Rinne vaatii laajaa pyöreän pöydän keskustelua kestävästä kehityksestä: "Nuoret mukaan"

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne haluaa poliitikkojen, tutkijoiden ja elinkeinoelämän lisäksi erityisesti nuoret keskustelemaan siitä, millä toimenpiteillä hiilineutraalisuuteen päästään jo vuonna 2035 ja miten lämpenemistä saadaan hillittyä 1,5 asteeseen.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vaatii laajaa pyöreän pöydän keskustelua kestävästä kehityksestä ja siitä, millä konkreettisilla toimenpiteillä hiilineutraalisuuteen päästään jo vuonna 2035 ja miten lämpenemistä hillitään 2 asteen sijaan 1,5 asteeseen.

- Keskusteluun tarvitaan tutkijoiden ja poliitikkojen lisäksi elinkeinoelämän, työntekijöiden, yritysten, järjestöjen ja koko kansalaisyhteiskunnan edustus. Ja ennen kaikkea keskusteluun tarvitaan mukaan nuoret eli ne ihmiset, joiden tulevaisuuteen ilmastopolitiikka vaikuttaa kaikkein eniten, Rinne sanoo.

Rinteen mukaan ilmastonmuutokseen liittyvät juhlapuheet on nyt pidetty ja nyt on toiminnan aika.

- On globaali häpeä, että olemme edelleen tällaisessa tilanteessa, vaikka meillä on ollut riittävästi tutkittua tietoa jo pitkään. Ilmastoraportissa on meille kaikille ja erityisesti päättäjille erittäin vakava viesti siitä, että tavoite lämpenemisen hillitsemisestä kahteen asteeseen ei riitä, vaan tavoitteeksi pitää asettaa 1,5 astetta. Lisäksi on tiukennettava tavoitetta hiilineutraalisuuteen vuoteen 2035.

Rinne huomauttaa, että raportista selviää, että tavoitteen muutos on mahdollinen.

- Meillä on riittävästi tutkittua tietoa siitä, että tavoitteeseen päästään, jos on poliittista tahtoa. SDP:llä sitä on, Rinne sanoo.

SDP on esittänyt muun muassa kestävän kehityksen arvonlisäveroa, jonka avulla voidaan hillitä ylikulutusta ja ohjata kulutusta ja liikkumista kestävämpään suuntaan.

- Myös kestävän kehityksen verotuksesta on syytä käydä laajaa keskustelua. Ilmastonmuutos on ihmiskunnan kohtalonkysymys ja ratkaisujen aika on nyt. En sano tätä vain poliitikkona, vaan myös isänä ja isoisänä.

SDP Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma: Vastaako pormestarin talousarvioehdotus riittävästi kasvavan kaupungin tarpeisiin?10.10.2018 15:11Tiedote

Pormestari Vapaavuori on julkistanut tänään 10.10. ensi vuotta koskevan talousarvioesityksen. Esityksen jälkeen käynnistyvät puolueiden väliset talousarvioneuvottelut. ”Sosialidemokraatit odottavat kohentuneen verotulovirran käyttämistä nyt nimenomaan palveluihin. Haasteena on pysyykö Helsinki väestönkasvun vauhdissa mukana. Erityisesti lasten, nuorten sekä ikäihmisten palvelut vaativat huomiota”, sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma painottaa.

Toimituksille tiedoksi: Sanna Marinin kirjoitus koskien IPCC:n raporttia8.10.2018 08:58Tiedote

Tänään julkaistun kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportin viesti on selvä: Ilmastopolitiikan kunnianhimon tasoa on nostettava merkittävästi, jos aiomme pysäyttää ilmaston lämpenemisen alle kahteen asteeseen. Päästötavoitteita on korjattava ja päästöjä leikattava nykyistä enemmän nykyistä kiireellisemmällä aikataululla. Kyse on lastemme ja planeettamme tulevaisuudesta. Pariisin ilmastosopimuksessa sovittu 1,5 asteen lämpenemisen raja on nykyisillä toimilla ylittymässä jo vuonna 2040. Tänä vuonna syntyneet suomalaiset ovat tuolloin 22-vuotiaita. Ilmaston lämpeneminen keskimäärin 1,5 astetta tarkoittaa maapallon napa-alueiden lähellä oleville valtioille kuten Suomelle ilmaston lämpenemistä jopa 5 astetta. Siksi on meidän etumme, että maailman valtioiden ilmastotoimet ovat riittäviä ja etupainotteisia. Tämänhetkiset sitoumukset päästövähennyksistä johtavat yli kolmen asteen lämpenemiseen. Meidän väylämme vaikuttaa globaaliin ilmastokriisiin on Euroopan unioni ja siksi on Suomen etu,