Rohtoa, myrkkyä, iloa ja voimaa - Piha & Puutarha -messuilla etsitään vanhoja pioneja ja tutustutaan kaupunkipuutarhaan

Turun Messukeskuksessa koivut ovat jo lehdessä ja tunnelma on kesäinen. Ammattiopisto Livian messuille tekemä yleiskoristelu on tällä kertaa vihreä kaupunkikeidas. Vinkkejä on luvassa niitä hakeville myös messuosastoilla.

Kuva: Turun Messukeskus Oy

Messut toteutetaan yhteistyössä Lounais-Suomen Puutarhayhdistyksen, Ammattiopisto Livian, Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen piirin ja Suomen Kukkakauppiasliitto Varsinais-Suomen piirin kanssa.

Piha & Puutarha -messuilla 6.-8.4. tutustutaan tällä kertaa mm. myrkkykasveihin ja puutarhan tuholaisiin. Messujen yhtenä tähtenä ovat rakkaat pionit.
Messujen ohjelmassa puutarhaneuvos Arno Kasvi antaa vinkit siihen, mitä kannattaa viljellä kotipuutarhassa, maisemasuunnittelija Eva Wuite stailaa kasveilla ja hortonomi Sari Weckström opastaa fengshuista parvekkeella.
Messujen suosituissa työnäytöksissä päästään katsomaan kesäkukkien trendejä, puiden istutusta ja kasvikumppaneita yhdessä Greencaren ja arboristi-puutarhuri Minna Toivasen matkassa.

Puutarhakasvit rohtoina, myrkkykasvit myös esittelyssä

Herbalisti Henriette Kressin kiinnostusta herättänyt esitys valaisee puutarhakasvien käyttöä mm. rohtona. Biotuksen Heini Koskula kertoo minkälaisia petoja voidaan ottaa avuksi kotikasvihuoneisiin ja muihin suljettuihin tiloihin. Koskula puhuu otsikolla Riesaa ripsiäisistä, punkista päänvaivaa.
Louhisaaren myrkkykasvit tarjoavat messujen perinnekasviosastolla mielenkiintoista tutustuttavaa. Ukonhattu, ritarinkannus, sormustinkukka, hullukaali, myrkkykatko ja mm. belladonna ovat esittelyssä kuvin ja joitakin kasveja on myös näytillä. Messujen jälkeen ne siirtyvät Louhisaareen odottamaan istutusta.
Suomen PuutarhaPerinne ry on puolestaan uusi yhdistys, jossa keskitytään keräämään ja säilyttämään puutarha-alan ammattien ja harrastustoiminnan perinnettä. Jäsenhankinta alkaa näiltä messuilta.

Vanhat pionit kuulutuksilla esiin

Onko sinulla juhannuspioni, kuolanpioni, tillipioni, kartanopioni tai vaikkapa tarhapioni? Havainnoista voi kertoa Luonnonvarakeskukselle messujen aikana. Luonnonvarakeskus kuuluttaa Piha & Puutarha -messujen aikana erityisesti 1950-luvulla tai aiemmin peräisin olevia pionilajeja. Pioniaiheisia luentoja on luvassa messuilla perjantaina ja lauantaina. Pionin koti myy erilaisia näyttäviä pioneja.

Puumaja on elämys

Kävijät pääsevät katsomaan visuaalisesti mielenkiintoista toteutusta, kun Kukkakauppa Bronco rakentaa messuhalliin urbaanin puumajan. A-hallin takaseinälle kohoaa urbaani puumaja-näyttely, josta löytyvät ideat puutarha-, terassi- ja parvekehyggeilyyn. Kokonaisuus on rakennettu sisustukselliseksi viherkeitaaksi, joka kohoaa kahdeksan metrin korkeuteen. Esille on nostettu useita hauskoja kierrätysideoita sekä oivaltavat vinkit viherkasvien kesälomailuun.

Turun Piha ja Puutarha -messujen monipuolinen yleiskoristelu on Ammattioppilaitos Livia käsialaa. Koristelu toivottaa messuvieraat tällä kertaa tervetulleeksi vihreään puutarhaan. Kävijä voi pistäytyä romanttiseen pyörivään puutarhaan tai vaikkapa huolettomaan puutarhaan, jossa villiyrtit kasvavat vapaasti. Luonnonkivipuutarhassa tutustutaan mm. uutuuskiveen, ruukku- ja metsäpuutarhasta puolestaan saa hyviä vinkkejä omalle tontille.

