Rinne vaatii laajaa pyöreän pöydän keskustelua kestävästä kehityksestä: "Nuoret mukaan"

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne haluaa poliitikkojen, tutkijoiden ja elinkeinoelämän lisäksi erityisesti nuoret keskustelemaan siitä, millä toimenpiteillä hiilineutraalisuuteen päästään jo vuonna 2035 ja miten lämpenemistä saadaan hillittyä 1,5 asteeseen.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vaatii laajaa pyöreän pöydän keskustelua kestävästä kehityksestä ja siitä, millä konkreettisilla toimenpiteillä hiilineutraalisuuteen päästään jo vuonna 2035 ja miten lämpenemistä hillitään 2 asteen sijaan 1,5 asteeseen.

- Keskusteluun tarvitaan tutkijoiden ja poliitikkojen lisäksi elinkeinoelämän, työntekijöiden, yritysten, järjestöjen ja koko kansalaisyhteiskunnan edustus. Ja ennen kaikkea keskusteluun tarvitaan mukaan nuoret eli ne ihmiset, joiden tulevaisuuteen ilmastopolitiikka vaikuttaa kaikkein eniten, Rinne sanoo.

Rinteen mukaan ilmastonmuutokseen liittyvät juhlapuheet on nyt pidetty ja nyt on toiminnan aika.

- On globaali häpeä, että olemme edelleen tällaisessa tilanteessa, vaikka meillä on ollut riittävästi tutkittua tietoa jo pitkään. Ilmastoraportissa on meille kaikille ja erityisesti päättäjille erittäin vakava viesti siitä, että tavoite lämpenemisen hillitsemisestä kahteen asteeseen ei riitä, vaan tavoitteeksi pitää asettaa 1,5 astetta. Lisäksi on tiukennettava tavoitetta hiilineutraalisuuteen vuoteen 2035.

Rinne huomauttaa, että raportista selviää, että tavoitteen muutos on mahdollinen.

- Meillä on riittävästi tutkittua tietoa siitä, että tavoitteeseen päästään, jos on poliittista tahtoa. SDP:llä sitä on, Rinne sanoo.

SDP on esittänyt muun muassa kestävän kehityksen arvonlisäveroa, jonka avulla voidaan hillitä ylikulutusta ja ohjata kulutusta ja liikkumista kestävämpään suuntaan.

- Myös kestävän kehityksen verotuksesta on syytä käydä laajaa keskustelua. Ilmastonmuutos on ihmiskunnan kohtalonkysymys ja ratkaisujen aika on nyt. En sano tätä vain poliitikkona, vaan myös isänä ja isoisänä.

SDP:n Marin: Sipilä elää omassa todellisuudessaan24.11.2018 15:12Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin sanoo, että keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä elää omassa todellisuudessaan, jossa syytellään muita siitä, mitä on itse tehty. Marinin mukaan Sipilän puoluevaltuustopuheessa mainitsemat asiat olivat täydellinen esimerkki ja varoitus juuri Sipilän hallituksen politiikasta. – Sipilä varoittelee populistisista ja valheellisista vaalilupauksista. Totuus on se, että Sipilä varoittelee äänestäjiä Keskustan ja nykyisen oikeistohallituksen tavasta toimia. Ennen vaaleja luvataan, että koulutuksesta ei leikata. Vaalien jälkeen koulutuksesta on leikattu miljardi. Ja nyt, kun vaalit lähestyvät, Keskustan puheenjohtaja kuvittelee, että suomalaiset olisivat unohtaneet kaiken tällä vaalikaudella tehdyn epäoikeudenmukaisen politiikan ja petetyt vaalilupaukset. Missä rinnakkaistodellisuudessa Sipilä oikein elää? – Jonkun pitäisi herättää Sipilä siihen todellisuuteen, missä ihmiset tällä hetkellä elävät. Suomalaiset ovat kurkkuaan myöten täynnä Sipil

Paatero: Kuntien erilaisuus on tunnistettava24.11.2018 10:46Tiedote

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero peräänkuuluttaa kuntien erilaisuuden tunnistamista. Paatero sanoo, että katsottaessa muuttovirtoja Suomen sisällä ja toisaalta kuntien taloudellista tilannetta, nähdään että kunnat erilaistuvat. Kaupungistuminen on yksi megatrendeistä maailmassa ja tämä näkyy myös Suomessa. Tätä suuntausta ei ole tarpeen vahvistaa tai toisaalta yrittää pysäyttää, vaan on etsittävä keinoja, joilla tilanteeseen voidaan vastata. – Koko Suomen pitämiseksi asuttuna on alueilla oltava elinvoimaisuutta, työpaikkoja, koulutustausta, asuntoja, palveluja ja liikenneinfraa. Keinoina tähän ovat sekä valtion että alueiden omat toimet. On huolehdittava maan eri osien saavutettavuudesta niin yrityksille kuin työntekijöille. Tilanteessa on tunnistettava että Suomessa on jo nyt ainakin neljän eri kategorian kuntia: yhtenä muiden pääkaupunkien kanssa kilpaileva metropolialue, vahvat kasvukaupungit, joiden vaikutus ulottuu myös ympäristökuntiin kuten hiem