Rohtoa, myrkkyä, iloa ja voimaa - Piha & Puutarha -messuilla etsitään vanhoja pioneja ja tutustutaan kaupunkipuutarhaan

Turun Messukeskuksessa koivut ovat jo lehdessä ja tunnelma on kesäinen. Ammattiopisto Livian messuille tekemä yleiskoristelu on tällä kertaa vihreä kaupunkikeidas. Vinkkejä on luvassa niitä hakeville myös messuosastoilla.

Kuva: Turun Messukeskus Oy

Messut toteutetaan yhteistyössä Lounais-Suomen Puutarhayhdistyksen, Ammattiopisto Livian, Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen piirin ja Suomen Kukkakauppiasliitto Varsinais-Suomen piirin kanssa.

Piha & Puutarha -messuilla 6.-8.4. tutustutaan tällä kertaa mm. myrkkykasveihin ja puutarhan tuholaisiin. Messujen yhtenä tähtenä ovat rakkaat pionit.
Messujen ohjelmassa puutarhaneuvos Arno Kasvi antaa vinkit siihen, mitä kannattaa viljellä kotipuutarhassa, maisemasuunnittelija Eva Wuite stailaa kasveilla ja hortonomi Sari Weckström opastaa fengshuista parvekkeella.
Messujen suosituissa työnäytöksissä päästään katsomaan kesäkukkien trendejä, puiden istutusta ja kasvikumppaneita yhdessä Greencaren ja arboristi-puutarhuri Minna Toivasen matkassa.

Puutarhakasvit rohtoina, myrkkykasvit myös esittelyssä

Herbalisti Henriette Kressin kiinnostusta herättänyt esitys valaisee puutarhakasvien käyttöä mm. rohtona. Biotuksen Heini Koskula kertoo minkälaisia petoja voidaan ottaa avuksi kotikasvihuoneisiin ja muihin suljettuihin tiloihin. Koskula puhuu otsikolla Riesaa ripsiäisistä, punkista päänvaivaa.
Louhisaaren myrkkykasvit tarjoavat messujen perinnekasviosastolla mielenkiintoista tutustuttavaa. Ukonhattu, ritarinkannus, sormustinkukka, hullukaali, myrkkykatko ja mm. belladonna ovat esittelyssä kuvin ja joitakin kasveja on myös näytillä. Messujen jälkeen ne siirtyvät Louhisaareen odottamaan istutusta.
Suomen PuutarhaPerinne ry on puolestaan uusi yhdistys, jossa keskitytään keräämään ja säilyttämään puutarha-alan ammattien ja harrastustoiminnan perinnettä. Jäsenhankinta alkaa näiltä messuilta.

Vanhat pionit kuulutuksilla esiin

Onko sinulla juhannuspioni, kuolanpioni, tillipioni, kartanopioni tai vaikkapa tarhapioni? Havainnoista voi kertoa Luonnonvarakeskukselle messujen aikana. Luonnonvarakeskus kuuluttaa Piha & Puutarha -messujen aikana erityisesti 1950-luvulla tai aiemmin peräisin olevia pionilajeja. Pioniaiheisia luentoja on luvassa messuilla perjantaina ja lauantaina. Pionin koti myy erilaisia näyttäviä pioneja.

Puumaja on elämys

Kävijät pääsevät katsomaan visuaalisesti mielenkiintoista toteutusta, kun Kukkakauppa Bronco rakentaa messuhalliin urbaanin puumajan. A-hallin takaseinälle kohoaa urbaani puumaja-näyttely, josta löytyvät ideat puutarha-, terassi- ja parvekehyggeilyyn. Kokonaisuus on rakennettu sisustukselliseksi viherkeitaaksi, joka kohoaa kahdeksan metrin korkeuteen. Esille on nostettu useita hauskoja kierrätysideoita sekä oivaltavat vinkit viherkasvien kesälomailuun.

Turun Piha ja Puutarha -messujen monipuolinen yleiskoristelu on Ammattioppilaitos Livia käsialaa. Koristelu toivottaa messuvieraat tällä kertaa tervetulleeksi vihreään puutarhaan. Kävijä voi pistäytyä romanttiseen pyörivään puutarhaan tai vaikkapa huolettomaan puutarhaan, jossa villiyrtit kasvavat vapaasti. Luonnonkivipuutarhassa tutustutaan mm. uutuuskiveen, ruukku- ja metsäpuutarhasta puolestaan saa hyviä vinkkejä omalle tontille.

Euron istutuksia

Yleisöä yllätetään mm. Lounais-Suomen Puutarhayhdistyksen mainioilla variksenpelättimillä, joiden aihioita on myös kaupan. Näytteilleasettajien ja yhdistysten taimitoreilta löytyvät kevään suosikit. Tarjolla on mm. orvokkeja, pelargoneja, kurjenmiekkoja ja yrttejä.
Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen messuosastolla maistellaan pikkusyötäviä ja niin aikuis- kuin lapsikävijät voivat eurolla istuttaa ja viedä tuotteen kotiin. Kauppapuutarhat tutustuttavat yleisön myös tuholaisiin, jotka pidetään messujen aikana hyvin aisoissa.
Kukkakauppiaat tekevät messuilla näyttäviä kukkasidontatöitä. Myös lapset pääset kokeilemaan kukkien sitomista.

Piha & Puutarha -messujen kanssa samanaikaisesti järjestetään Mökki & Meri -tapahtuma.

KUVAT JA TIEDOTE: http://www.turunmessukeskus.fi/rohtoa-myrkkya-iloa-voimaa-piha-puutarha-messuilla-etsitaan-vanhoja-pioneja-tutustutaan-kaupunkipuutarhaan/

Avoinna 6.-8.4. kello 10-17.
Samaan aikaan Mökki & Meri -tapahtuma

www.pihapuutarhamessut.fi
www.mokkimeri.fi

#puutarhamessut

Lisätiedot messuista:

Turun Messukeskus Oy, projektijohtaja
Tiina Heiskari, puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma Suomeen19.6.2018 12:10Tiedote

Life Science Live on uusi, kansainvälinen lääketieteen ja terveydenhoidon ammattitapahtuma. Kokonaisuus järjestetään Turun Messukeskuksessa 15.-16.5.2019. Life Science Live -tapahtuman sisällöstä vastaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä. Turku Science Park Oy järjestää perinteisen HealthBIO-tapahtumansa Life Science Live -tapahtuman yhteyteen. Osana tapahtumakokonaisuutta on myös kaksipäiväinen i-HD (Improved Health Data) konferenssi.

Tiedote ja kutsu: Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Meriteollisuuden ja -logistiikan tulevaisuus esillä Navigate-messuilla14.5.2018 13:36Kutsu

Noin 20 maata on edustettuna Navigate-messuilla, Turussa 16.-17.5. Kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen järjestetään joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on kasvussa ja mukana noin 200 alan yritystä. Messuille on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Etelä-Koreasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.

Viron nykykirjallisuus ja mm. lastenkirjallisuuden tuoreet suomennokset esillä Turun Kirjamessuilla8.5.2018 13:12Tiedote

Turun Kirjamessujen teemana on 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro. Turun Messukeskuksessa 5.–7.10.2018 nähdään maan nykykirjailijoita laajalta rintamalta. Mukana ovat esimerkiksi Kai Aareleid, Paavo Matsin, Valdur Mikita ja Andrei Ivanov. Ohjelmaa tuottavat Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.