Rinnekoti tuo uudet lasten ja perheiden palvelut Turkuun

Rinnekoti rakentaa parhaillaan uusia lapsi- ja perhepalvelujen yksiköitä Turkuun. Palvelut kehitysvammaisille sekä autismikirjon lapsille ja nuorille avautuvat tammikuussa 2022. Pienryhmäkoti Nanna on tarkoitettu hoidollisille kehitysvammaisille lapsille, Kasvunkoti Knut on sijaishuollon palveluja tarjoava yksikkö ja Omakoti Soili tarjoaa asumisvalmennusta aikuistuville ja itsenäistyville nuorille. Rinnekoti on johtava kehitysvamma-alan toimija ja osa Diakonissalaitoksen yhteiskunnallista konsernia.

Pienryhmäkodin arki jaetaan vanhempien kanssa

Pienryhmäkoti Nanna on tarkoitettu erityisen vaativaa hoitoa ja ohjausta tarvitsevia kehitysvammaisille ja autismikirjon lapsille ja nuorille. ”Pienryhmäkodissa asutaan yhteisöllisesti, mutta silti jokaisella lapsella on yksilöllisesti sisustettu oma huone. Huoneessa on tilaa niin lapsen tarvitsemille apuvälineille, kuin omille leluille ja harrastusvälineille”, kertoo Eva Keskilammi, joka toimii palvelualuejohtajana.

”Vaikka vaikeasti vammainen lapsi ei voi asua kotona, se ei tarkoita kuitenkaan siteiden katkeamista biologisiin vanhempiin”, Keskilammi kertoo. ”Lapsen elämää ja palveluja suunnitellaan yhdessä vanhempien kanssa. Vanhemmat ja sisarukset ovat aina tervetulleita vierailemaan pienryhmäkodissa sekä osallistumaan esimerkiksi yhteisiin retkiimme. Pidämme yhteyttä toiveiden mukaan, vaikka päivittäin ja jaamme näin lapsen arkea yhdessä. Tuemme myös vanhempia siinä, että lapsi voi käydä kotonaan.”

Pienryhmäkodeissa eletään mahdollisimman normaalia elämää. Lapset käyvät koulussa ja harrastuksissa sekä osallistuvat yksikön arjessa kodin askareisiin, kukin omien kykyjensä mukaisesti. Rinnekodilla on vastaavia pienryhmäkoteja mm. Helsingissä, Espoossa, Lahdessa ja Vaasassa.

Kasvunkodissa tuetaan tekemään valintoja ja kokeilemaan uusia asioita

Turkuun rakentuva Kasvunkoti Knut on seitsemän paikkainen, ympärivuorokautista hoitoa tarjoava sijaishuollon yksikkö, jossa kehitysvammaisten ja autismin kirjon lasten ja nuorten yksilölliset avuntarpeet otetaan huomioon.

”Lapset käyvät koulua ja harrastavat. Jokaista lasta myös kannustetaan ja tuetaan omatoimisuuteen. Heitä tuetaan tekemään valintoja ja kokeilemaan uusiakin asioita turvallisesti ohjaajan kanssa. Jokaiselle lapselle nimetään omaohjaaja”, kertoo Keskilammi.

”Kasvunkodeissamme työskentelee lastensuojelun ja kehitysvammatyön ammattilaisia, joilla on halu aidosti kulkea lasten rinnalla ja tukea heidän kasvua sekä kehitystä”, Keskilammi kertoo.

Omakoti Soili tukee nuoren itsenäistymistä ja aikuistumista

Tomas Öhman luotsaa Espoossa Omakoti-konseptilla toimivaa yksikköä, Omakoti Sofiaa, jossa 15 nuorta opettelee itsenäistymistä ja elämän hallintaa. Omakoti -konseptilla rakentuva yksikkö on nuorten koti, jossa itsenäistä asumista harjoitellaan suunnitellusti ja tavoitteellisesti. Asumisharjoittelu suunnitellaan jokaisen nuoren yksilöllisen tuen tarpeen pohjalta.

