Rohkeita kokeiluja arjen aktivoimiseksi - AKA-projekti käynnistyy

Rinnekodissa on käynnistynyt uusi STEAn rahoittama kolmivuotinen AKA (Aktiivisuutta kehitysvammaisten arkeen) -projekti. Projektin tavoitteena on löytää paljon tukea tarvitseville kehitysvammaisille henkilöille aktiviteetteja arkeen. Lisäksi rekrytoidaan ja koulutetaan vapaaehtoisia henkilöitä toimimaan kehitysvammaisen henkilön osallisuuden tukena.

Projektipäällikkönä aloittanut Maija Rimpiläinen kertoo, että tarve projektille on havaittu niin asumisen kuin työ- ja päivätoiminnan puolella. Paljon tukea tarvitsevilla henkilöillä ei ole useinkaan mitään henkilökohtaista vapaa-ajan harrastusta tai tekemistä, tai se on hyvin satunnaista. Tämä puute johtuu siitä, että näillä henkilöillä ei ole tukenaan henkilöä, joka avustaisi osallistumisessa. Projektin tavoitteena on aktivoida kehitysvammaiset henkilöt ja löytää heille myös vapaaehtoisia mahdollistamaan erilaisia kokemuksia vapaa-ajan viettämisestä, lisää Rimpiläinen.

Paljon tukea tarvitsevat henkilöt toimivat usein varhaisten kommunikaatiotaitojen varassa, mikä myös osaltaan vaikeuttaa osallistumista. Projektiin mukaan lähteviltä vapaaehtoisilta toivotaankin kiinnostusta olla vuorovaikutuksessa kehitysvammaisen henkilön kanssa huomioivan läsnäolon keinoin. Kaikenlaiset puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät edistävät vuorovaikutusta, ja niitä myös harjoitellaan vapaaehtoisten kanssa.

Projektin kohderyhmänä olevilla kehitysvammaisilla henkilöillä ei välttämättä ole kokemusta eri harrastusvaihtoehdoista tai vaikkapa kulttuuritarjonnasta. Projektin aikana selvitetään heidän kiinnostuksen kohteita, esitellään ja tutkitaan yhdessä vaihtoehtoja sekä tehdään erilaisia rohkeitakin kokeiluja, kertoo Rimpiläinen. Hän lupailee, että projektissa etsitään helppoja ja keveitäkin tapoja arjen aktivoimiseksi, onhan esimerkiksi pääkaupunkiseutu pullollaan tapahtumia ja harrastusmahdollisuuksia, ja digitaalisten laitteiden avulla pääsy vaikka livekonserttiin muutaman napautuksen päässä, kiteyttää Rimpiläinen.

AKA-projektin yhteistyökumppaneina toimivat Kehitysvammaliitto ja Kehitysvammaisten tuki 57 ry. Hanke osallistuu pääkaupunkiseudun kulttuuri- ja vapaa-ajanpalveluiden ja vapaaehtoistyön yhteistyöverkostoihin.

Lisätietoja:

Maija Rimpiläinen, projektipäällikkö Aktiivisuutta arkeen -projekti

044 330 2262 maija.rimpilainen@rinnekoti.fi www.rinnekoti.fi/aktiivisuuttaarkeen

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija ja Suomen neljänneksi suurin hoiva-alan yritys. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää noin 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihtomme noin noin 80 miljoonaa euroa. Työllistämme yli 1100 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys.

Lue lisää julkaisijalta Rinnekoti-Säätiö

Pilottitutkimus vahvisti: Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä28.8.2018 09:04Tiedote

Rinnekoti ja Sailer Oy käynnistivät toukokuussa 2018 ainutlaatuisen pilottitutkimuksen, jossa yhdistettiin digitaalinen tunteiden ja stressitasojen mittaaminen videografiseen laadulliseen tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää paremmin asiakkaan tunteita ja sitä kautta luoda parempaa asiakasymmärrystä. Tutkimuksessa käytettiin viikon ajan älysormusta*, joka mittasi sympaattisen hermoston toimintaa. Pilotti-tutkimuksessa mukana oli kolme vaikeasti kehitysvammaista henkilöä, jotka kommunikoivat varhaisen vuorovaikutuksen keinoin** ja kuusi heidän kanssaan työskentelevää ohjaajaa. Pilottitutkimus nosti esiin arvokasta tietoa hoitohenkilökunnan sekä vaikeasti kehitysvammaisten henkilöiden, jotka eivät pysty kommunikoimaan puheella, tunteista, stressitasoista ja palautumisesta. Pelkkä kerätty data ei kuitenkaan riitä parantamaan henkilön elämänlaatua. Syvähaastattelemalla, analysoimalla ohjaajien pitämiä päiväkirjoja ja älysormuksen keräämää dataa, voidaan lisätä asiakasymmärrys

LEHDISTÖKUTSU: tiistaina 28.8. klo 8.30 Pilottitutkimuksen julkistustilaisuus - Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä.24.8.2018 10:39Tiedote

Rinnekoti ja Oy Sailer käynnistivät toukokuussa 2018 ainutlaatuisen pilottitutkimuksen, jossa yhdistettiin älysormuksen avulla toteutettu digitaalinen tunne- ja stressitilan mittaaminen päiväkirjoihin, syvähaastatteluihin ja videografiseen tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää paremmin ohjaajien ja kehitysvammaisten asiakkaiden tunne- ja stressitiloja.

LEHDISTÖKUTSU: Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä - Pilottitutkimuksen tulosten julkistus tiistaina 28.9.2018 klo 8.3022.8.2018 15:05Tiedote

Maurinkoti avautui - oman näköinen elämä on tärkeää vaikeasti vammaisellekin henkilölle20.6.2018 10:24Tiedote

Rinnekoti avasi uuden moni- ja vaikeavammaisten henkilöiden asumisyksikön Maurinkodin Alppikadulle, Rinnekodin alkujuurille. Maurinkodin 20 asiakasta pääsivät muuttamaan viime viikolla uuteen kotiinsa. Maurinkodissa eletään asiakkaiden näköistä elämää jokaisen yksilölliset tarpeet huomioiden. Yksikkö työllistää reilu parikymmentä sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Maurinkodin palveluesimies Taru Åkerfelt kertoo muuton jälkeisistä tunnelmista.

Perinnöllisyyslääkäri Helena Kääriäisen elämäntyötä juhlitaan ”Samanlaiset, erilaiset ja me muut” -seminaarissa29.5.2018 07:30Tiedote

Professori Helena Kääriäinen on yksi Suomen perinnöllisyyslääketieteen edelläkävijöistä. Hän on tehnyt merkittävän uran perinnöllisten sairauksien parissa, minkä kunniaksi järjestetään juhlaseminaari ”Samanlaiset, erilaiset ja me muut”. Seminaari tuo yhteen asiantuntijoita eri aloilta pohtimaan erilaisuutta ja samanlaisuutta monista eri näkökulmista.

Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingin Alppikadulla16.5.2018 14:20Tiedote

Rinnekodin lasten ja perheiden palvelut laajentuvat, kun uudet toimintayksiköt Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingissä Alppikadulla, Töölönlahden rannalla. -Toimintamme alkoi aikanaan Alppikadulla ja nyt on hienoa palata juurillemme. Avaamme uudet toimintayksiköt, joilla vastaamme palvelujemme kasvaneeseen tarpeeseen. Lasten ja perheiden palveluillamme tuetaan ensisijaisesti erityislasten perheitä, jotta he jaksavat arjessa paremmin, kertoo palvelupäällikkö Eva Keskilammi.