Rökfrihet blir allt vanligare – rökning bland lågutbildade är en utmaning

Vad gäller rökning finns det enorma skillnader mellan personer som uppnått olika utbildningsnivåer. De som röker under graviditeten är ofta unga och lågutbildade.

”Bland personer i arbetsför ålder är rökningen tydligt förknippad med låg utbildningsnivå. Rökning är den viktigaste orsaken till ojämlikhet i hälsa mellan befolkningsgrupper”, berättar ordföranden för nätverket Ett rökfritt Finland 2030, professor Kari Reijula.

År 2017 rökte enligt Institutet för hälsa och välfärd (THL) 16 procent av dem med lägst utbildningsnivå, 11 procent av dem med utbildning på mellannivå och 5 procent av dem med högst utbildningsnivå.

Också under graviditet är rökning förknippat med låg utbildningsnivå och svag socioekonomisk ställning. Av dem som år 2016 födde barn i Finland rökte 14 procent under graviditeten. Rökning i det inledande skedet av graviditeten har minskat i alla andra nordiska länder förutom i Finland.

”De som röker under graviditeten är ofta unga och lågutbildade. Rökning under graviditet bör tas på allvar.”

Enligt Reijula pekar studier på att det bästa sättet att ingripa i rökning bland unga och lågutbildade är att höja skatten på tobaksprodukter. Utöver detta krävs ännu effektivare stöd i att sluta röka. Stöd i att sluta röka behöver främst de som befinner sig utanför arbetslivet som inte har tillgång till företagshälsovård.

Ett rökfritt Finland-temadagar går av stapeln den 28 augusti

Till Ett rökfritt Finland 2030-nätverket hör 19 organisationer, som främjar rökfrihet och nikotinfrihet. Nätverkets verksamhet inleddes redan för tio år sedan. Detta firas den 28 augusti med en Ett rökfritt Finland-temadag då nätverkets medlemmar berättar om sitt arbete för rökfrihet.

När tobakslagens syfte uppnås, använder mindre än fem procent av befolkningen tobaks- eller nikotinprodukter dagligen år 2030. Enligt Mervi Hara, verksamhetsledare för Finlands ASH r.f., har nätverket Ett rökfritt Finland 2030 redan åstadkommit mycket:

”Under de senaste tio åren har till exempel alla restauranger blivit rökfria och tobaksprodukter är inte längre synliga på försäljningsställena. Dock finns det ännu mycket att göra, för det är bara 12 år kvar till år 2030.”

Kari Reijula ser det som en särskilt positiv utveckling att rökning har minskat bland ungdomar. Enligt en undersökning om hälsovanor bland unga rökte 19 procent av ungdomar mellan 14 och 18 år för tio år sedan, medan fjolårets motsvarande siffra var 7 procent.

Ytterligare information:

Professor Kari Reijula

Ordföranden för nätverket Ett rökfritt Finland 2030

040 550 2050

kari.reijula@helsinki.fi

Verksamhetsledare Mervi Hara

Finlands ASH r.f.

mervi.hara@suomenash.fi

Tea Kalska
Viestinnän suunnittelija
Suomen ASH ry/ASH Finland
FINLAND

Ett rökfritt Finland 2030 -nätverket främjar rökfrihet och nikotinfrihet som samarbete. Med vår verksamhet stöder vi målen i tobakslagen, som är att tobaks- och nikotinprodukter inte ska användas efter år 2030.Till nätverket hör 19 organisationer.

Följ Suomen ASH ry

Senaste pressmeddelandena från Suomen ASH ry