Röda Fjädern 2017-kampanjen fortsätter aktivt under hela våren - Nästan två miljoner euro insamlat

Röda Fjädern 2017 och lionsklubbarna firar det hundraåriga självständiga Finland och den hundraåriga internationella lionsverksamheten genom att aktivt föra kampanjen under hela våren. Målet är att fram till slutet av juni samla in fem miljoner euro för de unga i Finland. Kampanjen som började i mars har i slutet av januari redan samlat in 1,9 miljoner euro för att stöda ett själständigt liv för unga.
Fjäderambassadör Juuso Mäkilähde intervjuade representanter av Yeesi rf, en av insmalingspartnerna på Narinkens torg under det frivilligas dag i december.  Bild: Thorleif Johansson
Fjäderambassadör Juuso Mäkilähde intervjuade representanter av Yeesi rf, en av insmalingspartnerna på Narinkens torg under det frivilligas dag i december. Bild: Thorleif Johansson

Punainen Sulka 2017 logo  Kring Alla Hjärtans Dag och även senare under våren ordnar Röda Fjädern och lionsklubbarna i glad lionanda många evenemang i olika delar av landet.

– Hundratals lionsklubbar ordnar flera gånger jippon på sina egna hemorter för att samla in medel för kampanjen. Mången klubb har med hjälp av några tiotal medlemmar redan samlat in över tiotusen euro till vår gemensamma kampanjkassa t.ex. genom att ordna konserter, evenemang för hela familjen, basarer och traditionella bössinsamlingar, berättar Harri Ala-Kulju som är kommunikationsansvarig i kampanjarbetsgruppen.

Under Alla Hjärtans Dag (Vändagen) 14.2.2017 ordnar Röda Fjädern och insamlingskompanjonerna ett seminarium i Järvenpää-huset vars tema är synpunkter som hänför sig till de ungas marginalisering, Röda Fjädern-kampanjens betydelse för de unga samt betydelsen av Lionsverksamhetens 100-årsprogram i hemlandet och internationellt. På plats finns fjäderambassadören, bildkonstnären Soile Yli-Mäyry med vars konstverk man tar in en betydande del av intäkterna till kampanjkassan.

Samarbete görs fortsättningsvis på många håll och på många scener. Kampanjens fjäderambassadörer utför var och en på sitt håll arbete för att göra Röda Fjädern-2017 känt. Även företag har med donationer deltagit i insamlingen. Sångaren-vismakaren Juha Tapio donerade 35 000 euro till kampanjen av inkomsterna från sin turnés avslutningskonsert i december. Det traditionsrika fotbollslaget KuPS, ishockeyns FM-liga, skid-VM i Lahtis samt damkören Philomela, som hör till eliten bland körer i landet, har kommit med i Röda Fjädern-samarbetet.

2017 konkreta gärningar för de unga

En fjärdedel av de insamlade medlen returneras till klubbarna för att användas för de egna unga t.ex. genom att skapa platser för fritidsverksamhet eller för deras underhåll. Man får en bra uppfattning om de evenemang som lionsklubbarna ordnar genom att gå in på Röda Fjäderns www-sidor eller på Facebook-sidorna. Man får in medel även genom att sälja kampanjprodukter eller genom mindre eller större donationer direkt via Röda Fjäderns www-sidor.

– Röda Fjädern 2017 är ett samhälleligt ställningstagande av tusentals frivilliga lionsmedlemmar för de ungas välmående. Medel samlas in för att stöda de ungas livskontroll med tyngdpunkt på att förhindra marginalisering, på rusmedelsfrihet, livskontroll och mental hälsa, berättar Harri Ala-Kulju.

För att nå kampanjens mål – 2017 gärningar för de unga – samarbetar man med sakkunniga insamlingskompanjoner som är Stationens Barn rf, Tukikummit-stiftelsen, Ehyt ry, Scouternas medborgaruppfostringsprogram, Synskadades förbunds utbildningsverksamhet för unga, Barn- och ungdomsstiftelsens Stormvind-konstterapiprojekt samt Yeesi ry. Av insamlingsresultatet returneras 25 procent till lionsklubbarna själva för att användas för ungdomsarbete på den egna orten. Som insamlingens beskyddare fungerar republikens president Sauli Niinistö.

Ytterligare uppgifter om insamlingen, kommande händelser och om det som man gör för de unga efter kampanjen kan läsas på insamlingens webbsidor www.punainensulka.fi.

Kampanjens egen TV-produktion kan man se på Röda Fjäderns Youtube-kanal.

På Facebook hittar man kampanjsidorna under namnet Punainen Sulka Röda Fjädern 2017.

Ytterligare uppgifter om Röda Fjädern 2017-kampanjen

Harri Ala-Kulju
Kampanjarbetsgruppens kommunikationsansvariga
harri.ala-kulju@lions.fi

Kuvat

Lions Clubs International är världens största organisation för serviceklubbar. Till den hör 1,4 miljoner medlemmar i 210 länder och i mer än 46 000 Lionsklubbar. Lionen utför under ett år 100 000 000 timmar som frivilligarbete och delar ut understöd för 1 000 000 000 USD i hela världen. I Finland finns 920 Lionsklubbar med 24 000 kvinnor och män som medlemmar. De hjälper årligen sin hembygd, sitt hemland och världen till ett värde av ca 5 miljoner euro.

Lionismens målsättning är att uppfostra till fördragsamhet och internationellt samförstånd, förena lionen och klubbarna till vänskap och verka för hembygdens, hemlandets och hela det internationella samfundets bästa. Lionsorganisationens speciella omsorg utgörs av synvård uppmuntrad av Helen Keller. Genom lionens synvårdsaktiviteter har bl.a. den vita käppen kommit till.