Riskirahapelaamisen määrän puolittaminen on tehokas keino ehkäistä rahapeliongelmia

Tehokkain tapa vähentää rahapelihaittoja ja peliongelmia on ehkäistä niitä ennalta. Melkein kolme miljoonaa 15-74 -vuotiasta suomalaista pelaa rahapelejä, ja heistä joka seitsemäs (397 000) pelaa riskitasolla. Riskitason rahapelaaminen edeltää usein varsinaisen rahapeliongelman kehittymistä. Riskitason rahapelaamisen tunnistamisella on mahdollista vaikuttaa tehokkaasti tulevien rahapeliongelmien syntyyn.

Maltillisen rahapelaamisen ja ongelmallisen rahapelaamisen väliin sijoittuvat riskitasolla rahapelaavat. Riskitason rahapelaaminen tarkoittaa pelaamista, joka aiheuttaa yksittäisiä haittoja, jotka eivät ole vielä merkittäviä tai laajamittaisia. Haitat voivat olla esimerkiksi taloudellisia, ajankäytöllisiä tai sosiaalisia.

–– Rahapelaamiseen on käytetty enemmän rahaa kuin oli tarkoitus, pelaamisen parissa on mennyt enemmän aikaa kuin piti, tai rahapelaaminen on aiheuttanut riitoja läheisten kanssa. Haitat eivät kuitenkaan täytä vielä ongelmapelaamisen tai peliriippuvuuden kriteereitä, sanoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n rahapelihaittayksikön päällikkö Riitta Matilainen.

Kaikille riskitasolla pelaaville ei kehity rahapeliongelmaa, mutta suurin osa ongelmallisesti pelaavista on todennäköisesti ollut joskus riskitasolla pelaava.

–– Siksi pitää panostaa juuri riskitason rahapelaamisen vähentämiseen ja sen mahdollisimman varhaiseen tunnistamiseen. Näin saamme vähennettyä myös niiden ihmisten määrää, joille kehittyy rahapeliongelma tai rahapeliriippuvuus, Matilainen jatkaa.

Rahapelaaminen aiheuttaa ongelmia 60 000 suomalaiselle ja 52 000 on syntynyt rahapeliriippuvuus. EHYTin Puolitetaan riskit – tuplataan toimet -kampanjassa nostetaan esiin, miten tärkeää on tunnistaa riskitason rahapelaaminen ja puuttua siihen ajoissa vakavampien ongelmien ehkäisemiseksi. Kampanja nostaa valtakunnalliseksi tavoitteeksi riskirahapelaamisen määrän puolittamisen.

–– Yhteisillä, tutkitusti vaikuttavilla toimilla ja päätöksillä tämä on mahdollista. Rahapeliongelman kanssa kamppailevia ihmisiä pitää tietysti auttaa kaikin mahdollisin tavoin. Mutta kaikkein tärkeintä on, ettei ongelmaa pääsisi ikinä syntymään, Matilainen toteaa.

Kolme oleellista keinoa tavoitteen saavuttamiseksi ovat rahapelaamisen puheeksiotto kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakastilanteissa, sekä rahapelipolitiikka, joka ei kannusta rahapelaamiseen ja luo puitteet haittojen ehkäisylle. Lisäksi on huolehdittava siitä, että riskitason rahapelaajille on matalan kynnyksen apua tarjolla. Tulevilla hyvinvointialueilla tulee olla riittävät resurssit ja osaaminen rahapelihaittoja ehkäisevään työhön.

Ehkäisevä rahapelihaittatyö on osa Ehkäisevän päihdetyön lakia. Riskitason rahapelaamisen ehkäisy kuuluu myös rahapelipoliittiseen ohjelmaan.

Elimäenkatu 17-19

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii koko maassa ja koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja. Työmme pohjautuu tutkittuun tietoon ja näyttöön perustuviin menetelmiin.

Nikotiiniton Suomi saavutetaan nuorten ympäristöihin vaikuttamalla1.2.2023 08:40:00 EET | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama tupakka- ja nikotiinipolitiikan kehittämistyöryhmä julkisti eilen kehittämisehdotuksensa lakimuutoksiksi ja muiksi toimenpiteiksi, joiden tarkoituksena on tukea ja edistää tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppumista Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Erityisen kannatettavia ovat EHYT ry:n näkemyksen mukaan toimenpide-ehdotukset, jotka liittyvät nuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön aloittamisen ehkäisyyn.