Euron istutuksia

Yleisöä yllätetään mm. Lounais-Suomen Puutarhayhdistyksen mainioilla variksenpelättimillä, joiden aihioita on myös kaupan. Näytteilleasettajien ja yhdistysten taimitoreilta löytyvät kevään suosikit. Tarjolla on mm. orvokkeja, pelargoneja, kurjenmiekkoja ja yrttejä.
Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen messuosastolla maistellaan pikkusyötäviä ja niin aikuis- kuin lapsikävijät voivat eurolla istuttaa ja viedä tuotteen kotiin. Kauppapuutarhat tutustuttavat yleisön myös tuholaisiin, jotka pidetään messujen aikana hyvin aisoissa.
Kukkakauppiaat tekevät messuilla näyttäviä kukkasidontatöitä. Myös lapset pääset kokeilemaan kukkien sitomista.

Piha & Puutarha -messujen kanssa samanaikaisesti järjestetään Mökki & Meri -tapahtuma.

KUVAT JA TIEDOTE: http://www.turunmessukeskus.fi/rohtoa-myrkkya-iloa-voimaa-piha-puutarha-messuilla-etsitaan-vanhoja-pioneja-tutustutaan-kaupunkipuutarhaan/

Avoinna 6.-8.4. kello 10-17.
Samaan aikaan Mökki & Meri -tapahtuma

www.pihapuutarhamessut.fi
www.mokkimeri.fi

#puutarhamessut

Lisätiedot messuista:

Turun Messukeskus Oy, projektijohtaja
Tiina Heiskari, puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Kuva: Turun Messukeskus Oy

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Vuoden Puutarhuri 2018: Mari Helin5.4.2018 14:22Tiedote

Tiedote 5.4.2018. Lounais-Suomen Puutarhayhdistys on valinnut vuoden 2018 Vuoden Puutarhuriksi hortonomi Mari Helinin. Hän on ollut Turun kaupungin palveluksessa vuodesta 1999 ja toimii tällä hetkellä kaupungin infran ylläpitopäällikkönä. Vajaan 20 vuoden aikana Mari on noussut puistosuunnittelijasta kaupungin ympäristöstä vastaavaksi henkilöksi, jonka vastuulla on viheralueiden lisäksi kaiken muunkin yleisten alueiden kuten katujen, metsien ja viljelyalueiden sekä saariston toimivuus ja kehittäminen. Turussa onkin saatu näin yhdistettyä kaikki ihmisten ympäristöön vaikuttavat sektorit saumattomaan yhteistyöhön, mikä alentaa kustannuksia hyvän arkiympäristön luomisessa. Valinta julkistettiin Piha & Puutarha -messujen tiedotustilaisuudessa Turun Messukeskuksessa.

Messukävijät tähyävät urbaaniin puumajaan29.3.2018 09:54Tiedote

Piha & Puutarha -messuilla Turun Messukeskuksessa kurkistetaan kevääseen ja tulevaan kesään 6.-8.4. Messuilla on esillä mm. pioneja, joista kuullaan mm. Luonnonvarakeskuksen esityksiä. Pionien Koti myy messuilla mm. harvinaisempia pionilajikkeita. Messuilla tutustutaan ensimmäistä kertaa myrkkykasveihin ja puutarhan tuholaisiin. Mielenkiintoista kuultavaa on luvassa herbalisti Henriette Kressiltä. Hänen aiheenaan on puutarhakasvien käyttö rohtona ja villivihanneksena.

Kutsu toimituksille Piha & Puutarha -messujen ja Mökki & Meri -messujen infoon 5.4.28.3.2018 13:08Kutsu

Kevät! Turun Messukeskus virittäytyy jo kevääseen ja kesään. Suosittu Piha & Puutarha -messut yhdessä Mökki & Meri -messujen kanssa avautuu 6.-8.4. Tällä kertaa yleisö yllätetään mm. urbaanilla puumajalla, vihreällä puutarhalla ja variksenpelättimillä. Messujen tähtinä ovat mm. pionit. Mökki & Meri -kokonaisuudessa teemana on kalastus, ja luvassa on mm. ajankohtainen kuhaseminaari. Tervetuloa mediainfoon, joka on viimeisenä rakennuspäivänä torstaina 5.4. kello 11 – n. 12.15 kokoustilassa 4 (Turun Messukeskus 2. krs).