Rohkeita kokeiluja arjen aktivoimiseksi - AKA-projekti käynnistyy

Rinnekodissa on käynnistynyt uusi STEAn rahoittama kolmivuotinen AKA (Aktiivisuutta kehitysvammaisten arkeen) -projekti. Projektin tavoitteena on löytää paljon tukea tarvitseville kehitysvammaisille henkilöille aktiviteetteja arkeen. Lisäksi rekrytoidaan ja koulutetaan vapaaehtoisia henkilöitä toimimaan kehitysvammaisen henkilön osallisuuden tukena.

Projektipäällikkönä aloittanut Maija Rimpiläinen kertoo, että tarve projektille on havaittu niin asumisen kuin työ- ja päivätoiminnan puolella. Paljon tukea tarvitsevilla henkilöillä ei ole useinkaan mitään henkilökohtaista vapaa-ajan harrastusta tai tekemistä, tai se on hyvin satunnaista. Tämä puute johtuu siitä, että näillä henkilöillä ei ole tukenaan henkilöä, joka avustaisi osallistumisessa. Projektin tavoitteena on aktivoida kehitysvammaiset henkilöt ja löytää heille myös vapaaehtoisia mahdollistamaan erilaisia kokemuksia vapaa-ajan viettämisestä, lisää Rimpiläinen.

Paljon tukea tarvitsevat henkilöt toimivat usein varhaisten kommunikaatiotaitojen varassa, mikä myös osaltaan vaikeuttaa osallistumista. Projektiin mukaan lähteviltä vapaaehtoisilta toivotaankin kiinnostusta olla vuorovaikutuksessa kehitysvammaisen henkilön kanssa huomioivan läsnäolon keinoin. Kaikenlaiset puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät edistävät vuorovaikutusta, ja niitä myös harjoitellaan vapaaehtoisten kanssa.

Projektin kohderyhmänä olevilla kehitysvammaisilla henkilöillä ei välttämättä ole kokemusta eri harrastusvaihtoehdoista tai vaikkapa kulttuuritarjonnasta. Projektin aikana selvitetään heidän kiinnostuksen kohteita, esitellään ja tutkitaan yhdessä vaihtoehtoja sekä tehdään erilaisia rohkeitakin kokeiluja, kertoo Rimpiläinen. Hän lupailee, että projektissa etsitään helppoja ja keveitäkin tapoja arjen aktivoimiseksi, onhan esimerkiksi pääkaupunkiseutu pullollaan tapahtumia ja harrastusmahdollisuuksia, ja digitaalisten laitteiden avulla pääsy vaikka livekonserttiin muutaman napautuksen päässä, kiteyttää Rimpiläinen.

AKA-projektin yhteistyökumppaneina toimivat Kehitysvammaliitto ja Kehitysvammaisten tuki 57 ry. Hanke osallistuu pääkaupunkiseudun kulttuuri- ja vapaa-ajanpalveluiden ja vapaaehtoistyön yhteistyöverkostoihin.

Lisätietoja:

Maija Rimpiläinen, projektipäällikkö Aktiivisuutta arkeen -projekti

044 330 2262 maija.rimpilainen@rinnekoti.fi www.rinnekoti.fi/aktiivisuuttaarkeen

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija ja Suomen viidenneksi suurin hoiva-alan yritys. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää noin 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihtomme noin noin 80 miljoonaa euroa. Työllistämme yli 1100 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys.

Lue lisää julkaisijalta Rinnekoti-Säätiö

Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingin Alppikadulla16.5.2018 14:20Tiedote

Rinnekodin lasten ja perheiden palvelut laajentuvat, kun uudet toimintayksiköt Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingissä Alppikadulla, Töölönlahden rannalla. -Toimintamme alkoi aikanaan Alppikadulla ja nyt on hienoa palata juurillemme. Avaamme uudet toimintayksiköt, joilla vastaamme palvelujemme kasvaneeseen tarpeeseen. Lasten ja perheiden palveluillamme tuetaan ensisijaisesti erityislasten perheitä, jotta he jaksavat arjessa paremmin, kertoo palvelupäällikkö Eva Keskilammi.

Jyri on osa meitä – oma selkeä vastuu motivoi työharjoittelijaa8.5.2018 12:35Tiedote

-Töihin on mukava tulla, kun työkaverit moikkaavat, kertoo 26-vuotias Jyri Junnikkala. Hän on työharjoittelussa Pitskun Kanttiinissa. -Mun työpäivään kuuluu vesien ja juomalasien laitto aamulla, ennen kuin lounasaika alkaa, Jyri kertoo. Työpäivä on lyhyt, vain puolitoista tuntia. Juuri sen pidempään voimavarat eivät tällä hetkellä riittäisi. Jyrin vastuulla on yksi vilkkaan lounasravintolan aamun työvaiheista. Työtehtävä on selkeä ja sen voi hoitaa omaan tahtiinsa. Pitskun Kanttiini omistaja Kirsi Lehtisellä on kokemusta osatyökykyisten palkkaamisesta sekä työharjoittelijoita että työkokeilijoista jo vuosia. -Ravintola-alalta löytyy monia sopivan kokoisia työtehtäviä ja vastuita, joita voidaan opetella työharjoittelijoiden kanssa. Kyse on pikemminkin siitä, että löytyy sopiva henkilö ja yrityksellä on halua kantaa tällä tavoin yhteiskuntavastuuta, sanoo Lehtinen. Heikommassa työmarkkina-asemassa olevan henkilön on vaikea päästä töihin, jos siitä ei ole mitään kokemusta, jatkaa Lehtinen

Rinnekodin käänteentekevä vuosi 201718.4.2018 07:02Tiedote

Rinnekoti-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 79,5 miljoonaa euroa ja tilikaudelta syntyi voittoa 3,7 miljoonaa. Toimitusjohtaja Anu Kallio kuvaa vuotta käänteentekeväksi. - Ripeä tarttuminen epävakaan tilanteen tervehdyttämiseksi kantoi hedelmää. Onnistuimme kääntämään talouden kehityksen positiiviseksi. Kiitos kuuluu kaikille rinnekotilaisille. Vuoden 2017 tulos osoittaa, että Rinnekodin toiminnan menestys on turvattu muuttuvassa toimintaympäristössä. - Kykymme vastata entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin ja toimialan muutoksiin on nyt varmistettu. Kallio katsoo luottavaisesti tulevaan, sillä kasvun eväät on luotu.

Ensimmäiset asukkaat ovat muuttaneet Nummelan Niittypeltoon9.4.2018 12:20Tiedote

Rinnekoti on avannut uuden asumispalveluyksikön kehitysvammaisille henkilöille Nummelaan. - Uudessa Niittypellon yksikössä on modernit, valoisat, esteettömät asunnot ja ne täyttävät kaikki kehitysvammaisille henkilöille asetetut asumisen laatusuositukset. Niittypellon asukkaat muuttavat uusiin koteihin porrastetusti pitkin kevättä, muutama koti etsii vielä uusia asukkaita. Ihanaa on ollut nähdä sitä onnea ja iloa, mitä uusi koti on kunkin kasvoille tuonut, kuvailee palvelupäällikkö Mari Pietarinen.