Robottiautoilua, itseohjautuvia laivoja, tulevaisuuden energialähteitä: Meriteollisuuden kansainvälinen kärkikohtaaminen Turussa toukokuussa

Tiedote 23.4.2018. Meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan toimijat ympäri maailmaa kokoontuvat kansainväliseen tapahtumaan Turkuun 16.-17.5. Navigate-messut Turun Messukeskuksessa sisältävät lähes 200 näytteilleasettajan lisäksi kohdennettuja ajankohtaisseminaareja, verkostoitumistapahtumia ja kokouksia. Paikalla ovat alan kärkipuhujat, ja esille nousevat kansainvälisesti kiinnostavat aiheet, kuten digitaalisuus ja tulevaisuuden energialähteet. Tapahtumaan osallistuu mediaa mm. Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta ja Saksasta.

Turun Messukeskus Oy, Kuva-arkisto: Navigate 2016.

NaviGate -tapahtumassa mukana oleva Meriteollisuus ry:n toimitusjohtaja Elina Vähäheikkilä nostaa alan keskeisiksi teemoiksi juuri nyt digitalisaation, ympäristöasiat sekä alan osaajatarpeet muuttuvassa maailmassa. Meriteollisuus ry NaviGatessa osastolla C21 yhdessä Business Finland Maritime & Offshoren kanssa.

Tapahtumaan osallistuu näytteilleasettajia ja vieraita useista maista. Muun muassa Espanja, Puola, Norja, Saksa, Turkki ja Venäjä ovat mukana tapahtumassa. Median edustajia osallistuu tapahtumaan mm. Yhdysvalloista, Norjasta ja Iso-Britanniasta.

− Kävijöitä on tulossa paitsi Euroopasta myös mm. Dubaista, Turkista ja Afrikasta. Messuille saapuu muun muassa paviljonki Espanjasta ja paikallisen meriklusterin edustus, kertoo messujen projektijohtajaKrista Ahonen.

Ahosen mukaan kotimainen osallistuminen on vahvaa ympäri Suomea. Seutukaupungit-hanke tuo toukokuiseen huippukohtaamiseen näytteilleasettajia Kainuusta, Pohjois-Suomesta ja Pohjanmaalta. Myös mm. Lahden seutu on mukana laajalla rintamalla.

Yhteistyötä ohjelman ja vierailijoiden suhteen tehdään useiden kumppaneiden kanssa. Muun muassa TE-toimisto, Meriteollisuus ry ja Business Finland ovat mukana tapahtumassa. Paikalla ovat myös muun muassa Turun kaupunki, Science Park, Meyer Turku Oy, Elomatic, Turun satama, Naantalin satama ja DNV GL.

Enterprise Europe Network järjestää messuilla molempina tapahtumapäivinä kello 11-17 matchmaking-tilaisuuksia. Kyseessä ovat kahdenkeskiset keskustelut, joihin voi ilmoittautua etukäteen osoitteessa: https://navigate2018.b2match.io/. Esimerkiksi Saksa on vahvasti edustettuna.

Arktisuus, laivateollisuuden tulevaisuus ja tulevaisuuden energia

Ensimmäisenä messupäivänä 16.5. etsitään uusia näkökulmia arktiseen merenkulkuun. Aiheen äärelle vievät alan huippuasiantuntijat Mikko Niini, Maritime Transportation, Tim Keane, Fednav, Martin Bergström, Aalto yliopisto sekä Ahti Hyppönen, Aboa Mare ja Petri Tolonen, Aker Arctic.

Messupäivän varustamoseminaarin puhujina ovat mm. Jan Meyer, Meyer Turku Oy ja Helge Hermundsgård M.Sc, Business Development Manager, Business Development Projects, DNV GL sekä Jyrki Heinimaa, Rauma Marine Constructionsja Patrik Rautaheimo, Meriteollisuus ry/Elomatic. Keskustelun teemana on suomalaisen meriteollisuuden haasteet ja mahdollisuudet.

Tulevaisuuden energialähteet ovat päivän toisen seminaarin aiheina. Keskustelemassa ovat Matti Rautkivi Wärtsilä, David Wendel, DNV GL ja Gunnar Helmen, Skangas sekä Jörg Polzer, JPSC Strategy Consulting & Advisory Services, Jussi Mälkiä, Meriaura ja Johanna Fräki, Wärtsilä. Puheenaiheena tilaisuudessa ovat mm. Energy Outlook 2050 ja tulevaisuuden meriteollisuus.

