. Ennen vaaleja luvataan, että koulutuksesta ei leikata. Vaalien jälkeen koulutuksesta on leikattu miljardi. Ja nyt, kun vaalit lähestyvät, Keskustan puheenjohtaja kuvittelee, että suomalaiset olisivat unohtaneet kaiken tällä vaalikaudella tehdyn epäoikeudenmukaisen politiikan ja petetyt vaalilupaukset. Missä rinnakkaistodellisuudessa Sipilä oikein elää? – Jonkun pitäisi herättää Sipilä siihen todellisuuteen, missä ihmiset tällä hetkellä elävät. Suomalaiset ovat kurkkuaan myöten täynnä Sipil

Paatero: Kuntien erilaisuus on tunnistettava24.11.2018 10:46Tiedote

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero peräänkuuluttaa kuntien erilaisuuden tunnistamista. Paatero sanoo, että katsottaessa muuttovirtoja Suomen sisällä ja toisaalta kuntien taloudellista tilannetta, nähdään että kunnat erilaistuvat. Kaupungistuminen on yksi megatrendeistä maailmassa ja tämä näkyy myös Suomessa. Tätä suuntausta ei ole tarpeen vahvistaa tai toisaalta yrittää pysäyttää, vaan on etsittävä keinoja, joilla tilanteeseen voidaan vastata. – Koko Suomen pitämiseksi asuttuna on alueilla oltava elinvoimaisuutta, työpaikkoja, koulutustausta, asuntoja, palveluja ja liikenneinfraa. Keinoina tähän ovat sekä valtion että alueiden omat toimet. On huolehdittava maan eri osien saavutettavuudesta niin yrityksille kuin työntekijöille. Tilanteessa on tunnistettava että Suomessa on jo nyt ainakin neljän eri kategorian kuntia: yhtenä muiden pääkaupunkien kanssa kilpaileva metropolialue, vahvat kasvukaupungit, joiden vaikutus ulottuu myös ympäristökuntiin kuten hiem