Robotit töihin työeläkeyhtiössä

Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen työeläkealalla ei ole pelkkää tulevaisuutta. Työeläkeyhtiö Elossa ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen eri liiketoimintaprosesseissa on edennyt kokeiluvaiheesta käyttöönottoon. Vuoden alussa Elossa kartoitettiin mahdollisia sovelluskohteita ohjelmistorobotiikalle. Vaikka kartoitus kattoi vain noin puolet Elon liiketoimintaprosesseista, löytyi tuloksena jo useita kymmeniä osaprosesseja, joihin robotiikkaa voitaisiin soveltaa.

Keväällä näistä valittiin ensimmäiseen kokeiluun kolme vakuuttamisen osaprosessia ja kokeilua on tarkoitus laajentaa syksyllä.

- Käytännössä robotti hakee tietoa eri lähteistä ja järjestelmistä ja aktivoi tiedonkeruun jälkeen toimintoja, kuten kirjeitä asiakkaille, kertoo kehityspäällikkö Jari Torppa.

Robotit hoitamaan toistuvia ja tarkkuutta vaativia tehtäviä

Kokeilu osoitti, että robotiikka soveltuu liiketoimintaprosessien automatisointiin ja Elon IT-ympäristöön. Työeläkeyhtiössä on käytössä lukuisa määrä erilaisia järjestelmiä ja osalta puuttuu yhteinen rajapinta. Syksyn tavoitteena on robotisoida aktiivikäyttöön arviolta kymmenen osaprosessia.

- Robotiikka ei korvaa perinteistä ohjelmistokehitystä silloin, kun volyymit ovat suuret tai automaatio kannattaa rakentaa suoraan järjestelmään. Robotiikka tarjoaa kuitenkin uusia, kevyempiä toteutustapoja ja joustavuutta silloin, kun perinteinen ohjelmistokehitys on liian raskas vaihtoehto, sanoo Jari Torppa.

- Robotiikalla voidaan myös laskea kynnystä uusien toimintamallien kokeilemiseen. Tulosten perusteella toimintamalli joko siirretään järjestelmään tai jätetään robotin hoidettavaksi. Robotiikka voisi soveltua esimerkiksi asiakasviestintään, Sanna Kärki-Ahola valottaa tulevaisuuden näkymiä.

- Elossa robotiikka tulee hoitamaan rutiininomaisia ja manuaalityötä vaativia työvaiheita sekä varmistamaan ja parantamaan laatua. Robotteja pystytään hyödyntämään erityisen hyvin sääntöpohjaisissa toiminnoissa. Harkintaa vaativat tilanteet hoitavat jatkossakin Elon asiantuntijat, toteaa Jari Torppa.

Työnkuvia robotiikka tulee pitkällä aikavälillä muuttamaan. Ihmisten työnkuvat laaja-alaistuvat ja painottuvat entistä enemmän erityisosaamista vaativiin tehtäviin. Robotit puolestaan hoitavat tehtäviä, jotka ovat ihmisten makuun liian tylsiä.

Lisätietoja antavat:

Jari Torppa, kehityspäällikkö, tietohallinto, puh. 040 520 5283

Sanna Kärki-Ahola, kehityspäällikkö, eläkepalvelut, puh. 020 703 5328

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta sekä noin 23 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Kati Kniivilä Elon kiinteistösijoitusjohtajaksi11.1.2018 09:00Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon kiinteistösijoitusjohtajaksi on nimitetty Kati Kniivilä. Hän on aloittanut Elon listaamattomat sijoitukset -yksikössä 2.1.2018. Kniivilällä on erittäin pitkä kokemus kiinteistösijoitusalalta. Aiemmin hän on työskennellyt mm. Ovenian, Saton ja Newsecin kehitysjohtajana. Koulutukseltaan hän on diplomi-insinööri. Kati Kniivilä raportoi tehtävässään listaamattomista sijoituksista vastaavalle johtajalle Timo Steniukselle. - Kati on erinomainen lisä Elon riveihin. Hänen kattava osaamisensa ja kokemuksensa tukee Elon listaamattomat sijoitukset -yksikön toimintaa sekä auttaa kehittämään siitä entistä parempaa. Olen erittäin iloinen Katin liittymisestä tiimiimme, kertoo Stenius. Lisätietoja: Timo Stenius, johtaja, listaamattomat sijoitukset, timo.stenius.elo.fi, puh. 020 703 5359

Elo osti Exilion Real Estate 1 Ky:n osuudet2.1.2018 15:21Tiedote

Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo osti 2.1.2018 toteutetulla kaupalla Kevan ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen osuudet Exilion Real Estate 1 -kommandiittiyhtiöstä. Kaupan myötä yhtiön omistus siirtyi kokonaan Elolle ja Elon sijoituksen arvo nousi noin 250 miljoonaan euroon. Ennen kauppoja Elon omistusosuus Exilion Real Estate 1 Ky:ssä oli noin 55 prosenttia. Exilion Real Estate 1 Ky omistaa kolme toimitilakiinteistöä, jotka sijaitsevat Helsingin keskustassa ja Ruoholahdessa. Kiinteistöjen vuokrattava pinta-ala on noin 50 000 neliömetriä koostuen toimisto-, hotelli- ja liiketiloista. Yhtiö jatkaa vastuullista sijoitustoimintaansa keskittyen suuriin riskitasoltaan maltillisiin toimitilakohteisiin. ”Vuonna 2007 perustetun Exilion Real Estate 1 Ky:n 10-vuotinen sijoitustoiminta on ollut menestyksekästä. Olemme tyytyväisiä mahdollisuuteen kasvattaa omistustamme yhtiössä ja jatkaa sen erinomaisen kiinteistösalkun aktiivista kehittämistä Exilionin sitoutuneen ja osaavan organisaa