Rohtoa, myrkkyä, iloa ja voimaa - Piha & Puutarha -messuilla etsitään vanhoja pioneja ja tutustutaan kaupunkipuutarhaan

Turun Messukeskuksessa koivut ovat jo lehdessä ja tunnelma on kesäinen. Ammattiopisto Livian messuille tekemä yleiskoristelu on tällä kertaa vihreä kaupunkikeidas. Vinkkejä on luvassa niitä hakeville myös messuosastoilla.

Kuva: Turun Messukeskus Oy

Messut toteutetaan yhteistyössä Lounais-Suomen Puutarhayhdistyksen, Ammattiopisto Livian, Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen piirin ja Suomen Kukkakauppiasliitto Varsinais-Suomen piirin kanssa.

Piha & Puutarha -messuilla 6.-8.4. tutustutaan tällä kertaa mm. myrkkykasveihin ja puutarhan tuholaisiin. Messujen yhtenä tähtenä ovat rakkaat pionit.
Messujen ohjelmassa puutarhaneuvos Arno Kasvi antaa vinkit siihen, mitä kannattaa viljellä kotipuutarhassa, maisemasuunnittelija Eva Wuite stailaa kasveilla ja hortonomi Sari Weckström opastaa fengshuista parvekkeella.
Messujen suosituissa työnäytöksissä päästään katsomaan kesäkukkien trendejä, puiden istutusta ja kasvikumppaneita yhdessä Greencaren ja arboristi-puutarhuri Minna Toivasen matkassa.

Puutarhakasvit rohtoina, myrkkykasvit myös esittelyssä

Herbalisti Henriette Kressin kiinnostusta herättänyt esitys valaisee puutarhakasvien käyttöä mm. rohtona. Biotuksen Heini Koskula kertoo minkälaisia petoja voidaan ottaa avuksi kotikasvihuoneisiin ja muihin suljettuihin tiloihin. Koskula puhuu otsikolla Riesaa ripsiäisistä, punkista päänvaivaa.
Louhisaaren myrkkykasvit tarjoavat messujen perinnekasviosastolla mielenkiintoista tutustuttavaa. Ukonhattu, ritarinkannus, sormustinkukka, hullukaali, myrkkykatko ja mm. belladonna ovat esittelyssä kuvin ja joitakin kasveja on myös näytillä. Messujen jälkeen ne siirtyvät Louhisaareen odottamaan istutusta.
Suomen PuutarhaPerinne ry on puolestaan uusi yhdistys, jossa keskitytään keräämään ja säilyttämään puutarha-alan ammattien ja harrastustoiminnan perinnettä. Jäsenhankinta alkaa näiltä messuilta.

Vanhat pionit kuulutuksilla esiin

Onko sinulla juhannuspioni, kuolanpioni, tillipioni, kartanopioni tai vaikkapa tarhapioni? Havainnoista voi kertoa Luonnonvarakeskukselle messujen aikana. Luonnonvarakeskus kuuluttaa Piha & Puutarha -messujen aikana erityisesti 1950-luvulla tai aiemmin peräisin olevia pionilajeja. Pioniaiheisia luentoja on luvassa messuilla perjantaina ja lauantaina. Pionin koti myy erilaisia näyttäviä pioneja.

Puumaja on elämys

Kävijät pääsevät katsomaan visuaalisesti mielenkiintoista toteutusta, kun Kukkakauppa Bronco rakentaa messuhalliin urbaanin puumajan. A-hallin takaseinälle kohoaa urbaani puumaja-näyttely, josta löytyvät ideat puutarha-, terassi- ja parvekehyggeilyyn. Kokonaisuus on rakennettu sisustukselliseksi viherkeitaaksi, joka kohoaa kahdeksan metrin korkeuteen. Esille on nostettu useita hauskoja kierrätysideoita sekä oivaltavat vinkit viherkasvien kesälomailuun.

Turun Piha ja Puutarha -messujen monipuolinen yleiskoristelu on Ammattioppilaitos Livia käsialaa. Koristelu toivottaa messuvieraat tällä kertaa tervetulleeksi vihreään puutarhaan. Kävijä voi pistäytyä romanttiseen pyörivään puutarhaan tai vaikkapa huolettomaan puutarhaan, jossa villiyrtit kasvavat vapaasti. Luonnonkivipuutarhassa tutustutaan mm. uutuuskiveen, ruukku- ja metsäpuutarhasta puolestaan saa hyviä vinkkejä omalle tontille.

Euron istutuksia

Yleisöä yllätetään mm. Lounais-Suomen Puutarhayhdistyksen mainioilla variksenpelättimillä, joiden aihioita on myös kaupan. Näytteilleasettajien ja yhdistysten taimitoreilta löytyvät kevään suosikit. Tarjolla on mm. orvokkeja, pelargoneja, kurjenmiekkoja ja yrttejä.
Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen messuosastolla maistellaan pikkusyötäviä ja niin aikuis- kuin lapsikävijät voivat eurolla istuttaa ja viedä tuotteen kotiin. Kauppapuutarhat tutustuttavat yleisön myös tuholaisiin, jotka pidetään messujen aikana hyvin aisoissa.
Kukkakauppiaat tekevät messuilla näyttäviä kukkasidontatöitä. Myös lapset pääset kokeilemaan kukkien sitomista.

