Robotit töihin työeläkeyhtiössä

Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen työeläkealalla ei ole pelkkää tulevaisuutta. Työeläkeyhtiö Elossa ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen eri liiketoimintaprosesseissa on edennyt kokeiluvaiheesta käyttöönottoon. Vuoden alussa Elossa kartoitettiin mahdollisia sovelluskohteita ohjelmistorobotiikalle. Vaikka kartoitus kattoi vain noin puolet Elon liiketoimintaprosesseista, löytyi tuloksena jo useita kymmeniä osaprosesseja, joihin robotiikkaa voitaisiin soveltaa.

Keväällä näistä valittiin ensimmäiseen kokeiluun kolme vakuuttamisen osaprosessia ja kokeilua on tarkoitus laajentaa syksyllä.

- Käytännössä robotti hakee tietoa eri lähteistä ja järjestelmistä ja aktivoi tiedonkeruun jälkeen toimintoja, kuten kirjeitä asiakkaille, kertoo kehityspäällikkö Jari Torppa.

Robotit hoitamaan toistuvia ja tarkkuutta vaativia tehtäviä

Kokeilu osoitti, että robotiikka soveltuu liiketoimintaprosessien automatisointiin ja Elon IT-ympäristöön. Työeläkeyhtiössä on käytössä lukuisa määrä erilaisia järjestelmiä ja osalta puuttuu yhteinen rajapinta. Syksyn tavoitteena on robotisoida aktiivikäyttöön arviolta kymmenen osaprosessia.

- Robotiikka ei korvaa perinteistä ohjelmistokehitystä silloin, kun volyymit ovat suuret tai automaatio kannattaa rakentaa suoraan järjestelmään. Robotiikka tarjoaa kuitenkin uusia, kevyempiä toteutustapoja ja joustavuutta silloin, kun perinteinen ohjelmistokehitys on liian raskas vaihtoehto, sanoo Jari Torppa.

- Robotiikalla voidaan myös laskea kynnystä uusien toimintamallien kokeilemiseen. Tulosten perusteella toimintamalli joko siirretään järjestelmään tai jätetään robotin hoidettavaksi. Robotiikka voisi soveltua esimerkiksi asiakasviestintään, Sanna Kärki-Ahola valottaa tulevaisuuden näkymiä.

- Elossa robotiikka tulee hoitamaan rutiininomaisia ja manuaalityötä vaativia työvaiheita sekä varmistamaan ja parantamaan laatua. Robotteja pystytään hyödyntämään erityisen hyvin sääntöpohjaisissa toiminnoissa. Harkintaa vaativat tilanteet hoitavat jatkossakin Elon asiantuntijat, toteaa Jari Torppa.

Työnkuvia robotiikka tulee pitkällä aikavälillä muuttamaan. Ihmisten työnkuvat laaja-alaistuvat ja painottuvat entistä enemmän erityisosaamista vaativiin tehtäviin. Robotit puolestaan hoitavat tehtäviä, jotka ovat ihmisten makuun liian tylsiä.

Lisätietoja antavat:

Jari Torppa, kehityspäällikkö, tietohallinto, puh. 040 520 5283

Sanna Kärki-Ahola, kehityspäällikkö, eläkepalvelut, puh. 020 703 5328

Suomalaisista yrityksistä lähes joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin puolen miljoonan työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 250 000 eläkkeensaajasta ja noin 30 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elos resultat 2023: placeringsintäkterna uppgick till 6 procent och kostnadseffektiviteten var utmärkt16.2.2024 08:40:39 EET | Tiedote

Placeringarnas marknadsvärde översteg 30 miljarder euro. Nettointäkterna av placeringsverksamheten var 6,0 (-3,7) procent, avkastningen för det fjärde kvartalet var 3,3 (1,3) procent. Solvensnivån var 121,3 (121,4) procent och solvensställningen var oförändrad (1,5). Premieinkomsten uppgick till 4,4 (4,3) miljarder euro. Pensioner och andra ersättningar utbetalades till ett något större belopp på 4,5 (4,1) miljarder euro. Kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare och de driftskostnader som täcks med omkostnadsdelen var på rekordlåg nivå på 74,2 (81,6) miljoner euro. Siffrorna är oreviderade och jämförelsesiffrorna inom parentes är siffror per 31.12.2022.

Elon tulos 2023: Sijoitustoiminnan tuotto nousi 6 prosenttiin ja kustannustehokkuus ennätyksellistä16.2.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Sijoitusten markkina-arvo ylitti 30 miljardia euroa. Sijoitustoiminnan nettotuotto oli 6,0 (-3,7) prosenttia, neljännen kvartaalin tuotto oli 3,3 (1,3) prosenttia. Vakavaraisuusaste oli 121,3 (121,4) prosenttia ja vakavaraisuusasema säilyi samalla tasolla (1,5). Vakuutusmaksutulo oli 4,4 (4,3) miljardia euroa. Eläkkeitä ja muita korvauksia maksettiin hieman enemmän 4,5 (4,1) miljardilla eurolla. Kustannustehokkuus parani edelleen ja hoitokustannusosalla kustannettavat liikekulut olivat ennätyksellisen alhaisella tasolla 74,2 (81,6) miljoonaa euroa. Luvut ovat tilintarkastamattomia ja suluissa olevat vertailuluvut ovat 31.12.2022 lukuja.