Robotit töihin työeläkeyhtiössä

Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen työeläkealalla ei ole pelkkää tulevaisuutta. Työeläkeyhtiö Elossa ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen eri liiketoimintaprosesseissa on edennyt kokeiluvaiheesta käyttöönottoon. Vuoden alussa Elossa kartoitettiin mahdollisia sovelluskohteita ohjelmistorobotiikalle. Vaikka kartoitus kattoi vain noin puolet Elon liiketoimintaprosesseista, löytyi tuloksena jo useita kymmeniä osaprosesseja, joihin robotiikkaa voitaisiin soveltaa.

Keväällä näistä valittiin ensimmäiseen kokeiluun kolme vakuuttamisen osaprosessia ja kokeilua on tarkoitus laajentaa syksyllä.

- Käytännössä robotti hakee tietoa eri lähteistä ja järjestelmistä ja aktivoi tiedonkeruun jälkeen toimintoja, kuten kirjeitä asiakkaille, kertoo kehityspäällikkö Jari Torppa.

Robotit hoitamaan toistuvia ja tarkkuutta vaativia tehtäviä

Kokeilu osoitti, että robotiikka soveltuu liiketoimintaprosessien automatisointiin ja Elon IT-ympäristöön. Työeläkeyhtiössä on käytössä lukuisa määrä erilaisia järjestelmiä ja osalta puuttuu yhteinen rajapinta. Syksyn tavoitteena on robotisoida aktiivikäyttöön arviolta kymmenen osaprosessia.

- Robotiikka ei korvaa perinteistä ohjelmistokehitystä silloin, kun volyymit ovat suuret tai automaatio kannattaa rakentaa suoraan järjestelmään. Robotiikka tarjoaa kuitenkin uusia, kevyempiä toteutustapoja ja joustavuutta silloin, kun perinteinen ohjelmistokehitys on liian raskas vaihtoehto, sanoo Jari Torppa.

- Robotiikalla voidaan myös laskea kynnystä uusien toimintamallien kokeilemiseen. Tulosten perusteella toimintamalli joko siirretään järjestelmään tai jätetään robotin hoidettavaksi. Robotiikka voisi soveltua esimerkiksi asiakasviestintään, Sanna Kärki-Ahola valottaa tulevaisuuden näkymiä.

- Elossa robotiikka tulee hoitamaan rutiininomaisia ja manuaalityötä vaativia työvaiheita sekä varmistamaan ja parantamaan laatua. Robotteja pystytään hyödyntämään erityisen hyvin sääntöpohjaisissa toiminnoissa. Harkintaa vaativat tilanteet hoitavat jatkossakin Elon asiantuntijat, toteaa Jari Torppa.

Työnkuvia robotiikka tulee pitkällä aikavälillä muuttamaan. Ihmisten työnkuvat laaja-alaistuvat ja painottuvat entistä enemmän erityisosaamista vaativiin tehtäviin. Robotit puolestaan hoitavat tehtäviä, jotka ovat ihmisten makuun liian tylsiä.

Lisätietoja antavat:

Jari Torppa, kehityspäällikkö, tietohallinto, puh. 040 520 5283

Sanna Kärki-Ahola, kehityspäällikkö, eläkepalvelut, puh. 020 703 5328

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Elo on Suomen suosituin työeläkeyhtiö: vastaamme lähes 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 220 000 eläkkeensaajan eläkkeistä sekä yli 22 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Vahvistuksia Elon viestintään17.11.2017 09:00Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon viestintätiimiin on nimitetty viestinnän suunnittelupäälliköiksi Niina Sintonen 9.10.2017 alkaen ja Kristiina Nieminen 6.11.2017 alkaen.   Sintosella on pitkäaikainen työkokemus vakuutusalalta, viimeisimpänä työeläkeyhtiö Ilmarisesta, jossa hänen vastuullaan oli sisäinen strategia-, muutos- ja yrityskulttuuriviestintä. Koulutukseltaan Sintonen on merkonomi. Nieminen siirtyi Eloon Hill+Knowlton Strategies -viestintätoimistosta, jossa hän on työskennellyt viestintäkonsulttina erikoistuen mediasuhteisiin. Koulutukseltaan Nieminen on filosofian maisteri. Kristiina Nieminen ja Niina Sintonen raportoivat tehtävissään viestintäpäällikkö Hanna Sairalle. - Niina ja Kristiina tuovat erinomaisen lisän Elon viestintään. Niinan vankka vakuutusalan osaaminen yhdistettynä sisäisen viestinnän osaamiseen on omiaan tukemaan ja kehittämään Elon asiakasviestintää. Kristiina puolestaan tuo Eloon näkemystä mediasuhteiden vaalimisesta, mihin haluamme panostaa jatkossa, kertoo Saira.  Li