”Nuoren itsemääräämisoikeus on asia, jota kunnioitamme. Palvelun sisältöä sekä nuoren tulevaisuutta suunnitellaan yhdessä nuoren ja hänen lähiverkostonsa kanssa. Jokaisen nuoret tavoitteet ovat yksilölliset. Seuraava koti voi olla esimerkiksi tuettu asumisen palvelu tai vaikkapa ryhmäkotiasuminen. Yksikkö tarjoaa lisäksi sijaishuollon jälkihuollon palveluja 18-25 vuotiaille tukea tarvitseville nuorille. Meiltä nuori saa hyvät eväät seuraavaan kotiinsa”, Öhman kertoo.

”Meillä eletään arkea nuorten ehdoilla. Toiset tarvitsevat tukea enemmän, ja yhteisöllisyys myös kannustaa nuoria”, Öhman kertoo. Turkuun perustettava Omakoti Soili saa tukea Öhmanilta, joka tulee toimimaan tulevan yksikönjohtajan mentorina.

Virtuaalimatkojen kautta digitaitoja ja osallisuutta - kansainvälisesti palkittu oppimisalusta Rinnekodin asiakkaiden käytössä 9.3.2021 09:43:21 EET | Tiedote

Rinnekoti panostaa asiakkaiden digitaitojen ja osallisuuden edistämiseen ottamalla käyttöön kansainvälisesti palkitun suomalaisen oppimisalustan Lyftan. Helsingissä ja Tampereella toimivien toimintayksiköiden asiakkaat sekä Rinnekodin etänä järjestettävän päivätoiminnan eli Etälive-lähetysten asiakkaat pääsevät vierailemaan eri maissa, tapaamaan uusia henkilöitä ja syventämään tietämystään maailmasta digitaalisella oppimisalustalla. Korona pandemialla on väistämättä vaikutuksia myös kehitysvammaisten asiakkaiden hyvinvointiin ja osallisuuteen. Vastapainona poikkeustilanteesta johtuvalle epävarmuudelle ja yksinäisyydelle on erityisen tärkeää tarjota asiakkaille mahdollisuutta harjoittaa digitaitoja sekä kokea yhteisöllisyyttä. Tähän tarkoitukseen Rinnekoti kokeili Lyftan digitaalista oppimisalustaa viime vuonna. Rinnekodin ohjaajat ja asiakkaat ottivat palvelun innostuneesti vastaan ja käyttöä on hyvien kokemusten ansiosta laajennettu.

Rinnekodin lapsi- ja perhepalvelut laajenevat Ouluun4.2.2021 13:27:45 EET | Tiedote

Rinnekodin lapsi ja perhepalvelut laajenevat Oulun ja rakennustyöt ovat käynnistyneet. Uusien yksiköiden Kasvunkoti Kanervan ja pienryhmäkotien Hillan ja Pyryn on tarkoitus avautua loppuvuodesta 2021. Rinnekoti on osa Helsingin Diakonissalaitoksen yhteiskunnallista konsernia. Niin Rinnekodilla kuin Diakonissalaitoksella on pitkä asiantuntemus lapsi- ja perhepalvelujen tuottamisessa. Kasvunkoti Kanerva on lasten sijaishuollon yksikkö, jossa tarjoamme ympärivuorokautista tehostettua asumista kehitysvammaisille ja autismikirjon lapsille. Pienryhmäkodit Hilla ja Pyry tarjoavat ympärivuorokautista tehostettua asumista alle 18-vuotiaille kehitysvammaisille lapsille ja nuorille tilanteissa, joissa lapsen asuminen oman perheen kanssa ei ole mahdollista lapsen vammaisuuteen liittyvien erityistarpeiden vuoksi.

Asiakaskohtaamisiin käytetty aika näkyväksi - Rinnekoti ja Memocate aloittavat yhteistyön13.1.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Rinnekoti ja Helsingin yliopistosta lähtöisin oleva SOTE-alalla toimiva startup-yritys Memocate Oy aloittavat yhteistyön, jonka tavoitteena on tutkia ja kehittää asiakaskokemusta, vuorovaikutusta sekä palveluja. Pilottitutkimus käynnistyy tammikuun aikana kolmessa Rinnekodin yksikössä, joissa tarjotaan asumisen tuen palveluja kehitysvammaisille ja autismikirjon henkilöille. Pilottitutkimuksen tuloksia odotetaan kevään 2021 aikana.