Rinnekodin asumisverkosto uudistuu – uusia koteja Espooseen

Rinnekoti uudistaa asumisverkostoaan vastaamaan paremmin kehitysvammaisten asumisen nykyvaatimuksia. Parhaillaan on rakenteilla kaksi uutta asumisen tuen palveluja tarjoavaa yksikköä Espoon Viherlaaksoon. Uudet yksiköt Sointu ja Säde avautuvat syksyllä 2021 ja kumpikin tarjoavat uuden kodin 19 kehitysvammaiselle ja/tai autismikirjon henkilölle.

”Sointu ja Säde ovat kauniita ja esteettömiä koteja, joiden yhteistilojen toteutuksessa on otettu huomioon asiakkaidemme erityistarpeet. Lisäksi sisustuksessa luodaan asiakkaille mahdollisuuksia multisensorisiin aistielämyksiin”, kertoo palvelualuejohtaja Taru Salmi.

”Asukkaille uudet kodit tarkoittavat myös mahdollisuuksia omatoimisuuteen ja aktiiviseen arkeen. Jokaisen asukkaan asunnossa on tilava wc ja kylpyhuone, joita vanhoissa kodeissa kaikilla ei ollut”, Salmi jatkaa. Viherlaaksoon muuttaa asiakkaita osittain Rinnekodin muista yksiköistä, joiden toiminta lakkaa osana asumisverkoston uudistumista. Asukkaiden muuttoa helpottaa se, että tuttua henkilökuntaa siirtyy myös mukana.

Oma hyötypuutarha ja lähiympäristö aktivoivat arkea uudella tavalla

Viherlaakso on alueena rauhallinen pientaloalue, jossa on hyvät lähipalvelut ja kulkuyhteydet eripuolille pääkaupunkiseutua. Lähiympäristö mahdollistaa myös uudet harrastukset ja yhteistyön lähialueen eri toimijoiden kanssa.

Uusien asumispalveluyksiköiden pihamaalle tulee yhteinen hyötypuutarha. ”Puutarhassa oleilu tekee hyvää mielelle ja myös aito tekeminen sekä kasvun ihmeen seuraaminen tuo asiakkaillemme iloa”, uskoo Salmi.

”Puutarhassa on tekemistä koko vuodeksi: talvella suunnitellaan, keväällä voidaan aloittaa sisällä taimien kasvatus, kesällä seurata kasvua ja syksyllä nauttia yhteisestä sadosta. Asukaskokouksissa tullaan varmasti ideoimaan lisää yhteistä toimintaa, kertoo Salmi.

Osaava henkilökunta asiakkaiden arjen tukena

Rinnekodin asumisen tuen palveluissa työskentelee yksikön johtajan lisäksi sekä muita sote-alan amk-tutkinnon suorittaneita. Meillä työskennellään moniammatillisena tiiminä, jossa eri sote-alan ammattilaiset rikastuttavat työyhteisön osaamista ja monipuolistavat palveluamme asiakkaillemme.

”Osa henkilökunnasta muuttaa asiakkaiden mukana ja vaikka kyseessä uudet yksiköt, niin ihan alusta ei kaikkea lähdetä opettelemaan”, kertoo Salmi. Asiakkaille tutut työntekijät tuntevat asiakkaiden erityistarpeet, rutiinit, huolet ja ilon aiheet. Se tuo ennakoitavuutta ja vakautta arkeen.

”Meillä on mukava kehittämismyönteinen ilmapiiri yksiköissä ja sitä toivon myös Sointuun ja Säteeseen. Ihan jokaisella työntekijällämme on mahdollisuus ideoida ja toteuttaa asioita niin asiakkaiden kanssa kuin omaan työhönsä liittyen.”

Asumispalveluyksiköiden Soinnun ja Säteen henkilökunnan rekrytointi käynnistyy keväällä 2021. Tällä hetkellä avoinna oleviin Rinnekodin työpaikkoihin voit tutustua Rinnekodin verkkosivuilla tai seuraamalla instagramissa @diakoissalaitoksenduunit -tiliä.

