Robotit töihin työeläkeyhtiössä

Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen työeläkealalla ei ole pelkkää tulevaisuutta. Työeläkeyhtiö Elossa ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen eri liiketoimintaprosesseissa on edennyt kokeiluvaiheesta käyttöönottoon. Vuoden alussa Elossa kartoitettiin mahdollisia sovelluskohteita ohjelmistorobotiikalle. Vaikka kartoitus kattoi vain noin puolet Elon liiketoimintaprosesseista, löytyi tuloksena jo useita kymmeniä osaprosesseja, joihin robotiikkaa voitaisiin soveltaa.

Keväällä näistä valittiin ensimmäiseen kokeiluun kolme vakuuttamisen osaprosessia ja kokeilua on tarkoitus laajentaa syksyllä.

- Käytännössä robotti hakee tietoa eri lähteistä ja järjestelmistä ja aktivoi tiedonkeruun jälkeen toimintoja, kuten kirjeitä asiakkaille, kertoo kehityspäällikkö Jari Torppa.

Robotit hoitamaan toistuvia ja tarkkuutta vaativia tehtäviä

Kokeilu osoitti, että robotiikka soveltuu liiketoimintaprosessien automatisointiin ja Elon IT-ympäristöön. Työeläkeyhtiössä on käytössä lukuisa määrä erilaisia järjestelmiä ja osalta puuttuu yhteinen rajapinta. Syksyn tavoitteena on robotisoida aktiivikäyttöön arviolta kymmenen osaprosessia.

- Robotiikka ei korvaa perinteistä ohjelmistokehitystä silloin, kun volyymit ovat suuret tai automaatio kannattaa rakentaa suoraan järjestelmään. Robotiikka tarjoaa kuitenkin uusia, kevyempiä toteutustapoja ja joustavuutta silloin, kun perinteinen ohjelmistokehitys on liian raskas vaihtoehto, sanoo Jari Torppa.

- Robotiikalla voidaan myös laskea kynnystä uusien toimintamallien kokeilemiseen. Tulosten perusteella toimintamalli joko siirretään järjestelmään tai jätetään robotin hoidettavaksi. Robotiikka voisi soveltua esimerkiksi asiakasviestintään, Sanna Kärki-Ahola valottaa tulevaisuuden näkymiä.

- Elossa robotiikka tulee hoitamaan rutiininomaisia ja manuaalityötä vaativia työvaiheita sekä varmistamaan ja parantamaan laatua. Robotteja pystytään hyödyntämään erityisen hyvin sääntöpohjaisissa toiminnoissa. Harkintaa vaativat tilanteet hoitavat jatkossakin Elon asiantuntijat, toteaa Jari Torppa.

Työnkuvia robotiikka tulee pitkällä aikavälillä muuttamaan. Ihmisten työnkuvat laaja-alaistuvat ja painottuvat entistä enemmän erityisosaamista vaativiin tehtäviin. Robotit puolestaan hoitavat tehtäviä, jotka ovat ihmisten makuun liian tylsiä.

Lisätietoja antavat:

Jari Torppa, kehityspäällikkö, tietohallinto, puh. 040 520 5283

Sanna Kärki-Ahola, kehityspäällikkö, eläkepalvelut, puh. 020 703 5328

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta sekä noin 23 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Elo vahvistaa työhyvinvointiosaamistaan Turussa ja ympäröivissä maakunnissa3.5.2018 09:09Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon työhyvinvoinnin kehittämistiimiin on nimitetty uusi asiantuntija. Työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Päivi Savolainen aloitti tehtävässään 12.4. Savolaisen päätoimipaikka on Turku, josta käsin hän työskentelee Länsi-Uusimaalla, Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa sijaitsevien asiakkaiden kanssa. Savolainen siirtyi Eloon Lean5 Europe Oy -valmennustalosta. Hänellä on pitkäaikainen kokemus elinkeinoelämän kehittämistyöstä, varsinais-suomalaisesta yritysyhteistyöstä sekä organisaatioiden tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kehittämisestä. Hänen erikoisosaamistaan on erityisesti joustavuutta ja jatkuvaa parantamista painottava Lean-johtamisfilosofia. Koulutukseltaan Savolainen on hallintotieteiden maisteri. Hän raportoi tehtävässään työhyvinvointijohtaja Anu Suutela-Vuoriselle. ”Nykyajan työelämässä varmaa on vain jatkuva muutos”, kertoo Savolainen. ”Ne organisaatiot ja yksilöt, jotka sopeutuvat jatkuvasti uuteen, pärjäävät ja menestyvät. Aiemmissa tehtävissäni olen päässyt n