Roland Snellman vald till verkställande direktör för Snellmans Köttförädling

Snellman-koncernens styrelse har utnämnt Roland Snellman, 37, till vd för Snellmans Köttförädling Ab från och med 1.10.2017. Köttförädlingens nya ledare tror på kraften genom samarbete.

Roland Snellman känner Snellmans Köttförädling ända ner till gräsrotsnivån.

- Att få leda familjeföretaget är en ära för mig. Under de år jag arbetat i företaget har jag lärt känna många människor personligen. Jag vet hur duktig och engagerad personal jag har förmånen att leda och därför känns det bra att stiga in i den nya rollen, säger Roland Snellman.

Bröderna Kurt och Lars Snellman grundade företaget Snellman, i sin hemstad Jakobstad, år 1951 och efter ett tag kom deras tre yngre bröder Karl, Per och Henry med i företaget. Bröderna konstaterade, att om man vill ha riktigt bra korv ska man göra den själv. Samma tanke, om en resa mot det bättre, har drivit företagets utveckling framåt i årtionden. Roland Snellman vill fortsätta på den väg som hans farfar Kurt har visat.

Roland Snellman har många år i familjeföretaget bakom sig, han började som sommarjobbare år 1992. Som nyutbildad kemist jobbade han en kort tid med annat innan han fann sin väg tillbaka till Snellman. Enligt Köttförädlingens nya vd är nyckelorden att arbeta tillsammans och att respektera varandra.

– Jag vill förstärka den kultur och värdegrund som lades av grundarna och som genomsyrar allt det vi gör på Snellman – hur vi bemöter varandra och våra samarbetspartner, hur vi tillverkar våra produkter och hur vi gör allt tillsammans. I mitt ledarskap har jag har alltid lyft fram människan och styrkan i att ge varje person möjlighet att påverka, att utveckla sitt arbete och själva utvecklas, säger Roland Snellman.

Snellmans tf. koncernchef Henrik Snellman ser med tillförsikt på framtiden.

– Roland som ledare för vårt familjeföretag tryggar utvecklingen av verksamheten i enlighet med våra värderingar. Hans erfarenhet, attityd och energi samt förtroende för personalen ger vår företagskultur god färdkost för framtiden, säger Henrik Snellman.

I videobloggen 100 dagar som verkställande direktör https://youtu.be/u1O_nK90HHA

delger Roland sina tankar kring ledandet av familjeföretaget.

Roland Snellman, vd, Snellmans Köttförädling Ab,
044-7966365, roland.snellman@snellman.fi

Henrik Snellman, tf. koncernchef, Snellmankoncernen
0500-564815, henrik.snellman@snellman.fi

Roland Snellman känner Snellmans Köttförädling ända ner till gräsrotsnivån.

Snellmans Köttförädling Ab är ett familjeföretag från Jakobstad som har tillverkat högklassiga kött- och charkprodukter i över 65 år. Företaget tillverkar sina produkter utgående från principer som de inte ger avkall på, hög kötthalt och inga onödiga tillsatsämnen. På fabriken i Jakobstad arbetar ca 900 personer. Snellmans Köttförädling har ett nära samarbete med över 2000 gris- och nötköttsproducenter. Med hjälp av kvalitetsprogrammet Lantgårdens Bästa och den yrkesskicklighet som finns hos producenterna på de finländska familjegårdarna garanterar företaget bästa möjliga råvara i den GMO-fria produktionskedjan. Snellmans Köttförädling Ab ingår i livsmedelskoncernen Snellman.

Nu behövs handling – Snellman höjer producentpriset och satsar på den unika finländska primärproduktionen8.2.2018 07:00Tiedote