Robottiautoilua, itseohjautuvia laivoja, tulevaisuuden energialähteitä: Meriteollisuuden kansainvälinen kärkikohtaaminen Turussa toukokuussa

Tiedote 23.4.2018. Meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan toimijat ympäri maailmaa kokoontuvat kansainväliseen tapahtumaan Turkuun 16.-17.5. Navigate-messut Turun Messukeskuksessa sisältävät lähes 200 näytteilleasettajan lisäksi kohdennettuja ajankohtaisseminaareja, verkostoitumistapahtumia ja kokouksia. Paikalla ovat alan kärkipuhujat, ja esille nousevat kansainvälisesti kiinnostavat aiheet, kuten digitaalisuus ja tulevaisuuden energialähteet. Tapahtumaan osallistuu mediaa mm. Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta ja Saksasta.

Turun Messukeskus Oy, Kuva-arkisto: Navigate 2016.

NaviGate -tapahtumassa mukana oleva Meriteollisuus ry:n toimitusjohtaja Elina Vähäheikkilä nostaa alan keskeisiksi teemoiksi juuri nyt digitalisaation, ympäristöasiat sekä alan osaajatarpeet muuttuvassa maailmassa. Meriteollisuus ry NaviGatessa osastolla C21 yhdessä Business Finland Maritime & Offshoren kanssa.

Tapahtumaan osallistuu näytteilleasettajia ja vieraita useista maista. Muun muassa Espanja, Puola, Norja, Saksa, Turkki ja Venäjä ovat mukana tapahtumassa. Median edustajia osallistuu tapahtumaan mm. Yhdysvalloista, Norjasta ja Iso-Britanniasta.

− Kävijöitä on tulossa paitsi Euroopasta myös mm. Dubaista, Turkista ja Afrikasta. Messuille saapuu muun muassa paviljonki Espanjasta ja paikallisen meriklusterin edustus, kertoo messujen projektijohtajaKrista Ahonen.

Ahosen mukaan kotimainen osallistuminen on vahvaa ympäri Suomea. Seutukaupungit-hanke tuo toukokuiseen huippukohtaamiseen näytteilleasettajia Kainuusta, Pohjois-Suomesta ja Pohjanmaalta. Myös mm. Lahden seutu on mukana laajalla rintamalla.

Yhteistyötä ohjelman ja vierailijoiden suhteen tehdään useiden kumppaneiden kanssa. Muun muassa TE-toimisto, Meriteollisuus ry ja Business Finland ovat mukana tapahtumassa. Paikalla ovat myös muun muassa Turun kaupunki, Science Park, Meyer Turku Oy, Elomatic, Turun satama, Naantalin satama ja DNV GL.

Enterprise Europe Network järjestää messuilla molempina tapahtumapäivinä kello 11-17 matchmaking-tilaisuuksia. Kyseessä ovat kahdenkeskiset keskustelut, joihin voi ilmoittautua etukäteen osoitteessa: https://navigate2018.b2match.io/. Esimerkiksi Saksa on vahvasti edustettuna.

Arktisuus, laivateollisuuden tulevaisuus ja tulevaisuuden energia

Ensimmäisenä messupäivänä 16.5. etsitään uusia näkökulmia arktiseen merenkulkuun. Aiheen äärelle vievät alan huippuasiantuntijat Mikko Niini, Maritime Transportation, Tim Keane, Fednav, Martin Bergström, Aalto yliopisto sekä Ahti Hyppönen, Aboa Mare ja Petri Tolonen, Aker Arctic.

Messupäivän varustamoseminaarin puhujina ovat mm. Jan Meyer, Meyer Turku Oy ja Helge Hermundsgård M.Sc, Business Development Manager, Business Development Projects, DNV GL sekä Jyrki Heinimaa, Rauma Marine Constructionsja Patrik Rautaheimo, Meriteollisuus ry/Elomatic. Keskustelun teemana on suomalaisen meriteollisuuden haasteet ja mahdollisuudet.

Tulevaisuuden energialähteet ovat päivän toisen seminaarin aiheina. Keskustelemassa ovat Matti Rautkivi Wärtsilä, David Wendel, DNV GL ja Gunnar Helmen, Skangas sekä Jörg Polzer, JPSC Strategy Consulting & Advisory Services, Jussi Mälkiä, Meriaura ja Johanna Fräki, Wärtsilä. Puheenaiheena tilaisuudessa ovat mm. Energy Outlook 2050 ja tulevaisuuden meriteollisuus.

Robottiautoista itseohjautuviin aluksiin

Jälkimmäisenä messupäivänä puhutaan logistiikasta. Robottiautot ja itseohjautuvat alukset ovat mm. seminaarissa erityisen mielenkiinnon kohteina. Puhumassa ovat alan kärkinimet Karno Tenovuo, Rolls Royce, Harri Kulmala, Dimecc ja Jukka Laitinen, VTT.
Digitalisaatiosta puhuvat tilaisuudessa Ari Viitanen, Carinafour ja Jörgen Strandberg, Wärtsilä SAM Electronic GmbH.

Meriteollisuuden logistiikan tulevaisuus on päätösseminaarin keskiössä. Sen äärellä ovat Sami Pyörre, ED-design, Mikael Liljeström, Spliethoff, Sanna Sonninen, Finnpilot, Cargotec ja Anders Colliander, Cavotec Finland Oy.