Piha & Puutarha -messujen kanssa samanaikaisesti järjestetään Mökki & Meri -tapahtuma.

KUVAT JA TIEDOTE: http://www.turunmessukeskus.fi/rohtoa-myrkkya-iloa-voimaa-piha-puutarha-messuilla-etsitaan-vanhoja-pioneja-tutustutaan-kaupunkipuutarhaan/

Avoinna 6.-8.4. kello 10-17.
Samaan aikaan Mökki & Meri -tapahtuma

www.pihapuutarhamessut.fi
www.mokkimeri.fi

#puutarhamessut

Lisätiedot messuista:

Turun Messukeskus Oy, projektijohtaja
Tiina Heiskari, puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Kuva: Turun Messukeskus Oy

Luontoteemainen messutalo kohoaa Rakenna & Sisusta -messuille21.1.2019 12:45Tiedote

Tiedote 21.1.2019. Rakenna & Sisusta -messut Turun Messukeskuksessa esittelevät yleisölle rakennusalan yrityksiä ja osaamista 8.-10.2. Näytteilleasettajia on tapahtumassa noin 250 yritystä, ja tapahtuma onkin lounaisen Suomen alan suurin messutapahtuma. Esillä on mm. lukuisia kauden uutuustuotteita. Rakentajien ja remontoijien tietopaketille on käyttöä, sillä Varsinais-Suomen alueella on myönteistä liikehdintää ja mm. työpaikkoja on hyvin tarjolla.

Vihersukellus kevääseen maaliskuussa - Piha & Puutarha -messuilla kukkasidontakilpailu16.1.2019 14:15Tiedote

Tiedote 16.1.2019. Piha & Puutarha -messut Turun Messukeskuksessa tarjoavat jälleen aikaisen kevään tuoksuineen, yleiskoristeluineen ja väreineen. Odotettu kevättapahtuma järjestetään 29.-31.3. Järjestelyissä ovat mukana Lounais-Suomen Puutarhayhdistys, Ammattiopisto Livia, Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen piiri ja Suomen Kukkakauppiasliitto Varsinais-Suomen piiri. Luvassa on todellinen vihersukellus. Maa, ilma ja vesi ovat kaikki huomioituja puutarhamessujen ilmeessä.

Caravan Show -messuilla aiheina tänä vuonna mm.: Suomalaiset automatkalla maailman ympäri, koiraystävällisin leirintäalue ja kaupankäyntiä11.1.2019 12:00Tiedote

Turun Messukeskuksen pihalle leiriytyneiden matkailuautojen ja -vaunujen ikkunoista loistaa tunnelmallinen valo. Caravan Show kerää paitsi halleihin myös messukentällä runsaan joukon automatkailun harrastajia Caravan-treffeille. Turun Messukeskuksen hallit ovat täynnä nähtävää, sillä alan myynti vetää tällä hetkellä hyvin. Messujen erikoisuutena on jo pitkään ollut suosittu Caravan-treffitapahtuma, joka sijoittuu Turun Messukeskuksen piha-alueelle. Tähän SF-Caravan Turku ry:n junailemaan tapahtumaan odotetaan jälleen satoja vaunu- ja autokuntia viikonlopuksi. Talvisen tapahtuman sosiaalinen ulottuvuus on merkittävässä roolissa tapahtumassa.

Kutsu medialle Caravan Show -messujen infoon perjantaina 11.1.19.12.2018 12:53Kutsu

Caravan Show -messut järjestetään Turun Messukeskuksessa 11.-13.1. Tapahtuman järjestää Turun Messukeskus Oy yhdessä harrastuksen kattojärjestön SF-Caravan ry:n kanssa. Vuoden ensimmäinen automatkailutapahtuma esittelee uudet matkailuautot ja -vaunut sekä tarjoaa mukavan kohtaamispaikan reissaajille talven keskellä. Nähtävää on erityisen paljon, sillä hallit ovat täynnä ja mm. ensiesittelyjäkin on luvassa.

Caravan Show -messuilla matkataan maailman ympäri ja puhutaan myös ilmastonmuutoksesta12.12.2018 09:43Tiedote

Tiedote 12.12.2018. Caravan Show kerää yhteen automatkailun ystävät 11.-13.1. Näytteilleasettajia ja kalustoa on tulossa esille paljon, sillä Turun Messukeskuksen messuhallit ovat käytännössä loppuunmyydyt. Alalla menee tällä hetkellä hyvin ja Turussa nähdään useita ensiesittelyjä. Tammi-marraskuun myyntimäärä 1929 kappaletta on 139 enemmän kuin koko viime vuonna 2017. Toimialan kasvu on lähes 9 %, kertoo Matkailuajoneuvotuojat ry.