Rinnekodin käänteentekevä vuosi 2017

Rinnekoti-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 79,5 miljoonaa euroa ja tilikaudelta syntyi voittoa 3,7 miljoonaa. Toimitusjohtaja Anu Kallio kuvaa vuotta käänteentekeväksi. - Ripeä tarttuminen epävakaan tilanteen tervehdyttämiseksi kantoi hedelmää. Onnistuimme kääntämään talouden kehityksen positiiviseksi. Kiitos kuuluu kaikille rinnekotilaisille. Vuoden 2017 tulos osoittaa, että Rinnekodin toiminnan menestys on turvattu muuttuvassa toimintaympäristössä. - Kykymme vastata entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin ja toimialan muutoksiin on nyt varmistettu. Kallio katsoo luottavaisesti tulevaan, sillä kasvun eväät on luotu.

- Strategisen tahtotilan kirkastaminen ja ripeä toimeenpano yhdessä avoimen viestinnän kanssa ovat olleet muutosten läpiviennissä avaintekijöitä. Nyt voi todeta, että muutosjohtamisessa onnistuttiin, sanoo Kallio.

Rinnekodin strategian mukaisesti toiminnassa korostuvat entisestään asiakaskokemus, palvelujen vaikuttavuus ja toiminnan kannattavuus. - Strategian tavoitteena on Rinnekodin kilpailukyvyn varmistaminen ja siten toiminnan pitkäjänteinen kehittäminen. Luovuimme palveluista ja toiminnoista, jotka eivät enää tukeneet Rinnekodin uudistetun strategian tavoitteita ja painopisteitä. Useita tukitoimintoja, kuten kiinteistö- ja siivouspalveluita päätettiin toteuttaa jatkossa kumppaneiden kanssa. Kumppaneilla oli tärkeä rooli myös muutoksen onnistumisessa, kiittelee Kallio.

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija ja viidenneksi suurin hoiva-alan yritys. Rinnekoti on yhteiskunnallinen yritys. Yhteiskunnallisena yrityksenä toiminnan tuotto palautuu asiakkaiden hyväksi, kun Rinnekoti kehittää palveluja kehitysvammaisille ja autismikirjon henkilöille, ja huolehtii ammattitaitoisen henkilökunnan hyvinvoinnista ja kouluttamisesta.

Toimitusjohtaja Anu Kallio kertoo Rinnekodin vuodesta 2017 videolla, joka on katsottavissa: https://youtu.be/BEJAdeQ3sIk

Keskeiset talousluvut, Rinnekoti-konserni:

2017    2016
 Tilikauden liikevaihto    79,5 M€    75,7M€
 Tilikauden tulos     3,7 M€    -2,7 M€
 Henkilöstö    1120    1195

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Taina Rönnqvist, viestintäpäällikkö
044 762 1992

Rinnekodin vuosi 2017
Toimitusjohtaja Anu Kallion katsaus vuoteen 2017
Siirry videokanavalle

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija ja Suomen viidenneksi suurin hoiva-alan yritys. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää noin 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihtomme noin noin 80 miljoonaa euroa. Työllistämme yli 1100 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys.

Lue lisää julkaisijalta Rinnekoti-Säätiö

Maurinkoti avautui - oman näköinen elämä on tärkeää vaikeasti vammaisellekin henkilölle20.6.2018 10:24Tiedote

Rinnekoti avasi uuden moni- ja vaikeavammaisten henkilöiden asumisyksikön Maurinkodin Alppikadulle, Rinnekodin alkujuurille. Maurinkodin 20 asiakasta pääsivät muuttamaan viime viikolla uuteen kotiinsa. Maurinkodissa eletään asiakkaiden näköistä elämää jokaisen yksilölliset tarpeet huomioiden. Yksikkö työllistää reilu parikymmentä sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Maurinkodin palveluesimies Taru Åkerfelt kertoo muuton jälkeisistä tunnelmista.

Perinnöllisyyslääkäri Helena Kääriäisen elämäntyötä juhlitaan ”Samanlaiset, erilaiset ja me muut” -seminaarissa29.5.2018 07:30Tiedote

Professori Helena Kääriäinen on yksi Suomen perinnöllisyyslääketieteen edelläkävijöistä. Hän on tehnyt merkittävän uran perinnöllisten sairauksien parissa, minkä kunniaksi järjestetään juhlaseminaari ”Samanlaiset, erilaiset ja me muut”. Seminaari tuo yhteen asiantuntijoita eri aloilta pohtimaan erilaisuutta ja samanlaisuutta monista eri näkökulmista.

Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingin Alppikadulla16.5.2018 14:20Tiedote

Rinnekodin lasten ja perheiden palvelut laajentuvat, kun uudet toimintayksiköt Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingissä Alppikadulla, Töölönlahden rannalla. -Toimintamme alkoi aikanaan Alppikadulla ja nyt on hienoa palata juurillemme. Avaamme uudet toimintayksiköt, joilla vastaamme palvelujemme kasvaneeseen tarpeeseen. Lasten ja perheiden palveluillamme tuetaan ensisijaisesti erityislasten perheitä, jotta he jaksavat arjessa paremmin, kertoo palvelupäällikkö Eva Keskilammi.

Jyri on osa meitä – oma selkeä vastuu motivoi työharjoittelijaa8.5.2018 12:35Tiedote

-Töihin on mukava tulla, kun työkaverit moikkaavat, kertoo 26-vuotias Jyri Junnikkala. Hän on työharjoittelussa Pitskun Kanttiinissa. -Mun työpäivään kuuluu vesien ja juomalasien laitto aamulla, ennen kuin lounasaika alkaa, Jyri kertoo. Työpäivä on lyhyt, vain puolitoista tuntia. Juuri sen pidempään voimavarat eivät tällä hetkellä riittäisi. Jyrin vastuulla on yksi vilkkaan lounasravintolan aamun työvaiheista. Työtehtävä on selkeä ja sen voi hoitaa omaan tahtiinsa. Pitskun Kanttiini omistaja Kirsi Lehtisellä on kokemusta osatyökykyisten palkkaamisesta sekä työharjoittelijoita että työkokeilijoista jo vuosia. -Ravintola-alalta löytyy monia sopivan kokoisia työtehtäviä ja vastuita, joita voidaan opetella työharjoittelijoiden kanssa. Kyse on pikemminkin siitä, että löytyy sopiva henkilö ja yrityksellä on halua kantaa tällä tavoin yhteiskuntavastuuta, sanoo Lehtinen. Heikommassa työmarkkina-asemassa olevan henkilön on vaikea päästä töihin, jos siitä ei ole mitään kokemusta, jatkaa Lehtinen

Ensimmäiset asukkaat ovat muuttaneet Nummelan Niittypeltoon9.4.2018 12:20Tiedote

Rinnekoti on avannut uuden asumispalveluyksikön kehitysvammaisille henkilöille Nummelaan. - Uudessa Niittypellon yksikössä on modernit, valoisat, esteettömät asunnot ja ne täyttävät kaikki kehitysvammaisille henkilöille asetetut asumisen laatusuositukset. Niittypellon asukkaat muuttavat uusiin koteihin porrastetusti pitkin kevättä, muutama koti etsii vielä uusia asukkaita. Ihanaa on ollut nähdä sitä onnea ja iloa, mitä uusi koti on kunkin kasvoille tuonut, kuvailee palvelupäällikkö Mari Pietarinen.