Risto Isomäen ”Mitä koronapandemian jälkeen” ilmestyy laajennettuna painettuna kirjana

”Mitä koronapandemian jälkeen käsittelee juuri sitä, mitä koko maailma pohtii juuri nyt. Kirjassa pohditaan, miten maailma voisi käyttää pandemiaa hyväkseen erilaisten ongelmien ratkaisussa ja mitä pandemian jälkeen voidaan tehdä.” – Ylen aamu

Mitä koronapandemian jälkeen ilmestyi toukokuussa 2020 e- ja äänikirjana ja 15.3.2021 ilmestyy painettu, laajennettu laitos. Osa luvuista on kokonaan uusia ja osa päivitettyjä versioita. Yksi uusista luvuista kuvaa, miten Isomäen oma yritys vältellä koronavirusta päättyi noloon ja kivuliaaseen mahalaskuun, kun tarttuvammaksi muuttunut virus pääsi livahtamaan hänen kotiinsa joulun alla.

Isomäki analysoi miten uusi koronavirus muuntuu ja onko virus muuttunut vähemmän vaaralliseksi, kun olemme eri tavoin hidastaneet sen leviämistä. Hän pohtii miten koronapandemia jatkossa etenee ja miten hyvän ja pitkäaikaisen suojan markkinoille jo tulleet rokotteet antavat. Isomäki varoittaa, että jos annamme koronavirusten levitä turkistarhoissa tai muunlaisissa eläintehtaissa, ne pystyvät tuottamaan uusia muunnoksia niin nopeasti, että pandemia todennäköisesti pitkittyy.

Risto Isomäki on kuitenkin optimistinen: Eri puolilla maailmaa elävät ihmiset eivät ole ehkä koskaan aikaisemmin kokeneet olevansa niin selkeästi samassa veneessä, kuin vuoden 2020 aikana. Koronaviruspandemian opetukset ja uudet menettelytapamme voivat auttaa ratkaisemaan muita suuria ongelmia, kuten sen, että antibioottien teho ei enää laskisi, vaan alkaisi jälleen kasvaa. Yhteiskunnan väliaikaisen pysähtymisen aiheuttama järkytys ja sen antama miettimisaika voi auttaa meitä myös ilmastokaaoksen torjumisessa. Pandemian jälkeinen elvytys voi saada valtiot ottamaan käyttöön kansalaispalkan ja Euroopan keskuspankin toimimaan niin kuin se olisi oikea keskuspankki.

Risto Isomäki on arvostettu tieto- ja tieteiskirjailija, joka on kirjoittamisen ohessa tehnyt vuosikymmeniä vapaaehtoistyötä tarttuvien tautien ja HIV/AIDS:in torjunnassa. Hänelle myönnettiin Tiedonjulkistamisen elämäntyöpalkinto 2020 erittäin merkittävästä ja pitkäaikaisesta tiedonjulkistamisesta myös taiteen ilmaisukyvyn keinoin maan, meren ja ilmaston puolestapuhujana.

Isomäen uusin romaani on syksyllä 2020 ilmestynyt Vedenpaisumuksen lapset ja tuorein tietokirja on juuri ilmestynyt Ruoka, ilmasto ja terveys.

Haastattelupyynnöt:
riikka.kamppi@intokustannus.fi, 0405729733