Robottiautoista itseohjautuviin aluksiin

Jälkimmäisenä messupäivänä puhutaan logistiikasta. Robottiautot ja itseohjautuvat alukset ovat mm. seminaarissa erityisen mielenkiinnon kohteina. Puhumassa ovat alan kärkinimet Karno Tenovuo, Rolls Royce, Harri Kulmala, Dimecc ja Jukka Laitinen, VTT.
Digitalisaatiosta puhuvat tilaisuudessa Ari Viitanen, Carinafour ja Jörgen Strandberg, Wärtsilä SAM Electronic GmbH.

Meriteollisuuden logistiikan tulevaisuus on päätösseminaarin keskiössä. Sen äärellä ovat Sami Pyörre, ED-design, Mikael Liljeström, Spliethoff, Sanna Sonninen, Finnpilot, Cargotec ja Anders Colliander, Cavotec Finland Oy.

Suomen Meriklusteri on noin 13 miljardin vuosiliikevaihdollaan yksi Suomen merkittävimmistä elinkeinoista. Ala työllistää yli 50 000 ihmistä eri puolilla maata. Tietoa Suomen meriteollisuudesta http://www.meriteollisuus.fi

Navigate-tapahtuma järjestetään joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa.

Ohjelma ja näytteilleasettajat: www.navigate.fi

Akkreditointi toimittajille http://www.turunmessukeskus.fi/medialle/akkreditointi/

Navigate 16.-17.5.2018

#Navigate #Turku

Avoinna kello 10-17.

Sisäänpääsy kävijöille ilmainen. Ennakkorekisteröinti: https://www.lyyti.fi/reg/NAVIGATE_MaritimeExpoInFinland2018

Tarvitsetko kuljetuksen?

Järjestämme medialle tapahtumaan suoran bussikuljetuksen 16.5. (lähtö Helsingistä kello 8.30, paluu kello 16) mikäli ilmoittautuneita tulee vähintään 7.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot:
taina.parko@turunmessukeskus.fi , puh. 040 505 6424

Lisätiedot messuista:

projektijohtaja Krista Ahonen
krista.ahonen@turunmessukeskus.fi

Turun Messukeskus Oy, Kuva-arkisto: Navigate 2016.

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Tiedote ja kutsu: Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Meriteollisuuden ja -logistiikan tulevaisuus esillä Navigate-messuilla14.5.2018 13:36Kutsu

Noin 20 maata on edustettuna Navigate-messuilla, Turussa 16.-17.5. Kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen järjestetään joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on kasvussa ja mukana noin 200 alan yritystä. Messuille on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Etelä-Koreasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.

Viron nykykirjallisuus ja mm. lastenkirjallisuuden tuoreet suomennokset esillä Turun Kirjamessuilla8.5.2018 13:12Tiedote

Turun Kirjamessujen teemana on 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro. Turun Messukeskuksessa 5.–7.10.2018 nähdään maan nykykirjailijoita laajalta rintamalta. Mukana ovat esimerkiksi Kai Aareleid, Paavo Matsin, Valdur Mikita ja Andrei Ivanov. Ohjelmaa tuottavat Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.

Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Digitalisaatio, ympäristöasiat ja osaajatarpeet meriteollisuudessa7.5.2018 11:43Tiedote

Navigate-messut, 16.-17.5., on kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen. Joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa järjestettävä tapahtuma on aikaisempaa suurempi. Tapahtumassa on mukana noin 200 alan yritystä. Tapahtumaan on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.

Vuoden Puutarhuri 2018: Mari Helin5.4.2018 14:22Tiedote

Tiedote 5.4.2018. Lounais-Suomen Puutarhayhdistys on valinnut vuoden 2018 Vuoden Puutarhuriksi hortonomi Mari Helinin. Hän on ollut Turun kaupungin palveluksessa vuodesta 1999 ja toimii tällä hetkellä kaupungin infran ylläpitopäällikkönä. Vajaan 20 vuoden aikana Mari on noussut puistosuunnittelijasta kaupungin ympäristöstä vastaavaksi henkilöksi, jonka vastuulla on viheralueiden lisäksi kaiken muunkin yleisten alueiden kuten katujen, metsien ja viljelyalueiden sekä saariston toimivuus ja kehittäminen. Turussa onkin saatu näin yhdistettyä kaikki ihmisten ympäristöön vaikuttavat sektorit saumattomaan yhteistyöhön, mikä alentaa kustannuksia hyvän arkiympäristön luomisessa. Valinta julkistettiin Piha & Puutarha -messujen tiedotustilaisuudessa Turun Messukeskuksessa.