Risto Rautavan muotokuva julkistettiin HSL:n tiloissa

Valokuvaaja Lauri Erikssonin kuvaama muotokuva HSL:n hallituksen edellisestä puheenjohtajasta Risto Rautavasta paljastettiin HSL:n toimitiloissa Pasilassa tiistaina 13.2.

Rautava toimi HSL:n hallituksen puheenjohtajana vuosina 2013–2017. HSL:n hallituksen nykyinen puheenjohtaja Tatu Rauhamäki totesi, että HSL:n hallituksen puheenjohtajan tehtävä on haastava. ”Siinä on osattava sovittaa yhteen kuntien ja eri sidosryhmien intressejä siten, että saavutetaan Helsingin seutua parhaalla mahdollisella tavalla palveleva kokonaisuus. Rautava onnistui tässä työssä omalla puheenjohtajakaudellaan hienosti”, Rauhamäki kiitteli puheessaan.

Rautava itse muistelee kauttaan HSL:n hallituksen puheenjohtajana hyvillä mielin: ”HSL:n hallituksessa eri kuntien edustajat tekevät hyvää yhteistyötä ja päätöksiä alueen asukkaiden parhaaksi. Haasteena on resurssien ja palveluiden yhteensovittaminen, ja tämä keskustelu jatkuu varmasti tulevaisuudessakin. Uskon, että uudet digitaaliset palvelut tulevat käyttöön nopeammin kuin osaamme nyt kuvitellakaan. Pidän erityisen hienona, että HSL on lähtenyt mukaan näihin uusiin hankkeisiin.”

Kuvan ottanut Lauri Eriksson kertoo, että halusi yhdistää muotokuvassa Rautavan pitkän uran kaupunkisuunnittelun parissa ja HSL:n nykyaikaisen liikkumisen strategian. ”Muotokuvassa vuorottelevat Helsingin historia ja nykyaika. Kuvauspaikka on osa historiallista Helsinkiä, ja taustalla näkyy öinen ja elävä kaupunki, jossa liikkuu sekä jalankulkijoita että joukkoliikennettä.”

Risto Rautavan muotokuva jatkaa hallituksen puheenjohtajien valokuvasarjaa HSL:n hallituksen kokoushuoneen seinällä. Entuudestaan esillä ovat Timo Jaatisen ja Tatu Rauhamäen muotokuvat, jotka nekin on ottanut Lauri Eriksson.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, p. 050 565 8884, suvi.rihtniemi@hsl.fi

Lehdistökuva Risto Rautavan muotokuvasta

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Liikenteen päästöjä voidaan leikata nopeasti – kaikki keinot ja toimijat tarvitaan mukaan, jotta päästöt saadaan puolitettua Helsingin seudulla12.12.2018 12:20Tiedote

HSL on sitoutunut leikkaamaan joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on lisätä tuntuvasti sähköbusseja HSL:n tilaamassa liikenteessä. Myös Helsingin seudun asukkaat haluavat liikenteen päästöt alas: 87 prosenttia Helsingin seudulla maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-barometrin vastaajista oli sitä mieltä, että ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen päästöjä pitää vähentää. Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019 –luonnos tukee vahvasti liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä.