Innohoiva Oy

Robokeskus Oy ja Innohoiva tuovat hoiva-alalle käänteentekevää robottiteknologiaa

Robokeskus Oy:n ja Innohoivan lehdistötiedote 4.11.2013. Robokeskus Oy ja Innohoiva esittelevät ennennäkemättömän määrän älykkäitä hoiva-alan robotteja Tampereen Apuvälinemessuilla 7-9.11.2013. Vanhus- ja vammaishoitoa helpottavista erikoisroboteista esillä ovat JACO-robottikäsivarret, PARO-robottihylkeet, NAO- ja Bioloid-humanoidirobotit sekä automaattinen My Spoon -ruokailuavustin. Osastolta löytyvät myös arjen askareita helpottavat siivous- ja ruohonleikkurirobotit.

Innovatiiviset robotit tuovat avun arkeen

Robokeskuksen osastolla 209 voi tutustua hoiva-alan merkittävimpiin älykästä robotiikkaa hyödyntäviin uutuuksiin. Näitä ovat mm. hollantilaisen Focalmeditechin edistykselliset pyörätuoliin integroitavat JACO-robottikäsivarret sekä dynaamiset käsivarsituet.

Robokeskuksen osastolla oleilee myös Suomen sympaattisin robottihyljelauma - paikalla on kolme Paro-robottihyljettä. ”Japanissa valmistettu Paro on maailman interaktiivisin robottituote: se tunnistaa nimensä ja osaa reagoida erilaisiin ärsykkeisiin. Robottihyljettä on käytetty muistisairaiden, kehitysvammaisten ja autististen lasten hoitotyössä jo 15 vuoden ajan. Paroja on käytössä hoivakodeissa ja sairaaloissa ympäri maailmaa jo noin 3 000,”, kertoo Robokeskuksen toimitusjohtaja Jari Tapani.

Ranskalaisen Aldebaran Roboticsin puolimetrinen NAO-humanoidirobotti voidaan ohjelmoida tekemään erilaisia liikesarjoja. Robottia käytetään hoiva-alan laitoksissa mm. jumppahetkien vetäjänä. NAOa käytetään myös tutkimus- ja koulutuslaitoksissa ohjelmointiharjoitteluun. Uusin sovellus sen käytössä on "Ask Nao” -projekti, jossa robottia hyödynnetään autististen lasten parissa.

Tutustu osastolla myös hoiva-alan robottiteknologian koulutukseen

Robokeskuksen osastolla esittelee toimintaansa myös Sastamalan Koulutuskuntayhtymä, joka tekee uraa-uurtavaa työtä  hoiva-alan robottiteknologian koulutuksen saralla. Koulutuskuntayhtymän tavoitteena on luoda nopeasti kasvavan robottiteknologia-alan koulutuspolku, joka etenisi teknikkotasolta aina korkeakouluopintohin asti.

Robokeskus Oy on vuonna 2004 perustettu yritys, joka tuo maahan robotteja. Innohoiva on yrityksen vuonna 2012 perustama aputoimini, joka keskittyy innovatiivisiin hoiva-alan tuotteisiin. Sen edustamista tuotteista suurin osa liittyy robottiteknologiaan.Robokeskus Oy tekee yhteistyötä mm. hollantilaisen Focalmeditechin, japanilaisen AIST:in ja ranskalaisen Aldebaran Roboticsin kanssa.

www.robokeskus.fi
www.innohoiva.fi

Lisätietoja:

Jari Tapani, toimitusjohtaja, Robokeskus Oy, + 358 44 505 0089, e-mail: jari.tapani@robokeskus.fi

Robokeskus Oy
Tiilitie 4