Robert Åsbacka avslutar trilogin om människan och välfärdssamhället i förfall

"Jag ville hem. Problemet var att jag inte visste var hem fanns." Erik kämpar vidare i Takläggarna.

När sommar övergår i höst får Erik uppdraget att leverera takvirke till ett kollektiv i Sörmland. Där finns karriärkonsulten Elisabet från Glömda rum, Roffe, gammal kåkfarare, Achim, klimatflykting från Tyskland som funnit sin plats som dräng hos grannen, samt en liten kärnfamilj med tvillingdöttrar som siar om död.

Medan taket läggs och höstkylan drar in skenar politiken. Erik som lämnat såväl politik som författarskap får svårt att värja sig; det är som att världen och berättelserna bestämt sig för att fånga in honom igen.

Takläggarna är den avslutande delen i den kritikerhyllade romantrilogi som inleddes med Kistmakarna (2021) och följdes upp av Glömda rum (2022).

Takläggarna har recensionsdatum torsdag 30.3.

Sagt om Glömda rum, andra delen i trilogin:

Fullföljer Åsbacka trilogin på samma nivå har svensk litteratur fått ett verk som lär läsaren att se samhället från utkanten. Ingen liten bedrift.

Stefan Jonsson, Dagens Nyheter

Oumbärlig för den som vill veta hur en samtida arbetarroman och mångskiktad litterär text kan se ut.

Pia Ingström, Hufvudstadsbladet

Robert Åsbacka fortsätter att leverera underhållande och finstämd samtidssatir. Åsbacka påminner en del om Ulf Lundell i sitt språk och skildrande, men besitter en än mer underfundig humoristisk laddning och precis vardagston i sitt berättande.

Henric Ahlgren, BTJ

Foto: Martin Stenmark
Omslag: Otto Donner
Omslag: Otto Donner

Schildts & Söderströms höstkatalog bjuder på 16 titlar att se fram emot10.4.2024 11:00:56 EEST | Tiedote

”Katalogen du håller i din hand är fylld av fantastisk litteratur, till stor del skriven av författare med rötterna i Österbotten. I höst är hela tio av titlarna vi har äran att ge ut på Schildts & Söderströms författade av österbottningar. Det österbottniska segertåget är särskilt tydligt i böckerna för barn och unga.” Det skriver Karin Berglund i förordet till höstens katalog. Hon är vår barn- och ungdomsboksredaktör och stolt västnylänning som nominerats till Årets österbottning i Vasabladet år 2009.