Virtuaalimatkojen kautta digitaitoja ja osallisuutta - kansainvälisesti palkittu oppimisalusta Rinnekodin asiakkaiden käytössä 9.3.2021 09:43:21 EET | Tiedote

Rinnekoti panostaa asiakkaiden digitaitojen ja osallisuuden edistämiseen ottamalla käyttöön kansainvälisesti palkitun suomalaisen oppimisalustan Lyftan. Helsingissä ja Tampereella toimivien toimintayksiköiden asiakkaat sekä Rinnekodin etänä järjestettävän päivätoiminnan eli Etälive-lähetysten asiakkaat pääsevät vierailemaan eri maissa, tapaamaan uusia henkilöitä ja syventämään tietämystään maailmasta digitaalisella oppimisalustalla. Korona pandemialla on väistämättä vaikutuksia myös kehitysvammaisten asiakkaiden hyvinvointiin ja osallisuuteen. Vastapainona poikkeustilanteesta johtuvalle epävarmuudelle ja yksinäisyydelle on erityisen tärkeää tarjota asiakkaille mahdollisuutta harjoittaa digitaitoja sekä kokea yhteisöllisyyttä. Tähän tarkoitukseen Rinnekoti kokeili Lyftan digitaalista oppimisalustaa viime vuonna. Rinnekodin ohjaajat ja asiakkaat ottivat palvelun innostuneesti vastaan ja käyttöä on hyvien kokemusten ansiosta laajennettu.

Rinnekodin lapsi- ja perhepalvelut laajenevat Ouluun4.2.2021 13:27:45 EET | Tiedote

Rinnekodin lapsi ja perhepalvelut laajenevat Oulun ja rakennustyöt ovat käynnistyneet. Uusien yksiköiden Kasvunkoti Kanervan ja pienryhmäkotien Hillan ja Pyryn on tarkoitus avautua loppuvuodesta 2021. Rinnekoti on osa Helsingin Diakonissalaitoksen yhteiskunnallista konsernia. Niin Rinnekodilla kuin Diakonissalaitoksella on pitkä asiantuntemus lapsi- ja perhepalvelujen tuottamisessa. Kasvunkoti Kanerva on lasten sijaishuollon yksikkö, jossa tarjoamme ympärivuorokautista tehostettua asumista kehitysvammaisille ja autismikirjon lapsille. Pienryhmäkodit Hilla ja Pyry tarjoavat ympärivuorokautista tehostettua asumista alle 18-vuotiaille kehitysvammaisille lapsille ja nuorille tilanteissa, joissa lapsen asuminen oman perheen kanssa ei ole mahdollista lapsen vammaisuuteen liittyvien erityistarpeiden vuoksi.

Asiakaskohtaamisiin käytetty aika näkyväksi - Rinnekoti ja Memocate aloittavat yhteistyön13.1.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Rinnekoti ja Helsingin yliopistosta lähtöisin oleva SOTE-alalla toimiva startup-yritys Memocate Oy aloittavat yhteistyön, jonka tavoitteena on tutkia ja kehittää asiakaskokemusta, vuorovaikutusta sekä palveluja. Pilottitutkimus käynnistyy tammikuun aikana kolmessa Rinnekodin yksikössä, joissa tarjotaan asumisen tuen palveluja kehitysvammaisille ja autismikirjon henkilöille. Pilottitutkimuksen tuloksia odotetaan kevään 2021 aikana.

Rinnekoti laajentaa Lahteen1.7.2019 09:44:17 EEST | Tiedote

Rinnekoti avaa heinäkuussa Lahteen ympärivuorokautista palveluasumista kehitysvammaisille ja autisminkirjon henkilöille tarjoavan Teemunkodin. On hienoa, että Rinnekoti laajenee maantieteellisesti uudelle alueelle, Päijät-Hämeeseen. Olemme Suomen suurin kehitysvammaisille asiakkaille palveluja tarjoava yhteiskunnallinen yritys, jonka laajan palveluverkoston avulla pystymme tukemaan asiakasta sekä arjessa että kuntoutumisen polulla.