Rinnekoti laajentaa Lahteen

Rinnekoti avaa heinäkuussa Lahteen ympärivuorokautista palveluasumista kehitysvammaisille ja autisminkirjon henkilöille tarjoavan Teemunkodin. On hienoa, että Rinnekoti laajenee maantieteellisesti uudelle alueelle, Päijät-Hämeeseen. Olemme Suomen suurin kehitysvammaisille asiakkaille palveluja tarjoava yhteiskunnallinen yritys, jonka laajan palveluverkoston avulla pystymme tukemaan asiakasta sekä arjessa että kuntoutumisen polulla.

Uusi viihtyisä Teemunkoti sijaitsee Lahden Kärpäsenmäessä, jossa on hyvät lähipalvelut sekä hyvät yhteydet kaupungin keskustaan. Teemunkodissa on valoisat ja ilmavat yhteiset tilat sekä upea sisäpiha, jossa on asiakkaiden turvallista ulkoilla.
Teemunkodissa asuu yhteensä 14 asiakasta omissa yksiöissään. Teemunkodin asunnot ovat tilavia ja osassa on mahdollisuus omaan pihaterassiin. Talossa on myös oma saunaosasto uima-altaineen, jota Teemunkodin asiakkaat voivat käyttää sopimuksen mukaan.
-Teemunkodin toiminnan lähtökohtana on asiakkaiden oman näköisen ja yksilöllisen elämän mahdollistaminen. Kodin arki ja toimintatavat rakennetaan asukkaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan, sanoo palvelualuejohtaja Essi Rasehorn.

Rinnekoti tuo uudenlaisen erityislasten asumispalvelun Lahteen

Rinnekodin toiminta on käynnistynyt kehitysvammaisten lasten hoidosta ja huolenpidosta. Kehitysvamma-alan suurimpana toimijana Rinnekodin asiantuntijat ovat kehittäneet erityislasten ja perheiden palveluja.
- Olemme tunnettuja mm. lasten pienryhmäasumisen ja tilapäishoidon palveluista sekä lastensuojelun sijaishuollon palveluista, kertoo palvelualuejohtaja Miia Lipponen.
Kasvunkoti Teemu tarjoaa sijaishuoltoa kehitysvammaisille ja autisminkirjon erityistarpeisille lapsille ja nuorille. Kasvunkoti Teemussa asuu erityisen vaativaa hoitoa ja ohjausta tarvitsevia lapsia ja nuoria, joiden palvelu suunnitellaan yksilöllisesti jokaiselle lapselle erikseen.
-Huolellinen suunnittelu takaa lapsen yksilöllisen kasvun ja kehittymisen. Kaiken keskiössä on lapsi sekä hänen verkostonsa. Panostamme mukavaan yhdessäoloon, leikkimiseen, ulkoiluun ja erilaisiin retkiin. Työskentelymme on moniammatillista, perhekeskeistä ja vanhempia osallistavaa.
Kasvunkoti Teemu avautuu heinä-elokuun vaihteessa.

Johanna Haaga-Shrestha
viestintäkoordinaattori
johanna.haaga-shrestha@rinnekoti.fi

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija ja Suomen neljänneksi suurin hoiva-alan yritys. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää noin 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihtomme noin noin 80 miljoonaa euroa. Työllistämme yli 1100 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys.

Lue lisää julkaisijalta Rinnekoti-Säätiö

Rinnekodin tulos vuodelta 2018 antaa eväitä kasvuun2.4.2019 15:35:10 EESTTiedote

Rinnekoti-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 83,1 miljoonaa euroa ja tilikaudelta syntyi voittoa 5,6 miljoonaa. Toimitusjohtaja Anu Kallio on tyytyväinen säätiön 91. toimintavuoden tulokseen ja kertoo sen antavan eväitä kasvulle. Rinnekodin tavoitteena on uudistua ja uudistaa myös koko toimialaa, sanoo Kallio. Toiminnan painopisteenä vuonna 2018 oli vastuullisuus ja palveluiden kehittäminen sekä kestävän pohjan rakentaminen, jotta maantieteellinen laajentuminen mahdollistuisi tulevina vuosina.

Pilottitutkimus vahvisti: Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä28.8.2018 09:04:14 EESTTiedote

Rinnekoti ja Sailer Oy käynnistivät toukokuussa 2018 ainutlaatuisen pilottitutkimuksen, jossa yhdistettiin digitaalinen tunteiden ja stressitasojen mittaaminen videografiseen laadulliseen tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää paremmin asiakkaan tunteita ja sitä kautta luoda parempaa asiakasymmärrystä. Tutkimuksessa käytettiin viikon ajan älysormusta*, joka mittasi sympaattisen hermoston toimintaa. Pilotti-tutkimuksessa mukana oli kolme vaikeasti kehitysvammaista henkilöä, jotka kommunikoivat varhaisen vuorovaikutuksen keinoin** ja kuusi heidän kanssaan työskentelevää ohjaajaa. Pilottitutkimus nosti esiin arvokasta tietoa hoitohenkilökunnan sekä vaikeasti kehitysvammaisten henkilöiden, jotka eivät pysty kommunikoimaan puheella, tunteista, stressitasoista ja palautumisesta. Pelkkä kerätty data ei kuitenkaan riitä parantamaan henkilön elämänlaatua. Syvähaastattelemalla, analysoimalla ohjaajien pitämiä päiväkirjoja ja älysormuksen keräämää dataa, voidaan lisätä asiakasymmärrys