Suomen Meriklusteri on noin 13 miljardin vuosiliikevaihdollaan yksi Suomen merkittävimmistä elinkeinoista. Ala työllistää yli 50 000 ihmistä eri puolilla maata. Tietoa Suomen meriteollisuudesta http://www.meriteollisuus.fi

Navigate-tapahtuma järjestetään joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa.

Ohjelma ja näytteilleasettajat: www.navigate.fi

Akkreditointi toimittajille http://www.turunmessukeskus.fi/medialle/akkreditointi/

Navigate 16.-17.5.2018

#Navigate #Turku

Avoinna kello 10-17.

Sisäänpääsy kävijöille ilmainen. Ennakkorekisteröinti: https://www.lyyti.fi/reg/NAVIGATE_MaritimeExpoInFinland2018

Tarvitsetko kuljetuksen?

Järjestämme medialle tapahtumaan suoran bussikuljetuksen 16.5. (lähtö Helsingistä kello 8.30, paluu kello 16) mikäli ilmoittautuneita tulee vähintään 7.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot:
taina.parko@turunmessukeskus.fi , puh. 040 505 6424

Lisätiedot messuista:

projektijohtaja Krista Ahonen
krista.ahonen@turunmessukeskus.fi

Turun Messukeskus Oy, Kuva-arkisto: Navigate 2016.

Yli 50 näytteilleasettajaa hyvällä asialla – vapaaehtoiset messujen pääsylippumaksut Saaristomeren hyväksi7.11.2018 10:12Tiedote

Venexpossa Turun Messukeskuksessa tehdään tuttuun tapaan laadukkaita venehankintoja tulevaan kesään. Tapahtumassa on 54 näytteilleasettajaa. Turun Messukeskus esittelee kahdessa hallissa uusia veneitä sekä yhdessä hallissa laadukkaita vaihtoveneitä 8.-11.11. Messukeskuksessa on esillä noin 80 venettä. Esillä on myös venetarvikkeita, laitureita ja mm. veneenrakennuskoulutuksen esittelyä. Lapsille on tarjolla mm. solmukoulu ja Tiikeri-pomppulinna.

Vapaaehtoiset pääsymaksut Saaristomeren hyväksi - Maksuton venemessutapahtuma Turussa 8.-11.11.31.10.2018 11:40Tiedote

Tiedote 31.10.2018. Venexpossa Turun Messukeskuksessa tehdään tuttuun tapaan laadukkaita venehankintoja tulevaan kesään. Turun Messukeskus esittelee kahdessa hallissa uusia veneitä sekä laadukkaita vaihtoveneitä 8.-11.11. Tapahtuman vapaaehtoiset lipputulot lahjoitetaan Saaristomeren hyväksi. Messukeskuksessa on esillä noin 80 venettä, joista suurin osa on uusia. Esillä on myös venetarvikkeita, laitureita ja mm. veneenrakennuskoulutuksen esittelyä. Lapsille on tarjolla mm. solmukoulu ja Pomppulinnamaailman testausta.

Messuhumua Turun Messukeskuksessa viikonloppuna – Twerkkausta, kansainvälinen tankotanssikilpailu ja Onnellisten mummojen muotinäytös26.10.2018 10:30Tiedote

Turun Messukeskuksen tapahtumassa puhutaan viikonloppuna mm. terveydestä, hyvinvoinnista sekä erilaisista terveysväitteistä. Kädentaidot, muoti ja kauneustrendit sekä erilaiset henkisen kasvun puheenvuorot ovat myös vahvasti esillä. Yhteistapahtuma Osaava Nainen, Terve Olo ja Outlet järjestetään Turun Messukeskuksessa 26.-28.10. Vilkkaassa messuviikonlopussa on mukana noin 220 yritystä, ja yleisöllä on mahdollisuus tutustua 130:een ohjelmanumeroon.

Greppa sminktips och hantverkstekniker26.10.2018 10:30Tiedote

Evenemanget Kvinnor som Kan arrangeras tillsammans med evenemangen Må bra och Outlet på Åbo Mässcentrum 26–28.10. Totalt medverkar omkring 220 företag i evene¬manget och därutöver framträder tiotals intressanta gäster med anföranden och infor¬mations¬inslag. Bland annat kommer en intressant paneldiskussion att föras på temat Utmaningar och möjligheter med artificiell intelligens. Arrangör för diskussionen är Henry ry.

Meikkivinkit ja käsityötekniikat haltuun22.10.2018 13:33Tiedote

Osaava Nainen -tapahtuma järjestetään yhdessä Terve Olo ja Outlet-tapahtumien kanssa Turun Messukeskuksessa 26.-28.10. Kaikkiaan noin 220 yritystä osallistuu tapahtumaan ja lisäksi messuilla esiintyy kymmeniä mielenkiintoisia vieraita puheenvuoroineen ja tietoiskuineen. Tapahtumassa käydään muun muassa mielenkiintoinen paneelikeskustelu, jonka aiheena on Tekoälyn haasteet ja mahdollisuudet. Keskustelun järjestää Henry ry.