Rohkeita kokeiluja arjen aktivoimiseksi - AKA-projekti käynnistyy

Rinnekodissa on käynnistynyt uusi STEAn rahoittama kolmivuotinen AKA (Aktiivisuutta kehitysvammaisten arkeen) -projekti. Projektin tavoitteena on löytää paljon tukea tarvitseville kehitysvammaisille henkilöille aktiviteetteja arkeen. Lisäksi rekrytoidaan ja koulutetaan vapaaehtoisia henkilöitä toimimaan kehitysvammaisen henkilön osallisuuden tukena.

Projektipäällikkönä aloittanut Maija Rimpiläinen kertoo, että tarve projektille on havaittu niin asumisen kuin työ- ja päivätoiminnan puolella. Paljon tukea tarvitsevilla henkilöillä ei ole useinkaan mitään henkilökohtaista vapaa-ajan harrastusta tai tekemistä, tai se on hyvin satunnaista. Tämä puute johtuu siitä, että näillä henkilöillä ei ole tukenaan henkilöä, joka avustaisi osallistumisessa. Projektin tavoitteena on aktivoida kehitysvammaiset henkilöt ja löytää heille myös vapaaehtoisia mahdollistamaan erilaisia kokemuksia vapaa-ajan viettämisestä, lisää Rimpiläinen.

Paljon tukea tarvitsevat henkilöt toimivat usein varhaisten kommunikaatiotaitojen varassa, mikä myös osaltaan vaikeuttaa osallistumista. Projektiin mukaan lähteviltä vapaaehtoisilta toivotaankin kiinnostusta olla vuorovaikutuksessa kehitysvammaisen henkilön kanssa huomioivan läsnäolon keinoin. Kaikenlaiset puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät edistävät vuorovaikutusta, ja niitä myös harjoitellaan vapaaehtoisten kanssa.

Projektin kohderyhmänä olevilla kehitysvammaisilla henkilöillä ei välttämättä ole kokemusta eri harrastusvaihtoehdoista tai vaikkapa kulttuuritarjonnasta. Projektin aikana selvitetään heidän kiinnostuksen kohteita, esitellään ja tutkitaan yhdessä vaihtoehtoja sekä tehdään erilaisia rohkeitakin kokeiluja, kertoo Rimpiläinen. Hän lupailee, että projektissa etsitään helppoja ja keveitäkin tapoja arjen aktivoimiseksi, onhan esimerkiksi pääkaupunkiseutu pullollaan tapahtumia ja harrastusmahdollisuuksia, ja digitaalisten laitteiden avulla pääsy vaikka livekonserttiin muutaman napautuksen päässä, kiteyttää Rimpiläinen.

AKA-projektin yhteistyökumppaneina toimivat Kehitysvammaliitto ja Kehitysvammaisten tuki 57 ry. Hanke osallistuu pääkaupunkiseudun kulttuuri- ja vapaa-ajanpalveluiden ja vapaaehtoistyön yhteistyöverkostoihin.

Lisätietoja:

Maija Rimpiläinen, projektipäällikkö Aktiivisuutta arkeen -projekti

044 330 2262 maija.rimpilainen@rinnekoti.fi www.rinnekoti.fi/aktiivisuuttaarkeen